Waar is de consument naar op zoek?
 
Analyse van de badkamer retail markt, deel 2:
Iedere detaillist weet wel wat voor soort klanten er in zijn winkel komen. Verschilt de consument bij de ene winkel nou met die van de andere? Duidelijk is in ieder geval, dat de ene klant een andere smaak heeft dan de andere. In het vorige artikel over de koper van badkamers en -producten was er aandacht voor de elke waar deze producten gekocht werden, in dit artikel een analyse van waarin elke type klant op zoek is.
 
Aspecten
Uit de jaarlijkse onderzoeken die Qudata® doet naar de markt van badkamers en -producten is een goed beeld te krijgen van wat de consument eigenlijk zoekt, waar die koopt en hoeveel hij uiteindelijk betaalt. Op basis van deze gegevens valt een analyse te maken naar welke consumenten nu waarna op zoek zijn. In het Qudata-onderzoek wordt de respondent gevraagd naar welke ‘aspecten’ hij of zij op zoek is. Met andere woorden wat voor aspecten laat hij meewegen bij het bepalen van de uiteindelijke keus.

Hierbij laten we voor het gemak even het product waarnaar men op zoek is in het midden en kijken we naar enkele aspecten die redelijk universeel zijn: prijs, kwaliteit, functionaliteit/gemak en design. Deze keuzemogelijkheden hebben we vergeleken binnen de leeftijd, opleiding, inkomen, gezinssituatie en de woonsituatie van de deelnemers aan dit onderzoek.

Berekening
Natuurlijk spelen ál deze argumenten een rol bij het bepalen van de aankoop, gemiddeld gaf de respondent drie aspecten op (uit een aantal van ruim tien). Ook de aantallen respondenten binnen de groepen varieerden. Om dus een goed beeld te krijgen van de verschillen tussen groepen consumenten is bij deze analyse gedaan alsof alle groepen even groot waren. Met andere woorden de som van de responses1 is gebruikt als de deler om het percentage te berekenen. Dit geeft een goede analyse van de relatieve verschillen tussen de verschillende onderzocht groepen.

In iedere grafiek is door middel van stippellijnen aangegeven wat het gemiddelde is. Ligt een lijn boven dat gemiddelde dan vindt die categorie respondenten dat aspect relatief belangrijk, ligt het eronder dan vindt men dat aspect minder belangrijk.

Leeftijd
Uit een analyse naar de voorkeuren van consumenten op basis van leeftijd blijkt, onder andere, dat jongere mensen (jonger dan 40 jaar) prijs belangrijker vinden dan oudere mensen. Consumenten van 55 tot 60 jaar zeggen veel minder vaak dat zij prijs belangrijk vinden. Oudere mensen daarentegen vinden functionaliteit relatief belangrijk terwijl jongere mensen (tussen de 20 en 30 jaar) dat minder belangrijk vinden. Design daarentegen wordt omgekeerd belangrijk gevonden; jonge mensen (onder de 40) vinden het belangrijk, terwijl de oudere helft het minder belangrijk vindt. (Grafiek 1)

Opleiding
Gekeken is ook of er verschillen zitten in voorkeuren op basis van opleiding. Respondenten zijn verdeeld naar ‘lager’, ‘middelbaar’ en ‘hoger’ opgeleid. (Grafiek 2). De verschillen tussen de verschillende categorieën zijn niet erg groot te noemen. Het duidelijks zijn nog de verschillen in de voorkeur voor ‘design’. Hoger opgeleide consumenten hebben een duidelijker voorkeur voor ‘design’ en middelbaar opgeleide iets meer voor ‘functionaliteit’.

Gezinssituatie
Een vergelijking naar voorkeuren tussen gezinssituaties (samenstelling van een huishouden) bevestigt eigenlijk de bestaande standpunten. Gezinnen (alleenstaanden met en zonder kinderen) die minder te besteden vinden ‘prijs’ belangrijker dan wat oudere gezinnen zonder kinderen (alleenstaand uitwonende kinderen en samenwonend/getrouwd met uitwonende kinderen). Hetzelfde geldt - maar dan omgekeerd - voor het aspect ‘design’. Wie nog thuis woont of geen kinderen heeft vindt ‘design’ belangrijker dan andere groepen. (Grafiek 3)

Gezinsinkomen
Nergens zijn de verschillen tussen consumenten zo mooi te zien als bij de vergelijking op basis van gezinsinkomen. Bovenmodaal let meer op ‘kwaliteit’, ‘functionaliteit’ en ‘design’ en minder op ‘prijs’. Bij de categorie ‘meer dan 2x modaal’ zien we dat het duidelijkst. (Grafiek 4)

Koop- versus huurwoning
Grafiek 5 laat zien hoe de interesses van consumenten zijn op basis van de woonsituatie waarin zij zitten. Hierbij is niet alleen onderscheid gemaakt tussen koop- en huurwoningen, maar er is tevens gekeken naar verschillen tussen nieuwe woningen en bestaande. En die verschillen zijn er. Bewoners van nieuwe woningen (huur of koop) zijn meer geïnteresseerd in ‘design’ en minder in ‘prijs’. Hun nieuwe huis moet er mooi uitzien en dat mag wat kosten. Verder valt op, dat bezitters van koopwoningen meer belangstelling hebben voor de ‘kwaliteit’ en de ‘functionaliteit’ van hun badkamers en badkamerproducten. Dat is natuurlijk ook niet verwonderlijk, omdat de aankoop daarvan meestal ook een investering is in de waarde van hun woning.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken