Keukenzaak blijft favoriet voor apparatuur
 
Onderzoek consumentenaankoop (1)
Meer dan de helft van de consumenten koopt hun keukenapparatuur nog steeds fysiek. En wanneer de consument voor een winkel kiest dan is dat meestal - en over de jaren ook steeds vaker - voor een keukenspeciaalzaak. Bovendien besteden zij daar behoorlijk veel meer dan bij de andere verkoopkanalen, zo blijkt uit onderzoek van Qudata Markt- & Trendanalyses.
 
De keukenspeciaalzaak is dus het meest belangrijk binnen de verkoop van keukenapparatuur. Webshops nemen iets meer dan een kwart van de verkopen voor hun rekening. Dat aandeel stijgt weliswaar over de jaren, maar niet echt hard. Bovendien is het gemiddelde aankoopbedrag slechts bijna een derde van dat van de bakstenen speciaalzaak. Iets meer dan een kwart van de consumenten koopt zijn apparatuur via een webshop en een klein percentage doet dit rechtstreeks van fabrikant of leverancier. Bakstenen winkels verliezen weliswaar in de loop van de jaren wel iets aan marktaandeel, maar het gaat lang niet zo hard als bij andere markten. Dit blijkt uit het onderzoek, dat Qudata tweemaal per jaar uitvoert naar de markt van keukenapparatuur.

Marktaandelen
Was het aandeel van fysieke winkels nog 69 procent in 2014, tijdens de meting van juni 2018 was dit iets gedaald tot 61 procent; een gemiddelde daling van slechts 2 procent per jaar. Webshops groeiden in marktaandeel van 21 procent in 2014 naar 28 procent in 2018; een gemiddelde stijging van 1,8 procent per jaar. Leveringen door fabrikanten/leveranciers verdubbelden weliswaar, maar de omvang bleef beperkt tot 4 procent in juni 2018. (Grafiek 1)

Speciaalzaak
Binnen de fysieke aankoopkanalen was het aandeel van de keukenspeciaalzaak het meest dominant; maar liefst 58 procent van de consumenten kocht een keukenapparaat in deze winkels. Over de loop der jaren is zelfs een lichte stijging te zien die ten koste gaat van de huishoudelektro-zaken. Gedurende de meetperiode daalde hun marktaandeel van 51 procent naar 44 procent.
Het aandeel van de woonwarenhuizen in de verkoop van keukenapparatuur bleef de afgelopen vier jaren ongeveer gelijk met zo’n 15 procent. Aandelen in deze grafiek (grafiek 2) en de vorige zijn een weergaven van het aantal producten gekocht door consumenten en niet in het aantal geïnvesteerde euro’s.

Assortiment
Het Qudata-onderzoek laat ook zien welke producten consumenten kopen bij de verschillende afzetkanalen. Grafiek 3 geeft daar een overzicht van. Over het algemeen kopen consumenten vrijwel alle productsoorten het liefst in een winkel. Een product als een koffiezetapparaat wordt nog wel eens verkocht via een webshop; in ons onderzoek koopt zo’n 30 procent van de consumenten zo’n apparaat via het internet. Stoomovens daarentegen worden - relatief gezien - vaak verkocht via rechtstreekse levering van fabrikanten of leveranciers.

Inbouw
Zoals ook al uit de vorige grafieken bleek bij de speciaalzaken het meest populair bij consumenten die in een winkel hun keukenapparatuur willen kopen (grafiek 4). Zoals je zou mogen verwachten zijn apparaten die inbouw vereisen daarbij het meest populair. Woonwarenhuizen (hoofdzakelijk Ikea) zijn bij vrijwel alle assortimenten gelijk vertegenwoordigd met een aandeel van rond de 10 procent. Opvallend is dat bouwmarkten een relatief hoger percentage scoren bij stoomovens, maar ook kokend-water-kranen en keukenboilers. De consument wil graag dergelijke apparatuur, maar gaat blijkbaar nogal eens op zoek buiten de speciaalzaak; bijvoorbeeld omdat het om aanvullende apparatuur in een bestaande keuken gaat.

Bestedingen
Tot slot is er voor dit artikel gekeken naar de gemiddelde bestedingen bij de verschillende afzetkanalen. Bij keukenspeciaalzaken wordt verreweg het meest besteed: bijna € 3.200. Direct daarop volgen de bouwmarkten en de directe levering door fabrikant of leverancier. Hier wordt rond de € 2.350 besteedt. Hekkensluiter zijn de webwinkels waar voor slechts € 762 gemiddeld wordt gekocht.
Op basis van enerzijds het percentage van het aantal keren dat er een product gekocht wordt bij een afzetkanaal en het gemiddelde bestedingsbedrag blijkt dat (van de onderzochte productgroepen) bijna 95 procent van de geldomzet loopt via de keukenspeciaalzaak.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2018 - september | Pagina(s) 32
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties