Küchenmeile vertaalt design uit Milaan
 
Zwart en fronten tot het plafond
Voorafgaand aan deze editie van de Küchenmeile stond de vraag centraal, hoe de keukentrends vanuit de Eurocucina in Milaan langs de Duitse A30 vertaald zouden worden naar de Nederlandse markt. Met die vraagstelling in gedachte bezocht de redactie van KIM tal van huisshows en beurspresentaties van keukenmerken tijdens de Küchenmeile.
 
We beginnen onze trendreis in Löhne bij Nico Gerards van Poggenpohl: “Poggenpohl maakt eigenlijk geen onderscheid tussen wat in Milaan gepresenteerd werd en wat we in Herford tonen”, geeft hij aan. “Natuurlijk verschillen klanten tussen Italië, Nederland, Amerika en Azië. We zijn een mondiaal merk dat levert aan 74 landen; daarbij gaan we uit van een basis die we regionaal en lokaal finetunen. In Nederland zullen we dus keukens tonen met details en tinten die door Nederlanders begrepen worden. Die nuances liggen in de kleurstellingen, want hier wordt met name wit, zwart en donkergrijs verkocht. De Italiaanse trend van zwarte tinten is in Nederland al overgenomen. In Scandinavië wordt bijvoorbeeld juist nog veel met lichtgrijs gewerkt. Matzwart is in ons land een belangrijke trend, als vervanger van het vroegere hoogglans zwart. Daarnaast zien we de trend van edelfineer fronten in donker eiken. En die fronten mogen weer van de vloer tot aan het plafond lopen. De bovenkasten en het ‘stapelen’ van kasten is weer helemaal terug. We kunnen als Poggenpohl dan ook afwijken van standaardmaten en doormeten tot aan het plafond.
Ons merk is wat onze showrooms betreft een nieuwe weg ingeslagen. Bij binnenkomst gaat het om ‘mensen’ en communicatie. Vervolgens gaat het om inspiratie: ‘mensen en keukens’. De derde fase is creativiteit: ‘keukens’. Het is een soort ontdekkingsreis waarin we willen verrassen. Als basis namen we de opzet van ‘het Barcelona paviljoen’, waar wordt gewerkt met strakke, rechte vlakken en luxe materialen.
Dit jaar richten we ons in het bijzonder op de ‘Y generation’: de digitale generatie. De doelgroep die we als keukenmarkt traditioneel bedienden, wordt inmiddels ouder; we moeten ons dus nu ook gaan richten op die ‘generation Y’. Deze consumenten zijn zelfverzekerd en willen authentiek zijn. Vasthoudend aan onze vaste kwaliteit, hebben we voor hen een drietal nieuwe designs ontwikkeld die hen aanspreken.” Binnen de +Segmento-serie is daarom nu ook de +Segmento Y te vinden. Nog iets wat te zien was bij Italiaanse merken in Milaan: een kastje binnen de keuken waarin kruiden gekweekt kunnen worden; bij Poggenpohl in Herford getoond onder de naam ‘Plantcube’.

Eggersmann
“Italianen hebben echt verstand van design en kleuren en natuurlijk kijkt ook de Duitse markt daarnaar”, stelt Okko Bos bij Eggersmann. “Veel Duitse producenten werken echter vooral met standaardproducten vanuit massaproductie. Eggersmann werkt anders en is eigenlijk een interieurproducent die heeft gekozen voor het hogere marktsegment. In onze productieruimten zijn nog echt mensen werkzaam en niet alleen machines. We kunnen, net als de Italiaanse topproducenten, iets afwijkends maken voor dat segment, buiten standaardprogramma’s om. Toen we kwamen met natuurstenen keukens, keek iedereen heel verbaasd. Maar dat heeft ons daarin een mooi marktaandeel opgeleverd, ook op de Nederlandse markt, nu die weer is aangetrokken. Ons merk Eggersmann omvat alleen al 40 fineersoorten en daarnaast hebben we ons luxe segment ‘Unique’. Zo kunnen we ook dit jaar iets bijzonders aanbieden, met bijvoorbeeld oppervlakken van messing en oneindig veel andere materialen. Wat te denken van biervaten-hout... En doorlopende deuren van de vloer tot het plafond. Daarmee komt de keuken in het woonbereik. Een keukenverkoper binnen dit segment moet eigenlijk een interieurdeskundige worden. Maar die zijn er ook in Nederland!”

Ballerina
Zwarte tinten en kasten van vloer tot plafond zijn ook te vinden bij Ballerina. Daar wordt gesproken over ‘gestandaardiseerd maatwerk’. “Er moeten tegenwoordig weer onderkasten én bovenkasten zijn; en opzetkasten in allerlei hoogtes. Dat is binnen onze productie mogelijk. En dan kunnen we er, bij kasten tot het plafond, ook nog rekening mee houden, dat plafonds tegenwoordig weer hoger worden. Wat tinten betreft zijn er in de top 10 binnen ons assortiment inmiddels al drie zwarte fronten: een zwarte directlak, Fenix zwart en Sherwood zwart, die geleverd kunnen worden inclusief bijpassende greeplijsten en bijvoorbeeld ook goed passen bij een zwarte Quooker. Het gaat om een totaalinterieur, dus zwarte corpussen van buiten én binnen.” Een andere trend waar Ballerina op inspeelt: de digitale keuken. Met behulp van Alexa spraakherkenning worden onder meer verlichting en klepkasten aangestuurd.

Schüller en next125
Modern keukenontwerp is gebaseerd op strakke lijnen en functioneel minimalisme, zo werd zichtbaar binnen het next125 programma. Alleen al de nieuwe greepvariant van next125 zorgt voor een eigentijdse uitstraling. In dit geval wordt een horizontaal greepprofiel direct onder het werkblad gecombineerd met een Tip-On systeem voor de onderliggende lade. “Naast hun karakteristieke design scoort het merk next125 met de nadruk op precisie in verwerking”, zo werd uitgelegd. “Met name de keramische en glazen fronten benadrukken deze precisie binnen het design. De frameconstructie, verkrijgbaar in onyx zwart of rvs, zorgt voor stabiliteit.” Het programma van next125 omvat tal van hoogwaardige lakken: momenteel zijn er 18 satijnlakken, tien fluweelmatte lakken, zeven hoogglanslakken, naast een gelakte glasafwerking.
Eigentijdse zwarte tinten waren natuurlijk ook aanwezig in House4Kitchen. Zo zien we bij Schüller.C een klassieke Vienna opstelling in lava zwart en een Classic keuken in onyx zwart. Verder zwart in glas, titaan metallic en satijnlak; bijvoorbeeld in combinatie met kasteel-eiken. Maar een front mag ook nog felgeel zijn of -zoals bij meerdere merken dit jaar- terracotta rood; niet alles is zwart wat er glanst.
Bij het nieuwe next125-programma staan onder meer zwart lak, Fenix en alu in de schijnwerpers, evenals vurenhout in onyx zwart, keramische fronten in donkere tinten. Maar Fenix is ook aanwezig in moccabruin.

Holland Trend Haus
Keller Keukens, Dekker Zevenhuizen en ATAG hebben elkaar dit jaar gevonden in het nieuwe Holland Trend Haus. “We hebben goed geluisterd naar Nederlandse trend watchers als Monique van der Reijden. En de mood boards van Dekker Zevenhuizen -van Grid tot Raw rituals- werden uitgewerkt in de totale keukenopstellingen hier in het Holland Trend Haus”, laat men bij Keller Keukens weten. “Trends als donker hout, marmer en steensoorten, gebruik van tinten volgens de Nederlandse voorkeur, de interieurtrend van Romaanse boogvormen en de aandacht voor technologie en duurzaamheid.” Hier dus ook de in Italië gepromote zwarte tinten, onder meer in een stucco-decor; en tevens hoge keukenkasten.
Dekker Zevenhuizen was zowel aanwezig in dit Holland Trend Haus als in House4Kitchen. “Onze collectie voor 2019 is een vertaling van de trendprognose naar concrete kleuren, materialen en accessoires”, zo werd daar meegedeeld. “Kijk maar naar het Fenix NTM keukenblad in de nieuwe kleur Night Blue. Combineer het met een gouden Lanesto kraan en spoelbak en je hebt typisch de stijl die kenmerkend is voor de New Classic trend. De natuurlijke steenkleur Grava past duidelijk in de Raw Rituals trend. Samen met de Gessi designkraan geeft het blad de keuken een monumentale uitstraling.”

Pronorm
Bij Pronorm in Vlotho ontbreekt ook het zwart uit Milaan niet. “Een van onze highlights is black steel: staalzwart met metal goud”, laat Rogier Klinkenberg zien. Maar deze tint wordt hier wel gecombineerd met bijvoorbeeld metalic titaan zilver en goud en een marmerdecor. “Kleur is momenteel immers ook belangrijk in de mode en in de autoindustrie.” Daarom zien we in Vlotho ook tinten als karmijnrood en groene laktinten. Kleuren die overigens ook binnen de presentaties van Dekker Zevenhuizen te zien zijn.
Pronorm promoot een ‘mix & match’ van verschillende materialen: van hard organisch glas tot hout en keramiek. Met als thema ‘the new feeling’ wordt ‘moeder aarde’ als role model en bron van inspiratie genoemd. Het keukenfront mag zelfs op een keramische tegel lijken. De keuken wordt immers een interieurobject.
Een ‘mix & match’ van zwart en houttinten en diverse materialen was overigens ook te zien bij de presentatie van Warendorf Küchen op Gut Böckel. Hoogglans lak, robuust hout, steen en vooral grote glazen fronten werden er volop gecombineerd.

Rotpunkt
Rotpunkt kiest als motto voor haar keukens: ‘Centre of life’ en dat blijkt ook uit haar nieuwe series, waarbij ook wonen en koken in elkaar over lopen. Met name bij keukens met zwarte frames en ‘Stack up frames by Rotpunkt’. En veelal passend binnen de actuele trends. “We presenteren dit jaar keukens die wat luxer en warmer zijn, met een rustige hout-uitstraling en met zwarte en bruine tinten en accenten”, zo wordt verteld tijdens de huisshow. “Dat wordt gecombineerd met bijzondere glasdeuren, zoals factory glass, quadrat glass en chimney glass. En dat alles willen we tegen een betaalbare prijs leveren.”
Op enkele momenten gaat Rotpunkt een eigen, niet-Italiaanse, weg in. Zo komt het met een klassiek programma voor een breed publiek, met fraaie zwarte grepen. Binnen het New Dimension programma vinden we een keukenmodel met een nieuwe donkere tint, met een hogere corpus van 91 cm, goed afgestemd op de Nederlandse markt. Daarnaast wordt er tevens een modulair eiland gepresenteerd; ditmaal juist wel in een Italiaanse, speelse stijl. En wat te denken van het gepresenteerde koffiemeubel dat voor een additionele omzet voor de retail kan zorgen…
We ontdekken tijdens de huisshow maar liefst zes nieuwe tinten, binnen het al brede aanbod van het black-line concept, namelijk umbra, euca camel, euca mokka, carbon, snow en arabica. Het concept ‘Wood unlimited’ laat zien dat Rotpunkt een uitgebreid houtprogramma als speciale verkoop-tool biedt. Met een mix en match van frontvormen, diverse houtbelevingen -van classic tot forest en oak-, ‘door options’ -met keuze uit verschillende rillen- en met een ‘colour’ keuze.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2018 - september | Pagina(s) 10
Categorie: Keukenkastjes
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken