Vaagt Amazon de groothandel weg?
 
We lezen veel artikelen waarin somber wordt gedaan over de toekomst van de retail, gegeven de aanwezigheid van spelers als Alibaba en Amazon. In mijn vorige column in dit vakblad hebben we daar al eens uitgebreid over bericht. De groothandel blijft echter vaak onderbelicht, terwijl Amazon voor die groothandel wel degelijk een risico vormt.
In de Financiële Telegraaf werd onlangs zelfs de noodklok voor de groothandel geluid door Rishi Kartaram, CEO van groothandel Game World en IT dienstverlener Jeffcommerce. Volgens hem is na drie tot vijf jaar 20 tot 40 procent van de groothandel failliet, omdat de sector de concurrentiestrijd met Amazon verliest op diverse terreinen: data, prijs en levertijden.
Is er nog hoop voor de groothandel? Bij de Rabobank denken wij van wel, op voorwaarde dat de groothandel zich volledig focust op het leveren van toegevoegde waarde. Het op basis van diepgaande kennis adviseren van klanten over producten en toepassingsmogelijkheden is voor online spelers zoals Amazon lastig te kopiëren. Hetzelfde geldt voor het helpen van retailklanten bij het opbouwen van assortimenten en het maken van schappenplannen. Ook het analyseren van de inkoopprocessen van de klant en het adviseren over besparingsmogelijkheden zal voor Amazon niet eenvoudig zijn.
Denk daarbij ook na over een concurrentievoordeel. Het advies van Jack Welch, oud-CEO van één van de grootste Amerikaanse concerns General Electric, is: “If you don’t have a competitive advantage, don’t compete”. Dit advies kan rechtstreeks naar de groothandels worden vertaald. Zij moeten zich afvragen op welke onderdelen zij de concurrentie kunnen aangaan. Concurreren op prijs en levertijden is kansloos in de strijd met giganten als Amazon. Het bieden van toegevoegde waarde kan echter wel een concurrentievoordeel opleveren!
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Groothandel, Economie
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google