Samenwerking als strategische keuze
 
Samenwerking is een belangrijke ontwikkeling binnen de retail. Een groot voordeel van samenwerking is immers dat de zelfstandigheid in stand blijft terwijl verschillende strategische doelen bereikt kunnen worden. Daarbij worden de risico’s van andere groeistrategieën vermeden. Samenwerking is daarmee een aantrekkelijke strategische optie voor retailers. Een interessant voorbeeld is, dat consumentenelektronica-retailer BCC en Wehkamp een exclusieve strategische samenwerking hebben aangekondigd. Wehkamp focust zich vooral op mode, wonen, beauty en baby/kids; maar het kiest voor de andere categorieën - waaronder consumentenelektronica - voor samenwerking met specialisten zoals BCC. BCC krijgt de volledige controle over het assortiment ‘elektronica’ en ‘huishoudelijke apparaten’ en gaat gebruikmaken van het fulfilmentproces van Wehkamp. Door het bundelen van de online kracht van Wehkamp met de elektronica expertise en fysieke locaties van BCC ontstaat een nieuwe omnichannel-propositie. Op termijn zal de samenwerking verder worden uitgebreid met serviceproposities zoals installatie, reparatie, betaaloplossingen en bezorgservices en zal Wehkamp gebruik kunnen maken van de fysieke locaties van BCC.
Dergelijke samenwerkingsvormen zien we ook binnen het segment ‘boeken’. De Bijenkorf wil voor de boekenverkoop gaan samenwerken met de gespecialiseerde retailer AKO, onderdeel van uitgever Audax. Daarmee komt een einde aan de zelfstandige positie van de Bijenkorf als boekenverkoper.
Ook Blokker zoekt voor het segment boeken de samenwerking met een specialist: Paagman. Blokker kan een groot assortiment ontsluiten voor haar klanten en Paagman zorgt voor de selectie van relevante titels, afhankelijk van onder meer het seizoen en van evenementen, en voor de fulfilment. Voor Paagman levert de samenwerking meer schaal en volume op. In totaal worden op de Blokker-site 50.000 titels aangeboden. Daarnaast is er zowel in de folder als op de site apart aandacht voor ‘back to school’, waarvoor Paagman ook de boeken verzorgt. De selectie van de titels die in de folder komen wordt gezamenlijk gemaakt, waarbij wordt ingespeeld op de actualiteit.

Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2018 - september | Pagina(s) 26
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken