Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Duurzame productie en hybride auto's
 
Unilux over duurzaamheid
'Je doet wat je kunt doen of wat je tegenwoordig geacht wordt te doen', gaat Unilux-directeur Patrick van Loosbroek van start. Het onderwerp duurzaamheid kwam voor het bedrijf uit Boxtel op de agenda nadat het besef doordrong dat de manier van verpakken eigenlijk best anders kon. 'Op een gegeven moment was ik zelf bezig met de montage van producen en kwam ik erachter, dat alles zo goed verpakt was, dat uitpakken in feite meer tijd kost dan het monteren.'
 
Reden om de verpakkingswijze en het materiaalgebruik eens goed tegen het licht te houden. “Wat kan beter, die vraag gingen we onszelf stellen. We zijn serieus gaan nadenken over welke materialen we het beste konden gebruiken. Plastic, plakband, een folietje… Het is onmogelijk geheel zonder folie te werken, maar het kon zeker minder. We gebruiken tegenwoordig folies die nog maar een twintigste zijn van de dikte van het folie voorheen.”

Eigen receptuur
Dat Unilux groot is in insectenwering, maakt de motivatie om op een zo goed mogelijke manier met de wereld om te gaan alleen maar groter. “We zijn ons zeer bewust van het wel en wee van insecten. We kennen inmiddels allemaal de filmpjes van plastic zakjes en troep in de oceaan, weten dat we allemaal een flinke footprint achterlaten. Dus als bedrijf doe je wat je kunt, al helpt het wel als dat ook enigszins in je persoonlijke gevoelslijn ligt.” Niet dat het altijd eenvoudig is om structureel bezig te zijn vanuit milieu-overwegingen. “Het is best een uitdaging”, erkent Van Loosbroek. “Wij hebben vooral stappen gezet nadat we bewust afscheid hebben genomen van onze Japanse leveranties. De productie daar laten doen was behalve inefficiënt op personeelsvlak met name op het gebied van logistiek geen optimale situatie. Onze producten bestaan voor het grootste deel uit aluminium, daarvoor zijn ook in eigen land leveranciers te vinden. We hebben alle componenten tegen het licht gehouden en dat heeft erin geresulteerd, dat we een heel belangrijke wijziging hebben doorgevoerd voor het horrengaas zelf. In de zonweringbranche wordt screendoek gemaakt van glasvezel met pvc-coating. Daarin zitten weekmakers. De combinatie maakt het onmogelijk deze stoffen los te maken van elkaar en dus onmogelijk om het afval te scheiden. Unilux heeft een eigen receptuur ontwikkeld, waardoor we nu een gaas hebben dat én van hoge kwaliteit is, maar ook een mooier product is dat makkelijker is te recyclen. Wij gebruiken een kunststof. Oké, het is een utopie dat dat gerecycled kan worden, het wordt verkocht als brandstof voor hoogovens. Maar het kan in elk geval makkelijker gescheiden worden, bij glasvezel met pvc kan dat sowieso niet. Kunststof is te demonteren en via aparte afvalstromen te verwerken.”

Uit eigen omgeving
Door afscheid te nemen van de levering vanuit Japan maakte Unilux rond 2012 een grote stap. Vanaf dat moment worden alle productonderdelen uit de directe omgeving betrokken. “Onze matrijzen worden om de hoek in Oisterwijk gebouwd en vervolgens ondergebracht bij lokale spuiterijen. Ook het aluminium komt uit de eigen omgeving. We hebben onze logistiek teruggebracht tot het minimale.”
In diezelfde periode deden ook de hybride auto’s hun intrede bij Unilux. Van Loosbroek is eerlijk wanneer hij zegt: “Natuurlijk een goede stap qua duurzaamheidsbeleid, maar het ontstond ook deels vanuit technische interesse. We staan hier altijd open voor nieuwe ontwikkelingen. Tegelijkertijd paste het natuurlijk heel mooi bij de ingezette ontwikkeling onze footprint te minimaliseren.”

Bloemetjes en bijtjes
Bewustwording; hij ziet het als taak van zijn bedrijf om klanten mede bewust te maken van wat zij doen in de wereld. Natuurlijk zit daar ook een commercieel belang achter - “We blijven wel een bedrijf met een winstdoelstelling” – maar minstens zo belangrijk noemt Van Loosbroek het beperkt houden van insecticiden. “Het is best zorgelijk te constateren dat in vijftien jaar tijd bijna 70% van de insectenpopulatie is verdwenen. Kijk maar eens naar je auto. Wij rijden bij Unilux in witte auto’s. Vroeger zou de hele auto onder de insectenlijkjes zitten, maar dat is tegenwoordig niet meer zo.” Hoewel wat minder muggen op een mooie zomeravond door de meeste mensen ongetwijfeld niet als ‘probleem’ wordt ervaren, hebben we insecten wel nodig als bestuivers. “In grote delen van China wordt het bestuiven al met de hand gedaan, als gevolg van het grote gebruik van pesticiden. Het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes gaat daar al niet meer op. Dat moeten we in Nederland zien te voorkomen.”

Ze hebben wel eens bloemzaadjes met hun producten meegeleverd. Met informatie erbij over het verhaal zoals net verteld. Spread the word, veel meer kun je als bedrijf niet doen. “Zoiets doen we alleen actiematig. Je moet van een nevenzaak geen hoofdzaak maken. Maar met enige regelmaat je boodschap terug laten komen, dat vinden we bij Unilux wel belangrijk.” Hetzelfde geldt intern, als het gaat om de eigen medewerkers. Hybride auto’s, waar mogelijk plastic in het bedrijf vermijden, natuurlijk de voor de hand liggende maatregelen, zoals ledverlichting en energiezuinige ketels. Tegelijkertijd blijft Van Loosbroek nuchter. “Sommige dingen zijn heel moeilijk uit te leggen, lastig vatbaar. Is een hybride of elektrische auto wel zoveel milieuvriendelijker? De energie moet ergens vandaan komen. En er zitten ook accu’s in, hopelijk kunnen die in toekomst netjes verwerkt worden. Je kunt wel alles wegberedeneren, maar dat wil niet zeggen dat je het niet moet proberen. Sommige dingen zijn best krom. We hebben hier een hal bijgebouwd en er rekening mee gehouden dat het dak zonnepanelen kan dragen. Tja, dan blijkt dat de teruglevering zoveel geld kost, dat het effect dat je bereikt daar alweer mee teniet wordt gedaan. Zolang we geen opslagcapaciteit hebben, is het wel meer rendabel zonnepanelen te plaatsen op bedrijfspanden. Overdag brengen ze het meest energie op, terwijl je thuis toch meer in de avonduren bent.”

Efficiëncy versus idealisme
Veel duurzaamheidszaken zijn bij Unilux geboren vanuit efficiëncy. Dat gaat hand in hand met een stukje idealisme. “Het is mooi als je ergens in investeert en het blijkt ook nog geld te besparen. Alleen jammer dat het nog steeds zo individueel is, het is nog geen maatstaf. Als je als particulier een huis gaat bouwen en je wilt alles weten van de mogelijke energiebesparende maatregelen, dan blijkt dat bijna onmogelijk. Elke fabrikant heeft z’n eigen verhaal, maar het is bijna niet meetbaar of te vergelijken.”

Het volgende duurzaamheidsproject voor Unilux wordt momenteel onderzocht. Van Loosbroek vertelt: “Om onze capaciteit te vergroten zijn we voornemens te investeren in een nieuwe poedercoatinginstallatie. Liefst zou ik daar een nieuwe techniek voor gebruiken die nog in de kinderschoenen staat. Met infrarood in plaats van gasovens. Voordeel daarvan is dat je echt specifiek je product verwarmt, waar je met een gasoven de hele omgeving verwarmt en als de deur opengaat er veel warmte verloren gaat. Klinkt heel voor de hand liggend, maar het is absoluut nog geen standaard, bijna het wiel opnieuw uitvinden.”

Bewustzijn
Een voorloper hoeft Unilux wat Van Loosbroek betreft niet te zijn, “maar als je toch moet investeren, zou ik het een beetje naïef vinden om weer eenzelfde oven te kopen als twintig jaar geleden. Alsof de technieken in al die jaren niet vooruitgegaan zijn. Vanuit bedrijfszekerheid kan ik natuurlijk simpelweg de oven nemen die ik nu ook heb, maar ik vind dat we moeten blijven ontwikkelen.” Dat de markt nog niet uit zichzelf dergelijke alternatieven aanbiedt, vindt hij best gek. “Waar wachten ze nog op… Dan is mijn conclusie toch: we willen wel met z’n allen, maar blijkbaar nog niet echt. Is dat angst voor verandering? Ik weet niet wat ons tegenhoudt. Soms moet je iets blijkbaar bij wet afdwingen. Het verbod op gratis plastic tasjes in winkels bijvoorbeeld. Even wennen, maar een ramp? Het voorkomt volgens mij een grote ramp.” Hij lacht: “Het is niet zo dat ik helemaal doordraaf op het gebied van duurzaamheid hoor. Maar wat meer bewustzijn zou wel goed zijn. Het is goed te weten dat we altijd een keuze hebben.”
 
 
Delen
 
Categorie: Zonwering, Marketing
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wordt duurzaamheid belangrijker voor uw bedrijf?