Verboden voor geitenwollensokken
 
Rob Bos van bouwmarkt Eco-logisch
Ruim tien jaar bestaat hij nu, de 'bouwmarkt' Eco-Logisch van Rob Bos in Amsterdam. Een doe-het-zelf winkel met ook tal van andere duurzame artikelen. Wij spraken de ondernemer over kritische consumenten, jok-artikelen en zendingsdrang. 'Ik voel geen behoefte meer mensen te overtuigen. Consumenen die willen help ik graag, maar verder geldt: ieder z'n eigen veranwoordelijkheid.'
 
Wie denkt dat Rob Bos zijn ecologische zaak ooit begon vanuit zuiver idealistische motieven, helpt hij graag uit die droom. Een Amsterdamse jongen die de markt wel eens even wilde jennen, dat is - heel kort door de bocht - het verhaal. De wat uitgebreidere versie luidt als volgt: Rob is afkomstig uit de film- en tv-wereld en had jarenlang een decorproductiebedrijf. In die tijd startte hij met alle goeie bedoelingen met het recyclen van oude decors. “Dan denk je dat je goed bezig bent. Maar op een gegeven moment zegt iemand tegen me: al die materialen van jullie, die triplex platen, dat is allemaal tropisch hardhout. Serieus, daar had ik nooit over nagedacht. Ik was in shock. Tranen in m’n ogen, trailers vol van dat hout gebruikten we elke maand. Had ik dat op m’n geweten? Als ik eraan terugdenk, raakt het me nog.”

Verantwoord hout
Het betekende een omslag in zijn manier van denken en werken. Direct ging hij op zoek naar een alternatief. Populier, Europees hout afkomstig uit Spanje ging Bos importeren, wat al snel heel aardig begon te lopen. Totdat de grote houthandelaren hun kans roken en Bos als kleine speler in no-time uit de markt drukten. Vanuit zijn decorproductiebedrijf had hij altijd al een grote materialenkennis en veel contacten met bijvoorbeeld schildersbedrijven en architecten. Als hij ze vroeg waarom zij geen duurzame materialen gebruikten, luidde het antwoord jarenlang: ‘omdat dat niet leverbaar is’. Lang verhaal kort: Bos kwam een pand tegen en besloot, min of meer spontaan, dat hij dan gewoon zelf een winkel ging beginnen. En zo geschiedde. Samen met zijn jonge compagnon Bart de Vries startte Bos ‘ECO-Logisch”, een winkel met duurzame bouwmaterialen, verf en tal van andere ecologische producten. In het begin combineerde hij dat nog met zijn decorbedrijf, maar inmiddels focust hij puur op dit bedrijf. Niks geen lange voorbereiding, het pand werd ingericht en de deuren gingen simpelweg open. “Ik wist dat zoiets er in Nederland nog niet was, dus ging er vanuit dat het moest werken.”

Jokartikelen
Zonder retailervaring en met een compagnon die nog op school zat, begon Rob zijn winkel. “Ik had een lijstje met productlijnen die ik wilde opnemen. Verf, isolatiematerialen, Leemstuc, gemodificeerd hout, een ecolijn voor de tuin. Met 300 producten werd er gestart, inmiddels heeft de winkel 6.500 producten op voorraad. In tien jaar tijd is het hard gegaan. “Wat dat betreft is de markt voor ecologische producten flink gegroeid. Het is ook een stuk normaler geworden. Al zijn er ook een hoop ‘jok-artikelen’ bij gekomen.” Producten waarvan gepretendeerd wordt dat ze ecologisch zijn, maar waar niks milieuvriendelijks aan is, aldus Bos. In zijn winkel hebben ook klanten een stem in het productassortiment. “De klant kan bij ons via de website producten wegstemmen. Zo hadden we ooit een windmolen, die hier door iemand werd gekocht en vervolgens getest. Bleek dat de terugverdientijd niet de beloofde 40 jaar was, maar zeker 97 jaar. Als dat teruggekoppeld wordt, dan halen wij zo’n product uit ons assortiment. Voor leveranciers is het een heldere boodschap: gebruik je een claim die niet klopt, dan word je keihard afgeserveerd.”

Isolatie
Een belangrijke productgroep bij ECO-Logisch is isolatiemateriaal. Het soort waarvan je geen jeuk krijgt. Isovlas is hier één van de belangrijkste leveranciers. Bos herinnert zich nog het eerste contact met het bedrijf, dat toen in de veronderstelling was dat hun materiaal overal verkrijgbaar was. “Dat bleek dus niet zo te zijn. Hij leverde wel aan diverse bouwgroothandels, maar dat bleken steeds orders voor één grote klant voor een specifiek project te zijn. Niemand had Isovlas op voorraad. Dat zette mij aan het denken en was een belangrijke trigger om mijn eigen winkel te beginnen.” Hij hoopt dat er een omslag komt, waarbij ‘viezigheid’ - zoals hij bepaalde niet-ecologische producten noemt - duurder moet worden, bijvoorbeeld door Co2 beprijzing. Nu is het immers nog altijd zo dat duurzame producten veelal een hogere prijs hebben. “We hebben de Co2 reductie in Nederland niet goed voor elkaar. Je kunt dat afkopen met certificaten, maar ik ga er vanuit dat dat ooit weer een fair verhaal wordt, waarbij chemicaliën zwaarder belast worden, waardoor prijzen van niet eco-materiaal hoger worden en het niet zo is dat ecologische producten goedkoper moeten worden om mee te kunnen in de prijzenoorlog. Dat zou eerlijker zijn.”

Zendingsdrang
Zijn ecologische bouwmarkt is gevestigd in Amsterdam, vlakbij de eerste ecologische woonwijk in de stad. Een prima locatie, al hoeft hij het naar eigen zeggen “godzijdank niet van enkel de directe omgeving te hebben.” Bij Bos’ webwinkell komen dagelijks orders van particulieren uit heel Nederland binnen. Met het geven van adviezen aan vakmensen is hij zo’n drie jaar geleden gestopt. “Ik werd er een beetje narrig van. Steeds maar weer moeten uitleggen waarom een schilder onze verf zou moeten gebruiken. Heb je geen kinderen, dacht ik dan? Ik voel geen behoefte meer iemand te overtuigen. Mensen die graag willen, die help ik graag. Maar welke producten een vakman koopt en gebruikt, dat is ieders eigen verantwoordelijkheid. Ze krijgen bij mij gewoon groothandelskorting, maar ik focus me tegenwoordig op particulieren en op bewuste vaklui. Mensen die er heel bewust voor kiezen bij ons te komen. Natuurlijk had ik in het begin wel last van zendingsdrang, maar daar ben ik echt vanaf.”

Waar hij ook vanaf is: de wens om uit te breiden via het reguliere bouwmarktkanaal. Ooit was er een Eco-Logisch shop-in-shop bij een Formidowinkel. Verf, vloeren, beitsen, isolatie; Bos verkocht er de ecologische lijnen. Maar, ongetwijfeld ‘met dank aan’ de macht van de reclame en een andere prijsstelling, al snel bleek dat er niet tegen de bekende namen op te concurreren was. Nog altijd kloppen er wel eens bekende bouwmarkten aan, maar van hem hoeft het niet meer. Graag belevert hij winkels direct, maar deals sluiten met franchise-organisaties ziet hij niet zitten. “Mijn naïviteit ben ik wel kwijtgeraakt in de loop der jaren. Of ik nog wel altijd blij met dat ik met deze winkel en een groothandel ben begonnen? Zeker, al is het wel honderd keer lastiger dan ik destijds had gedacht. Idealisme had niks te maken met de stap die ik gemaakt heb, wel met vertrouwen op je eigen oordeel. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat je geen ‘vieze’ producten moet voeren vanwege het geld. Dat moet je toch niet willen...”

Geloofwaardigheid
Hij lacht wanneer hem gevraagd wordt waar hij staat over tien jaar. “Hopelijk op het strand van Ibiza.” En dan serieus: “Ik verwacht wel een verdubbeling ten opzichte van nu. Deze locatie wordt te klein. Bovendien zouden een aantal extra vestigingen ook een positieve invloed kunnen hebben op de geloofwaardigheid. Eindhoven, Groningen wellicht, waardoor er meer landelijke dekking ontstaat. Voor de belevering is het op zich niet nodig maar het zou goed zijn voor de bekendheid.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2018 - augustus |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken