Column Caby
 
Ooit zo’n zomer meegemaakt? Ik kan het me niet meer heugen. Tjonge jonge, wat een lange droge periode. Lekker hoor! De handel loopt vanzelf, het gaat niet meer om de korting maar meer om de levertijden. Alle gas bij, met respect voor de monteurs die dag in, dag uit die hete tuinen in moeten. Gelukkig kunnen of konden ze nu tussentijds genieten van een welverdiende vakantie.

Ik mocht ook weer dit jaar. ‘Heerlijk naar de zon’, zeg je dan elk jaar, maar dat ging dit jaar niet op. Het weer in Nederland was nu beter dan op Gran Canaria. Maar: de Cerveza en de Sangria smaken daar toch beter.

En ach, dan loop je daar op je slippertjes in die snikhitte. Kerkje in, marktje af. En dan kan ik het toch niet laten om af en toe eens omhoog te kijken. Is het u ook wel eens opgevallen? Allemaal open zonneschermen. Niks cassettes. Logisch natuurlijk, want het aantal regendagen per jaar is op 1 hand te tellen. Ik benijd de Spaanse zonweringspecialisten. Oké, het gras bij de buren is altijd groener, ik weet het. Maar de Spaanse klant zal ongetwijfeld ook minder kritisch zijn. Last van de zon? Schermpie uit en er is schaduw. Meer is het niet volgens mij. Vaak nog gewoon handbediend.

Hoe anders is het hier in Nederland? Negen van de tien keer gaat het om volledig gesloten cassettes, al dan niet voorzien van dimbare led-jes of neerlaatbare volants. En bedienbaar op afstand met een Tahomabox of iets soortgelijks. Hoe meer opties, hoe meer kans op klachten. De gemiddelde aanschafprijs van een zonnescherm is de laatste 20 jaar verdubbeld, maar dat geldt ook voor het kritisch vermogen van de klant. Hoe duurder en luxer het product, hoe groter de kans dat er iets aan te merken valt. En daar liggen kansen, zeggen de verkoopgoeroe’s. “Een klacht is een nieuwe kennismaking met de klant.” Is zo, maar je levert wel marge in als je vaker terug moet. Ja toch?

In de crisisjaren bleef onze showroom gewoon open. Je pakte dan toch wat extra omzet mee. Dit jaar is het extreem druk, dus uit pure luxe besloten wij de showroom drie weken te sluiten. Zoveel mogelijk met alle medewerkers in die periode op vakantie, dan kunnen we daarna met z’n allen weer een frisse start maken. Uiteraard hebben wij gedurende de sluiting wel een storingsdienst actief. Klanten kunnen inspreken op een voicemail van onze alarmlijn. Bedoeld om adequaat te reageren op spoedgevallen (een zonnescherm dat uitstaat en niet meer in wil bijvoorbeeld). Je staat versteld wat er dan toch allemaal ingesproken wordt: “Ja sorry hoor, het is dan wel geen spoedgeval, maar ik heb een rolluik besteld, de levertijd zou een week of vijf zijn. Inmiddels zitten we op drie weken, kunnen we al een afspraak maken?”

In Spanje gebeurt dat niet. Ma?ana, ma?ana. Lukt het vandaag niet dan komt het morgen wel. Hoe mooi is dat? En dat is niet het enige verschil. Het thema van deze ZVM.-editie is maatschappelijk verantwoord ondernemen. Nou, daar hebben ze volgens mij nog niet van gehoord in Zuid-Europa. Grote open afvalcontainers langs de weg waarin het afval niet gescheiden wordt, dat is meestal het straatbeeld. Lopen wij hier in Nederland voor, of lopen ze daar nog achter? Het intrigeert me.

Eén ding vind ik het meest opvallend: zo’n beetje elk huis hier in Holland is voorzien van een hordeur. Dat is daar wel anders. Je ziet geen of nauwelijks geplisseerde hordeuren in de landen rondom de Middellandse Zee. Terwijl daar wel veel vliegend ongedierte is. Tijgermuggen zelfs. Dat zijn (als ik het goed begrepen heb) muggen die in tijger-sluip-gang onder hordeuren door kruipen. Misschien is dat wel de reden?

Ik wens u een goede nazomer toe. Laat je niet gek maken. Ik heb mijn volgende vakantie alweer geboekt. Gaan weer naar Gran Canaria. Neem wel wat folders mee van plissedeurtjes dit keer, hihi.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2018 - augustus |
Categorie: Zonwering
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken