Aantal webwinkels groeit explosief
 
Structurele veranderingen van de retailsector (consumentengedrag, demografie, technologie, concurrentie) zijn veel bepalender voor de toekomst van de retail dan de swings in de economie. Ook in de woonbranche. Het slim inspelen op de wens van de klant om snel en simpel te kunnen bestellen en niet teveel te betalen komt bijvoorbeeld ook samen in het businessmodel van Dekbed-Discounter dat hard groeit. Dekbed-Discounter is in vier jaar tijd gegroeid van iets meer dan een half miljoen naar 20 miljoen euro omzet en verwacht dit jaar door de grens van een miljoen orders te breken. Voor dit jaar gaat het bedrijf uit van bijna een verdriedubbeling ten opzichte van vorig jaar. Dagelijks verwerkt het nu twee- tot vijfduizend orders. Behalve het aantal orders breidt ook het assortiment van Dekbed-Discounter snel uit. Met een duidelijke focus op service koppelt de online aanbieder verticale integratie in de waardekolom aan lage prijzen en 24/7 beschikbaarheid voor consumenten.
En het is zeker niet het enige bedrijf dat steeds meer pakketten verstuurt. De online non-foodverkoop blijft hard toenemen en de groei is al jarenlang veel hoger dan die van de bestedingen in fysieke winkels. Het aantal webwinkels is de afgelopen jaren explosief gestegen naar ruim veertigduizend. Hierdoor is het aantal verkooppunten in non-food per saldo harder gestegen dan de totale winkelomzet, waardoor het voor iedereen moeilijker is geworden om succesvol te zijn in deze verdringingsmarkt. Daarbij verdwijnt ook nog eens een deel van de bestedingen naar buitenlandse online retailers die niet bijdragen aan de Nederlandse economie. Uit voorlopige cijfers van het CBS -gebaseerd op BTW aangiften van buitenlandse webwinkels- blijkt dat Nederlandse consumenten in 2017 ongeveer anderhalf miljard euro uitgegeven hebben bij Europese webwinkels, 500 miljoen euro meer dan in 2016. In het vierde kwartaal van 2017 werd een recordbedrag van 426 miljoen euro bij Europese webwinkels uitgegeven. Dit illustreert de toenemende internationalisatie en het verdwijnen van diverse grenzen, letterlijk en figuurlijk.

Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2018 - augustus |
Categorie: Financiën
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken