Een terugblik op 25 jaar doehetzelf
 
25 jaar retail in Nederland
Qumedia, de uitgeverij van onder meer vakblad KWM. bestaat deze maand 25 jaar. Een mooi moment om eens terug te kijken op de dhz-branche zo'n 25 jaar geleden. Welke trends werden er destijds waargenomen? Is er veel veranderd, of misschien juist helemaal niet....?
 
Al bladerend in de oude uitgaves van ‘Vakkrant Karwei’ zoals het toen nog heette (het was in die tijd ook een echte krant, op A3 formaat, met zelfs nog enkele zwart-wit pagina’s), vallen vooral de vele namen op van formules en bedrijven die er inmiddels niet meer zijn. Profiel Verf & Behang. Decokay. Idee voor Vakwerk. Houtland. Big Boss. Doeland. Enorm. PlusKlus, Happy Hobby, Knap ‘t Op en Vakman, die halverwege de jaren ‘90 werden samengevoegd tot Fixet, een formule die ondertussen ook niet meer bestaat. Multimate werd opgericht als servicebouwmarkt, een formule die binnenkort ook verdwijnt van het Nederlandse bouwmarkttoneel. We hadden het nog over breedpakketzaken, over het vbs-kanaal, de ijzerwarenspeciaalzaken, het soort winkels dat in de loop der jaren nagenoeg verdwenen is, iets waar 25 jaar geleden nog zeker geen sprake van was.

Karwei op internet
En wat te denken van misschien wel de grootste verandering: het internet? We kunnen het ons tegenwoordig niet meer voorstellen, maar 25 jaar geleden was er nog helemaal geen sprake van onlineverkopen. Een internetwinkel? Dat was nog toekomstmuziek. Op de voorpagina van de 1e uitgave van Vakkrant Karwei in 1999 verkondigde uitgever Arnold Jansen trots: ‘Karwei op internet. Met ingang van vandaag is Vakkrant Karwei ook beschikbaar op internet. Hoewel uit onderzoek onder onze lezers blijkt, dat nog slechts weinigen de mogelijkheden van internet gebruiken, heeft Quorum Uitgevers toch besloten om nu al met een internet-uitgave te starten.’ Een vooruitziende blik, want inmiddels is het internet niet meer weg te denken uit onze maatschappij en is de online-uitgave van Karwei Management minstens zo vanzelfsprekend als het geprinte magazine.

De internetwinkel
Vakkrant Karwei ging qua internet in doe-het-zelf-land voorop; van internetwinkels zoals we die nu kennen was absoluut nog geen sprake. We schrijven januari 2001 als columnist Bob Vereen schrijft: ‘Volgens een recent artikel in Business Week is de verkoop van doe-het-zelf producten op het internet een teleurstelling voor de ondernemingen die het geprobeerd hebben. (...) ‘Hier geef ik u een paar succesvolle internetstrategiën: 1) Gebruik het internet om uw assortiment uit te breiden zonder te investeren in uw voorraad. U toont een afbeelding en maakt een omschrijving van moeilijk te vinden artikelen die of kunnen worden afgehaald bij uw winkel of door u worden thuisbezorgd.’ Om tot slot uit te pakken met de meest waardevolle tip: ‘Als u dat nog niet heeft gedaan, is het de moeite waard om te overwegen een internetsite te nemen.’ Bijna twintig jaar later kunnen we er slechts om glimlachen.

Geen luxe maar praktisch
Uit een artikel over de sanitairbranche uit 1993 komt het volgende: “Een badkamermeubel is geen luxe, maar vervult een praktische functie. Er bestond tot voor kort geen traditie in badmeubelen. De mensen stoorden zich er blijkbaar niet aan, dat ze voor een hemdje of badhanddoek even naar de slaapkamer moesten lopen of voor zeep en shampoo naar het voorraadhok”, aldus de marketeer van een badmeubelmerk. “De marktentree van badmeubelen werd belemmerd door twee problemen, de gemiddelde Nederlandse badkamer is te klein om een riant badmeubel te herbergen en men was niet gewend aan de hoge prijzen die voor badmeubelen werden gevraagd.” Een probleem uit die tijd: “Het komt nog te vaak voor dat meubelen niet waterpas worden opgehangen. En bij de planning van een badkamer moet de installateur zich terdege realiseren dat een badmeubel niet geschikt is om als douchewand te dienen. We komen situaties tegen waarin het douchegordijn tegen de aanbouwelementen aanhangt. Een badmeubel kan niet tegen water, het is geen kano.”

Sanitair voor gehandicapten
In een artikel over wat men nu comfort badkamers noemt, gaat het in 1993 nog over ‘sanitair voor gehandicapten’. “Op de Bouwbeurs werd een aantal sanitaire oplossingen getoond die het gehandicapten mogelijk maken op toilet en badkamer zelfstandig te functioneren. Behalve de horizontale en verticale handgrepen is ook de kraan gemakkelijk bereikbaar en licht te hanteren.”

2043
We kunnen er nu om lachen, maar het maakt op z’n minst nieuwsgierig naar waar we over nog eens 25 jaar staan. Is het bezorgen van online orders over de weg dan volkomen gedateerd en wordt alles via de lucht met drones vervoerd? Hoe ziet het formulelandschap er over nog eens een kwart eeuw uit? Bezoeken we nog beurzen? Als vakblad KWM. er in 2043 nog is, dan blikken we ongetwijfeld wederom terug op de 25 jaar tussen nu en dan. Voorlopig vieren we nog een heel jaar het 25e jubileumjaar van uitgeverij Qumedia. Heeft u zelf een leuke anekdote uit vervlogen tijden of wilt u een interessante toekomstvisie met ons delen? Of viert u zelf dit jaar net als wij een jubileum? We vinden het leuk als u dat met ons deelt! Mailen kan naar redactie@qumedia o.v.v. jubileum.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken