Outdoor cooking onder de terrasoverkapping
 
Ultiem buitenleven bij Velota
Natuurlijk vormt zonwering nog altijd de kern van het assortiment bij Velota zonwering & buitenleven in Hoofddorp. Maar tegenwoordig is daarnaast een belangrijk deel van de winkel ingericht met een heuse barbecueshop. Als je het hebt over outdoorcooking, dan kijk je in de zonweringszaak van Caby van Bodegraven je ogen uit.
 
Het moet gezegd worden: het riante assortiment buitenkeukens, barbecues- en accessoires is een sfeerbrenger van jewelste. Je krijgt meteen zin in lange zomeravonden, eindeloos buiten tafelen met familie en vrienden. Dat is het gevoel dat direct naar boven komt wanneer je de showroom van Velota binnenstapt. ‘Are you in the MOOD for grillen and chillen’ staat er op de poster middenin de zaak. Hippe grillmaster op de foto erbij. Wanden vol houten kratjes langs de muren, met daarin kruiden, wijnen en tal van andere bbq-accessoires. In de grote koelvitrine ernaast ligt het vlees, afkomstig van de Mood4 slagerij in het nabijgelegen Nieuw Vennep, het bedrijf van de zoon van Caby waarmee Velota samenwerkt in het ‘Mood4’. Een concept dat tegenwoordig een belangrijke plek inneemt in het zonweringsbedrijf. “Zij doen het vlees en de bbq-catering, Velota doet de bbq-shop. Samen geven we bovendien workshops en trainingen. De basiscursis verzorgen we zelf, die voor gevorderden in samenwerking met een sterrenkok”, vertelt Caby.

Buitenoven
Bij luxe barbecues en buitenkeukens voelen consumenten soms een drempel in de aanschaf. “Denken ze dat het ingewikkeld is, terwijl je met een kamado juist gemak koopt.” Die Kamado is een keramische buitenoven, met als bekendste merk de big green egg. “Alles wat je binnen in je oven maakt kan buiten ook. Pizza, appeltaart, cake, het kan allemaal in een kamado. We verkopen hier zeven soorten kolen, van speciaal voor een snelle bbq tot slow cooking kolen. Kun je procureur bereiden, 12 uur grillen om er vervolgens pulled pork van te maken. Ultiem vlees, niet normaal. En dat geldt eigenlijk voor alle gerechten. Of je nou vis, vlees of groente maakt. Je krijg een heel intense smaak, veel meer dan je ooit met een gas- of gewone bbq voor elkaar krijgt.” Laat Caby vertellen over de mogelijkheden van het buitenkoken inn de kamado en het water loopt je vanzelf in de mond. Outdoorcooking is beleving en dat zie je terug in de showroom. “We verkopen al een jaar of 15 jaar bbq’s, vooral van Boretti. In eerste instantie was dat vooral een beetje bedoeld als aankleding van de showroom en als we ze verkochten was dat leuk meegenomen. Maar de standaard-barbecues, dat was een verzadigde markt. Ook een prijskwestie; via internet was de consument eigenlijk altijd goedkoper uit en dan werd er nog thuisbezorgd ook.”

Nieuwe doelgroep
Met de huidige mogelijkheden is dat veranderd. “Met de kamados en de braais zetten we een bepaald sfeertje neer. Inmiddels zijn we echt bbq specialist geworden. Inclusief boeken, accessoires, workshops. Met de komst van de Mood4 bbq-shop is de bezoekfrequentie aan de winkel veel hoger geworden. Mensen die een zonnescherm kopen, zie je soms jaren niet meer terug. Bbq-kopers daarentegen komen regelmatig terug. Dat kost ook veel tijd. We hebben mensen die binnenlopen en vol enthousiasme komen vertellen wat ze gemaakt hebben. En vervolgens wat potjes kruiden of andere hebbedingetjes meenemen. Nee, dat levert niet direct een enorme omzet op, maar het zijn wel je ambassadeurs”, aldus Caby. Bovendien, zo laat hij weten, komen er met de nieuwe outdoorcooking-doelgroep automatisch ook nieuwe (potentiële) klanten voor zonwering de showroom binnen. “Met een workshop komt hier gemiddeld 10 tot 15 man. Vaak een bekende klant die in z’n kielzog vrienden en familie meeneemt. Die komen hier een avond om te leren bbq’en. Maar wat je merkt is dat ze binnenkomen en dan valt de mond vaak open. ‘Oh, doen jullie ook overkappingen, shutters…. Gaaf’. Vaak verkoop ik dan ook aanverwante artikelen tijdens zon workshop. En mensen weten ons ineens te vinden als ze een scherm of iets anders nodig hebben. We spreken een doelgroep aan die ik normaal wellicht niet had bereikt. In dat op zicht is er echt sprake van wisselwerking. Dat was ook mijn belangrijkste insteek. Niet dat we fors gaan verdienen op de bbq’s, maar dat we klanten vaker zien en nieuwe doelgroepen aanspreken. En dat blijkt ook het geval.”

Kees Smit
Behalve barbecues, heeft Velota tegenwoordig ook een assortiment tuinmeubilair. Hierin is samenwerking gezocht met tuinmeubelgigant Kees Smit. “Wij hebben hun buitenmeubilair in de showroom staan, waardoor we een stukje extra uitstraling in huis halen, maar we verkopen het niet zelf. Als mensen hier iets zien wat ze leuk vinden verwijzen wij ze naar de vestigingen in Amersfoort of Almelo. Ja, dat is best wel uit de buurt van Hoofddorp, maar het spreekt mensen toch aan. Kees Smit is een bekende naam, ze maken veel reclame, bieden volume. Als je daar binnenkomt val je van ene verbazing in de andere. Wanneer mijn klanten daarheen gaan krijgen ze van mij een kaart mee waarmee ze een leuke attentie krijgen. Dat werkt, vinden mensen toch leuk.”

Emotie verkopen
Leukigheidjes, het blijkt sowieso te werken. De buitenhaarden van happy cocooning, de lampionnen van Nikki Amsterdam (een 3-in-1 eyecatcher, die behalve licht ook wijnkoeler is (“thuis hebben wij er planten instaan”) en onderin een speaker heeft, die verbonden met bluetooth zorgt voor een lekker muziekje buiten. Een beer-box, in de vorm van een kratje bier, waar je eenvoudig ook een vuurkorf of een bbq van maakt. “Dat zijn van die dingen die je ook tijdens een workshopavond makkelijk verkoopt. Die het voor mensen leuk maakt hier rond te kijken. Mijn broer Rick is drijvende kracht achter dit soort dingen. Die zoekt dat op. Ik denk dan soms: dat verkoop je toch niet. Maar hij zegt terecht: Het is een stukje emotie wat je laat zien.”

Bbq op straat
En dat laatste werkt inderdaad perfect. De hele showroom straalt beleving en sfeer uit. “Binnen het Mood4 concept verkopen we ook wijnen. Lopen er hier op zaterdag tegenwoordig mensen binnen die een flesje wijn komen halen. Best bizar voor een zaak als die van ons. Maar het is zo leuk.” Op bijzondere dagen werkt hij samen met ‘Andre van Wijn op Wielen’. Die komt dan in z’n oude Citroën busje voorrijden en zorgt voor de wijn, terwijl Caby en z’n team zorgen voor de bbq. Voor de showroom, op straat. “Dat doen we bijvoorbeeld met evenementen in Hoofddorp, zoals de korte baan draverij. Ooit stond m’n zoon hier voor de deur hamburgers te bakken en baalde ik vooral omdat mijn bedrijf onbereikbaar was. Maar tegenwoordig organiseren we hier een grote bbq en verzorgen we zelfs de VIP-catering iets verderop. Het gaat allemaal om beleving. Ik sta zelf ineens ook op foodfestivals, met een leren Velota-schort voor lekker te grillen. Voor ik bij Velota kwam werkte ik jarenlang met veel plezier in de horecawereld. Het is leuk nu terug te komen bij mijn oorsprong, maar dan binnen dit bedrijf.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2018 - oktober | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken