Clear Kitchen wil vooral transparant zijn
 
Een 'touch table' als 'tool'
Op 1 oktober openden Pascal Hakkenberg en Marco de Wolff hun nieuwe showroom aan de Rembrandtweg 91 te Amstelveen. Centraal binnen hun concept staat transparantie voor de klant. Met als nieuwe tool een 'touch table', waarin de klant grotendeels zelf de keuken kan samenstellen. De naam van de formule is dan ook: Clear Kitchen.
 
Clear Kitchen is ontstaan vanuit de behoefte aan transparantie. “De keukenbranche is vanuit haar oorsprong niet erg transparant geweest en werkte te veel met acties als ‘vier apparaten gratis’ en ‘gratis kokend-water-kraan’. Wij kiezen er binnen ons nieuwe concept Clear Kitchen voor, om alles volledig gespecialiseerd uit te werken.”
De beide ondernemers kennen elkaar al tien jaar. Pascal Hakkenberg is al bijna 30 jaar werkzaam in de branche, onder meer als keukenondernemer van Keukenloods Gaanderen. Binnen die organisatie kreeg hij ook contact met Marco de Wolff, zijn collega uit Zaandam.

Hoe is jullie samenwerking toen tot stand gekomen?
“In die tijd waren er nog winkels die pasten binnen een lokale maatschappelijke context, met sponsoring van bijvoorbeeld plaatselijke verenigingen. En met rechtstreekse contacten met de klant, wanneer er service nodig was. Maar zoiets wordt moeilijker wanneer je in een grote keten werkt. Samen hebben we gebrainstormd en kregen we ideeën voor een nieuwe aanpak binnen de branche. Hoe kunnen we alles nu echt veranderen? Want eigenlijk is er in die 30 jaar maar weinig veranderd. De klant staat nog steeds te weinig centraal. We wilden een concept ontwikkelen waarbij de klant wél centraal staat en waarin je met hem of haar in alle transparantie een keuken kunt samenstellen. Een keukenconcept 2.0. En het transparante systeem, waarin je met onze ‘touch tables’ werkt, blijkt daarop een antwoord te zijn.”

Kunnen jullie de werking van dat systeem uitleggen?
“We werken met een ontwerpprogramma, dat werd ontwikkeld in België en waarvan wij het pilot-project in Nederland zijn. We hebben meegeholpen het programma in een showroom werkbaar te maken. De keukenadviseur neemt samen met de klant plaats aan de ‘touch table’, om de juiste afmetingen en indeling van de keuken in te voeren. Vervolgens ga je samen met de klant de selecties binnen het hele ontwerp door: wil hij of zij greeploos of niet, welke apparatuur, welke fronten, kasten en werkbladen, een kookeiland of niet etc. Daarvoor worden ‘miniaturen’ in de vorm van ’mini keukenkasten’ op de ‘touch table’ geplaatst. Elke miniatuur staat daarbij voor een bepaald keukenelement. Maar ook kunnen aan de ‘touch table’ filmpjes getoond worden over de diverse typen apparatuur en hoe deze werken. We werken met een beperkt aantal bekende merken zoals Nobilia, AEG, Zanussi, Reginox, Quooker, Dekton en Silestone. Vervolgens is er de keuze of de keuken door ons afgeleverd en gemonteerd moet worden of niet. Terwijl de verschillende keuzes gemaakt worden, ziet de klant ook onmiddellijk wat de verkoopprijs ervan is. In real time wordt de totaalprijs gebouwd. Eventueel kan vervolgens het ontwerp en dus de totaalprijs ervan heel eenvoudig worden aangepast. Met één druk op kan worden getoond wat het prijsverschil is tussen wel of niet greeploos.”

Het systeem is erop gericht alles voor de klant zo overzichtelijk mogelijk te maken?
“Op onze website staat: ‘Ons unieke tekenprogramma zorgt ervoor dat jij zelf kinderlijk eenvoudig je eigen keuken kan samenstellen en eigenlijk een keuken aan jezelf verkoopt. Uiteraard kunnen onze adviseurs je een helpende hand bieden.’ Natuurlijk past dat in ons totale verkooptraject. We kunnen bij de klant thuis komen opmeten, zodat bij het showroombezoek de maatvoering al in ons systeem staat ingevoerd. Maar in dat proces maakt de klant zelf de keuzes. Wij zijn daarbij geen verkopers meer, maar adviseurs; waarbij de klant in het ontwerpproces veel meer met rust wordt gelaten. In onze showroom staan vervolgens een aantal fraaie voorbeeldopstellingen met de nieuwste werkbladen en spoelbakken, bijzondere lade-indelingen en afvalsystemen. Tevens ontbreekt een overzicht van de fronten, werkbladen en grepen natuurlijk niet. We willen daarmee een luxe keukenstudio zijn met betaalbare prijzen. Daarbij kan de klant zelf kiezen of hij een eenvoudige oven wil of een concept met sous vide-lade. De showroom in Amstelveen werd officieel pas in oktober geopend, maar inmiddels waren toen al de eerste keukens al verkocht.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2018 - september | Pagina(s) 8
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties