Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Kwaliteit blijft scoren bij consument
 
Klant kiest specialist om kennis en advies
Consumenten die naar een badkamerspeciaalzaak gaan om een nieuwe badkamer of -accessoires te kopen, kiezen heel bewust voor een bepaalde formule. Kwaliteit, betrouwbaarheid en goed advies zijn daarbij de voornaamste indicatoren waarop klanten een winkel binnenkomen. Dat blijkt uit het Consumentenonderzoek Badkamers en -Producten 2017 van Qudata Markt- en Trendanalyses.
 
In de vorige uitgave van STS. stond een artikel over dit badkameronderzoek waaruit blijkt dat de specialist zijn ‘voorsprong’ op de doe-het-zelfbranche en woonwinkels vergroot als het gaat om marktaandeel. In dit artikel gaan we dieper in op de aankoopmotieven van consumenten. Kiest 55 procent van de consumenten voor een badkamerspecialist, 50 procent zegt liever naar een bouwmarkt te gaan. Waarom kiest deze eerste groep voor de speciaalzaak? En waarom wordt vervolgens voor een bepaalde formule gekozen?

Aankoopmotivatie
Gevraagd naar de redenen waarom consumenten kiezen voor een bepaalde badkamerspecialist, blijken de prioriteiten per winkelketen nogal te verschillen. Brugman en Baderie scoren goed bij klanten die zeggen vooral op zoek te zijn naar kwaliteit en goede service. Klanten van Sanidump en Sanidirect vinden prijs daarentegen het belangrijkste argument terwijl de consument Sanidrőme mede bezoekt vanwege de betrouwbaarheid.

Prijs
Van de badkamerspecialisten zijn het vooral ‘prijsvechters’ als Sanidirect en Sanidump die goed scoren op prijs. Een ruime meerderheid van hun klanten zet de prijs op 1. Ter vergelijk: voor slechts vier en acht procent van de klanten van Baderie en Brugman is dit een issue.
Het zal niet verbazen dat prijs wel als belangrijkste argument genoemd wordt door consumenten die kiezen voor een bouwmarkt. Klanten van Gamma vinden alleen de locatie nog belangrijker, maar met 51 procent is prijs voor een meerderheid mede een argument om voor deze bouwmarkt te kiezen. Klanten van Formido zijn het meest uitgesproken in deze keuze met 60 procent.

Betrouwbaar
Het aloude adagium dat je ‘voor kwaliteit en betrouwbaarheid naar de specialist gaat’, wordt door respondenten in ieder geval bevestigd, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. Voor 56 procent van de klanten die bij Baderie binnenstappen, is het vooral de betrouwbaarheid die telt. Bij geen enkele andere badkamerspecialist is de score voor betrouwbaarheid zo hoog. Maar ook bij Brugman en Grando wordt veel waarde gehecht aan de betrouwbaarheid. Ter vergelijk: Sanidirect- en Sanidump-klanten waarderen deze formules in veel mindere mate op ‘betrouwbaar’ (29 en 24 procent)

Kwaliteit
Ook als het gaat om kwaliteit dus hoge cijfers voor de specialisten in de lijst met aankoopmotieven.
Baderie (64 procent) en Brugman (50 procent) voeren de lijst aan, maar opvallend is dat bij dit motief ook ‘vreemde eenden in de bijt’ Hornbach (64 procent) en Plieger (63 procent) geroemd worden door de consumenten die eerder aangaven voor hun badkamer en -producten naar een specialist te gaan.
Dat -enige mate van- kwaliteit eigenlijk altijd wel verwacht wordt, blijkt overigens uit het gegeven dat ook bij de specialisten die het vooral van prijs of andere motieven moeten hebben, kwaliteit nog steeds voor 35 tot 40 procent een belangrijk aankoopmotief is.

Service en garantie
Grote verschillen tussen consumenten die kiezen voor een specialist of een bouwmarkt zitten in motieven als ‘service en garantie’ en ‘advies van de verkoper’. Scoren de bouwmarkten hier hooguit 10 procent, voor veel ‘speciaalzaakbezoekers’ is het een belangrijk motief. Vooral de klanten van Grando hechten hier veel waarde aan (67 procent). Maar ook voor Brugman en Baderie zijn het belangrijke onderscheidende motieven.
Ook als het gaat om het adviseren van de klant wordt de specialist gewaardeerd. Grando-klanten zijn ook als het om dit motief gaat het meest uitgesproken. Tweederde van de respondenten geeft aan Grando hierom te kiezen. Brugman en Baderie scoren weliswaar iets lager, maar ook voor deze groep geldt dat advies een belangrijke reden is om voor een bepaalde formule te kiezen.

Bekendheid
Speelt voor de bouwmarkten de naamsbekendheid van de betreffende formule een grote rol; voor de specialist geldt dit in veel mindere mate. Bij Gamma geeft iets meer dan de helft van de ondervraagden aan mede vanwege die bekendheid naar de winkel te gaan, van de specialisten scoort Baderie met 36 procent het hoogst in deze categorie.
 
 
Delen
 
Categorie: Badkamerontwerpers
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken