Je keukenbedrijf (opnieuw) verkennen
 
Om in beeld te komen én te blijven bij je doelgroep is het belangrijk dat je mensen raakt, prikkelt en ze betrokken laat voelen bij je zaak en je keuken(apparatuur)merken. Het gaat immers niet alleen om je producten, maar om je verhaal. Onderzoek daarom de vier hoofdgebieden van jouw bedrijf: klanten, aanbod, infrastructuur en financiële resultaten.
• Stel je klant centraal
Wie is je ideale klant eigenlijk, wat wil hij of zij en wat kan je doen om hem of haar nog beter te bedienen? Aan de hand van een buyer persona kun je je doelgroep heel specifiek omschrijven. Omschrijf deze persona op basis van achtergrond, karaktereigenschappen, zijn of haar doelen, uitdagingen en verwachtingen. Uit onderzoek van MarketingSherpa is gebleken dat het werken met een buyer persona sales met 124 procent vergroot. Ook in jouw keukenzaak is de buyer persona dus van grote waarde.
• Zorg voor een passend aanbod
Dat klinkt zo logische, maar is het ook zo? Bekijk eens of je producten en dienstverlening ook daadwerkelijk aansluiten bij de wensen van je klant. Misschien kun je, nu je exact weet wie je ideale klant is, je aanbod nog verder finetunen. Hiervoor is een klantwaarde-onderzoek een heel goed hulpmiddel. Of vraag je klanten gewoon eens op de man af wat je zou kunnen aanpassen om je aanbod nog beter te laten aansluiten op hun behoeftes.
• Zet de juiste infrastructuur neer
Het doel is om een klantgerichte bedrijfscultuur en klantgerichte processen te hebben. Je wilt immers de juiste dingen doen, nu en in de toekomst. Ook hier zijn je buyer persona en het klantwaarde-onderzoek van cruciaal belang. Van welke media maakt je persona gebruik, wat zijn de interesses en activiteiten? Door hier een goed beeld van te hebben kun je je klant beter bereiken.
• Zorg voor voldoende cashflow
Een gezonde cashflow is het gevolg van de juiste invulling van klantwensen, strategie en uitvoering. Cashflow is cruciaal; belangrijker nog dan winst. Een tekort betekent dat er meer geld uit je organisatie gaat dan erin komt. Cash is de zuurstof van groei. Maar marge is de beste financiële graadmeter voor de door jou geleverde waarde.

Robert Meenink; robert@madmasters.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2018 - september | Pagina(s) 14
Categorie: Adviezen
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken