Retail moet mee met nieuwe betaalsystemen
 
Nieuwe betaaloplossingen retail
Retailers worden geconfronteerd met enorme veranderingen op het gebied van betalen. Pinnen is in ons land niet meer weg te denken en ook het gebruik van de QR-code bij online betalingen of telebankieren is gemeengoed geworden. De introductie van contactloos betalen verloopt zo snel dat nu al 50 procent van de transacties contactloos afgehandeld wordt. Daarnaast komen er steeds aanbieders van apps die betalen via de mobiele telefoon mogelijk maken. Ondernemers vragen zich af hoe ze op al die veranderingen moeten reageren.
 
“Betalen en vooral mobiel betalen is een hot topic geworden”, zegt Guido Lamers, manager van het innovatielab van CCV. “Er gebeurt momenteel heel veel: de wet- en regelgeving verandert, terwijl steeds meer banken, creditcardmaatschappijen en technologiebedrijven eigen betaaloplossingen introduceren. Naast de traditionele, financiële dienstverleners komen er ook nieuwe partijen op de markt, die zich met betalen bemoeien. Bedrijven als AfterPay en Paypal hebben zich gespecialiseerd in online betalen voor webshops. Lokale spelers als Tikkie en Payconiq hebben zich toegelegd op betalen via de mobiele telefoon. Maar er zijn ook internationale oplossingen van AliPay, WeChat en ApplePay, die in sommige landen een groot marktaandeel opgebouwd hebben. En dan zijn er nog de cryptocurrencies zoals BitCoin of Ethereum. We verwachten dat er de komende jaren nog veel meer partijen bijkomen, waardoor de markt verder versplintert.”

Betaaloplossing als nutsvoorziening
De retailers zien inmiddels door de bomen het bos niet meer en vragen zich af wat de gevolgen voor hen zijn. “Retailers vinden het betaalproces en de boekhouding over het algemeen niet het boeiendste onderdeel van de bedrijfsvoering”, meent Lamers. “Ze zijn vooral bezig met hun producten en hun klanten. Zij beschouwen betaalsystemen net als water en elektriciteit als een soort nutsvoorziening. Die moet altijd beschikbaar zijn en mag geen problemen opleveren of te veel kosten. Nieuwe technologie maakt de bedrijfsvoering complexer en leidt tot nieuwe investeringen. Dat zijn remmende factoren bij de introductie”, licht Karel-Lodewyck Lefere, commercieel directeur van CCV Lab toe. “Vroeger schafte een retailer gemiddeld eens in de 8 tot 10 jaar een nieuw kassa- of betaalsysteem aan. Die cyclus is nu al verkort tot eens in de 6 tot 7 jaar. We verwachten, dat er de komende jaren veel nieuwe investeringen in betaaloplossingen noodzakelijk zijn. Ondernemers voelen zich door de snelle opkomst van contactloos betalen gedwongen over te stappen op nieuwe betaalterminals. Gelukkig zijn de kosten van deze investeringen aanzienlijk lager dan voorheen.” De consument accepteert nieuwe manieren van betalen steeds sneller. “Het tempo waarmee online en contactloos betalen in ons land geaccepteerd werden is ongelooflijk”, benadrukt Guido Lamers. “En de retailer moet mee. De consument verwacht namelijk, dat hij de nieuwe betaalmethoden in de winkel kan gebruiken. Voor de retailer zelf zijn er ook voordelen: hij kan zijn omzet verhogen en de bedrijfsprocessen efficiënter inrichten. We hebben gezien, dat het aanbieden van gemakkelijke, veilige en betrouwbare betaalmethoden de omzet van webshops aanzienlijk heeft verhoogd. Het ligt voor de hand, dat het voor fysieke winkels geldt. Consumenten zullen winkels mijden als het betaalproces niet soepel verloopt of als ze daar niet met hun nieuwe betaalapps terechtkunnen.”

Betalen in de winkel
Nu is betalen met een betaalpas nog veruit het populairst in de winkel, of dat nu met behulp van een pincode of contactloos gaat. De nieuwe trend is de opkomst van mobiel betalen met behulp van apps op de smartphone. De mobiele telefoon kan gebruikt worden om de betaaltransactie met behulp van een digitale bankkaart contactloos uit te voeren. Maar er komen ook elektronische portemonnees (e-wallets), waarmee niet alleen direct vanaf de bankrekening kan worden betaald, maar waarin ook spaar- en loyaltykaarten worden bijgehouden. Een aantal betaalapps zoals het onlangs geïntroduceerde Payconiq maakt gebruik van QR-codes. De winkelier genereert een QR-code op een scherm, waarna de klant de code scant en zich identificeert. Als de consument akkoord is met de betaling wordt de transactie uitgevoerd. “De snelheid van het betaalproces is erg belangrijk”, zegt Lefere. “Vooral supermarkten sturen daarop. Een betaling aan de kassa mag maximaal 30 seconden duren, om geen irritatie bij andere klanten te veroorzaken. Hoe meer extra handelingen de klant of de cassière moet verrichten - denk bijvoorbeeld aan het scannen van codes en loyalty cards - hoe trager het betaalproces verloopt. In dat opzicht lijkt betalen met een QR-code veel omslachtiger dan contactloos betalen”, vervolgt Lefere. “Maar er is nog een belangrijk aspect: bij het gebruik van een betaalpas zijn alleen de transactiegegevens zichtbaar. Het grote voordeel van mobiele betaaloplossingen is dat de individuele klant herkend kan worden. Daarom zijn de grote retailorganisaties zo geïnteresseerd. Met mobiele betaaloplossingen kunnen winkeliers meer data over de klant en zijn koopgedrag verzamelen en via de smartphone zelfs interactie met de klant aangaan. Met dergelijke mobiele betaaloplossingen is bovendien de integratie van digitale loyaltysystemen en bonuscards mogelijk, zodat je per saldo bij betalingen via oplossingen als Payconiq toch een aanzienlijke efficiency- en tijdwinst boekt.”

Betrouwbaar, veilig en geaccepteerd
“Bij een verantwoorde keuze uit de vele beschikbare betaaloplossingen en aanbieders zijn drie aspecten van doorslaggevend belang”, zegt Lamers. “Een betaaloplossing moet betrouwbaar, veilig en geaccepteerd zijn. Betrouwbaar betekent dat het systeem altijd moet werken; veilig houdt in dat het systeem fraudebestendig moet zijn en ‘geaccepteerd’ betekent dat consumenten, retail én de financi?le dienstverleners de oplossing daadwerkelijk moeten gebruiken. Ook voor paymentproviders zoals CCV zijn dat de voornaamste criteria. Wij hebben Payconiq in onze betaaloplossing geïntegreerd, omdat de oplossing door de meeste banken en inmiddels al zo’n 40.000 retailers geaccepteerd is. Wij denken dat internationale oplossingen als AliPay en Wechat in ons land eveneens een groot draagvlak zullen krijgen.” Lefere: “Belangrijk is dat je als retailer niet met al die verschillende oplossingen en aanbieders apart onderhandelt, want je wilt niet met vijf of zes partijen individueel contracten afsluiten. Je moet dan kiezen voor een partij die al die verschillende betaaloplossingen via één contract ontsluit. Een bijkomend voordeel is dat dergelijke providers alle informatie van die verschillende betaalstromen centraal verzamelen, zodat ondernemers altijd een compleet overzicht hebben van de transacties; via welke oplossing ze ook binnenkomen. Dat betekent altijd een actueel en betrouwbaar inzicht in de financiële situatie.”

Techniek en hardware
“Nieuwe betaaloplossingen vereisen eveneens andere technologie”, zegt Lamers. “In de digitale economie zijn goede dataverbindingen essentieel; zeker nu bijna alle toepassingen internettoegang nodig hebben om de transacties te verwerken. De meeste telecommunicatiebedrijven bieden speciale pakketten voor mkb-ondernemers aan, waarmee ze die datacommunicatie goed kunnen regelen. Daarnaast moeten winkels voor mobiel betalen straks goede voorzieningen bieden voor het gebruik van Wifi.” “De kosten voor dergelijke datacommunicatie-voorzieningen zijn te overzien”, zegt Lamers. “De hardware wordt gelukkig steeds goedkoper. De grote kassasystemen die vroeger zo’n 4.000 tot 6.000 euro kostten zijn vaak niet meer nodig. De retailer kan volstaan met een tablet of iPad met een kassalicentie. Ook de prijs van betaalapparaten is de laatste jaren gedaald terwijl de veiligheidseisen blijven oplopen. De nieuwe betaaloplossingen kunnen over het algemeen ook prima gekoppeld worden met de bekende softwaresystemen voor de boekhouding en de financiële administratie.”
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Retail, Financiën
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken