Buitenleven biedt omzetkansen
 
Outdoor cooking & showers
Tweederde van de consumenten geeft aan recent of binnenkort te investeren in outdoor producten. En ruim tweederde van hen gaat hiervoor naar een winkel. Juist op gebied van outdoor cooking, barbecues, en buitenspa\'s en -douches liggen er voor de keuken- en badkamerretail dus nog volop groeimogelijkheden. De producenten zien deze mogelijkheden al...
 
De bezoekers van de vakbeurs Spoga + Gafa in Keulen (D) werden dit jaar geconfronteerd met een overvloed aan outdoor producten. Barbecues en buitenkeukens van tal van bekende en onbekende merken als Weber, Broilchef, Ofyr, Kamado Joe Everdure, Schou, Outdoorchef en Cobb hielden live presentaties. “De een nog fraaier dan de ander en soms zelfs uitgebreider dan menig keuken in huis”, zo omschrijft een bezoeker het. En elders werden zwembaden, whirlpools, hottubs en tuindouches van producenten als Hanscraft, Steinbach, Waterman en - het Nederlandse - Interhiva onder de aandacht gebracht. De meeste van de 40.000 vakbezoekers zullen niet afkomstig zijn geweest van keuken- en badkamershowrooms. Het grote aantal vakbezoekers wijst er echter wel op, dat het gaat om een bijzonder levend marktsegment met een voortdurend vernieuwend assortiment.

Houtskoolbarbecue
Laten we ons echter voor die noviteiten maar beperken tot producenten en merken die binnen de keuken- en badkamerretail wat beter bekend zijn. Dan kunnen we natuurlijk niet om Boretti heen. Alleen al op gebied van houtskoolbarbecues zijn er allerlei ontwikkelingen. Er zijn recent kleine en juist grote modellen geïntroduceerd. Zo wordt de Terzo door Boretti gepresenteerd als: ‘de nieuwe kleinere broer van de populaire Barilo houtskoolbarbecue’. “Met hetzelfde authentieke Italiaanse design van Barilo, dat speels verwijst naar de olievaten van weleer, staat ook de Terzo garant voor een perfecte warmteverdeling.” De Tonello is daarentegen juist ‘de stoere jongste telg uit Boretti’s Fuori-familie’. “Met zijn robuuste ronde vormen en een tikje Italiaans bravoure vormt deze compacte houtskoolbarbecue het warme middelpunt van een terras, tuin of patio.” En voor het high end segment is er de Addizio: “Met hetzelfde authentieke Italiaanse design als de andere barbecues, maar dan uitgevoerd met maar liefst drie gasbranders. Opvallend zijn de subtiele gele details, die het stoere design een zomerse knipoog geven naar de Italian Kitchen Lifestyle.” En die Italian Kitchen Lifestyle staat centraal bij Boretti; zoals ook te zien is in haar nieuwe showroom te Amsterdam.

Viking
Diverse andere bekende merken hebben inmiddels hun outdoor assortiment uitgebreid. Een voorbeeld is Steel Giardino. De barbecue range van Steel omvat series als Green en Swing in 70 en 90 cm. Maar de totale Giardino outdoor kitchen kan worden uitgebreid tot een lengte van 250 cm of zelfs 430 cm. Het assortiment kent namelijk ook fraaie modulaire outdoor systemen.
Fornuizenmerk Viking heeft eveneens bijzondere outdoor modellen aan haar programma toegevoegd, zo kon Mick Donker meedelen in de vernieuwde showroom van DeNardi in Barendrecht. De barbecues en outdoor kitchens hebben een fraaie Amerikaanse uitstraling. Ze kunnen tevens voorzien worden van koeling.

Wolf outdoor kitchen
Martin van der Sluis, bekend van PlasmaMade, kwam dit jaar met een bijzondere introductie voor het hoge segment: de Wolf outdoor kitchen. “We hebben dat concept afgelopen jaar ontwikkeld, vanuit onze jarenlange contacten met Wolf”, zo was de uitleg. “We voeren het merk op de Nederlandse markt al vijf jaar. We maakten bovendien vanuit onze rvs-activiteiten al geruime tijd keukens voor het hoge segment. Onze droom is eigenlijk om een mooi nieuw keukenmerk met rvs te kunnen introduceren.” Deze outdoor keuken, leverbaar in tien modellen, voorzien van een Wolf barbecue, is al een mooi begin daarvan. “Bovendien is de productie van een keuken die outdoor kan staan een prachtige uitdaging op gebied van materiaalkeuze en design. Plug & play: met een uniek koppelsysteem voor de elementen.”

Tuindouches
Jarenlang werd, wanneer men het had over outdoor sanitair, met name gesproken over zwembaden en kostbare buitenjacuzzi’s of juist over verplaatsbare hottubs. Tegenwoordig zijn er echter ook producten binnen het assortiment die interessant zijn voor de badkamerretail. Vooral de tuindouche is geschikt om aan het showroomassortiment toe te voegen.

JEE-O
JEE-O van Lammert Moerman is daarbij een van de initiatiefnemers. “Design en functionaliteit in sanitair stoppen niet bij de badkamer, maar passen ook uitstekend in de sauna, bij het zwembad of op het strand.
Onze producten zijn minimalistisch en innovatief met een kosmopolitisch karakter. Ze zijn stoer en opvallend maar toch verfijnd. Met ons merk JEE-O creëren we concepten met ruimte voor lichaam en geest.”
Zo omvat het programma van JEE-O de Fatline douche als vrijstaande douchemengkraan met regendouchekop, in geborsteld of gepolijst rvs, met een JEE-O 365 vorstvrije optie voor alle weersomstandigheden. Tevens is er bijvoorbeeld een vrijstaande douche met eco-knop met dezelfde vorstvrije optie.

Sanimex
Daarnaast zijn er inmiddels ook anderen die tuindouches kunnen leveren, zoals Sanimex Design. “Wie wil er nou niet extra lang genieten van de tuin”, legt Eelke Keersemaker uit, terwijl hij verwijst naar diverse modellen uit de Tender Rain-serie. Tender Rain is een Noord-Italiaanse merk en omvat uiteenlopende producten van de robuuste M1350 tot de elegante C1310.
Daarmee wordt het segment Buitenleven steeds interessanter en toegankelijker voor de keuken- en badkamerretail, vanwege de kansen voor een aanvullende omzet.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2018 - september | Pagina(s) 22
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google