Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
In razend tempo naar Hubo nieuwe stijl
 
Nieuwe gezicht Hubo breidt uit
De ene na de andere Hubo wordt momenteel aangekleed in de nieuwe Hubo huisstijl. Of omgebouwd van formule Multimate naar Hubo. De ondernemers zelf klinken enthousiast. En het moet gezegd worden; met het strakke zwart en knallende geel, oogt de nieuwe huisstijl van DGN's Hubo fris en eigentijds. Met als leuk detail bij elke winkel het welkomstbord met een afbeelding van de betreffende ondernemer. 'Welkom bij Hubo.'
 
Natuurlijk was de redactie van vakblad KWM. nieuwsgierig. En dus stapten we in de auto om langs te gaan bij een paar Hubo-ondernemers die de verbouwing recent achter de rug hebben. In Enschede, bij de voormalige Multimate van Michael Cau, is het enorme geel met zwarte Hubo XL bord aan de gevel al van verre niet te missen. Alleen de bus voor de deur doet met de oude bestickering nog denken aan de Multimate-tijd die achter ze ligt. Medewerkster Marloes vertelt enthousiast over de formulewijziging: “We krijgen ontzettend veel positieve reacties van klanten. En aan de kassa merken we ook, dat er ineens nieuwe klanten bijkomen. Vooral wat oudere mensen, voor wie de Hubo-formule heel vertrouwd voelt. In de kern is hier niets veranderd. We leveren gewoon nog dezelfde service en het maatwerk zoals we altijd al deden. Ook als Multimate waren we al een echte servicebouwmarkt. In dat opzicht past de nieuwe Hubo formule ons heel goed.” Vorig jaar al werd Decorette aan de Enschedese bouwmarkt toegevoegd. Een stap die door veel klanten gewaardeerd werd. “Nu vinden we echt alles onder één dak, horen we vaak. En dat is helemaal waar. Mensen kunnen echt hun hele huis inrichten bij ons. Van bouwmaterialen tot decoratie en afwerking.” De vernieuwde uitstraling, waarbij het Multimate-blauw plaatsgemaakt heeft voor het geel en zwart van Hubo, wordt zeer positief ontvangen - “het oogt stijlvol” - en voelt ook voor de medewerkers al heel vertrouwd. “We zijn nog steeds dezelfde winkel met dezelfde medewerkers en hetzelfde serviceniveau, alleen ziet alles er helemaal fris nieuw en mooi uit.”

Hubo Hardinxveld
In Hardinxveld-Giessendam was ondernemer Jan Ebel Westing de eerste Hubo die volgde in nieuwe stijl na de opening van Hubo 2.0 in Woudenberg: “In de nieuwe huisstijl past Hubo niet alleen nog beter qua uitstraling, maar vooral vanwege het complete marketingconcept erachter.” Westing blikt terug: “De eerste helft van vorig jaar was onze omzet top, niet normaal, maar na de zomer kwam vreemdgenoeg de klad erin. Reden waarom ik vond dat er iets moest gebeuren. Net in die tijd kwam Hubo met de plannen voor de nieuwe stijl. Bij de opening van de vestiging in Woudenberg vorig jaar, was ik dan ook de eerste om te roepen: Op 1 maart gaat nummer 2 nieuwe stijl open.” Woudenberg heeft een XL-vestiging, zijn Hubo in Hardinxveld meet ‘slechts’ 500 m2. De nieuwe huisstijl was nog niet eens uitontwikkeld, maar de enthousiaste ondernemer wilde er zo snel mogelijk voor gaan. “En het is gelukt. Op het laatste moment stonden we nog stikkers te plakken en de nieuwe bedrijfskleding kwam pas halverwege de ochtend op de dag van opening, maar het resultaat is hartstikke mooi geworden.”

Toegevoegde waarde
De voor en na foto’s laten inderdaad een fraaie verbetering zien. Van een vaalgrijze gevel kreeg de Hubo in Hardinxveld een donkere, antraciet kleur. Bij de entree glimlacht Jan Ebel op een levensgroot bord zijn klanten tegemoet. “Het ziet er heel strak uit allemaal en we krijgen enorm positieve reacties. Dit concept past als een jas. Voorheen zuchtte ik wel eens over de reclamekrantjes met de van-voor acties. Dat had zo weinig toegevoegde waarde, daar komen mensen hun bed niet meer voor uit. Met korting geven red je het niet meer, over tien jaar krijg je bij sommige bouwmarkten een tientje toe op een pot verf”, lacht Westing. “De klant van tegenwoordig kan of wil niks meer zelf. Service bieden deden wij natuurlijk altijd al, dat wat ik als ondernemer al uitstraalde, straalt de Hubo-marketing nu ook uit. We bieden nu echt toegevoegde waarde.” En of het nou enkel door de verbouwing en de nieuwe huisstijl komt, maar sinds het nieuwe logo aan de gevel prijkt, laat ook de omzet weer een opwaartse lijn zien.

Een soort bouwmarkt
Jan Ebel Westing straalt een en al enthousiasme uit over het nieuwe Hubo-concept. Tijdens ons gesprek loopt hij regelmatig even de winkel in. Een klant te hulp schieten, even wat afrekenen. Natuurlijk maakt hij tijd voor ons vakblad, maar de klant staat op nummer één. En zo hoort het ook. Een kleuter die met zijn moeder de Hubo bezoekt, constateert hardop; “Kijk mama, dit is een winkel met spullen die gemaakt kunnen worden”. Waarop zijn moeder antwoordt: “Ja, dit is een soort bouwmarkt, met spullen voor je huis en je tuin.” Een soort bouwmarkt? Westing kijkt opgetogen. “Goed te horen. Bouwmarkt vind ik in ons geval eigenlijk bijna een scheldwoord. Dan denk ik aan een soort afhaalmagazijn, zonder ruimte om vragen te stellen. De grote Duitse jongens investeren volop in goed personeel, maar verder is daar bij bouwmarken gemiddeld weinig budget voor. In dat opzicht willen we ons als Hubo ook werkelijk onderscheiden. Personeel is hier heel belangrijk, er moeten altijd mensen op de winkelvloer zijn die overal antwoord op weten.”

Specialist in horren
Hubo Hardinxveld presenteert zich als specialist in horren en zonwering. Het assortiment wordt royaal gepresenteerd op de bovenverdieping in de winkel, waar ook het productengamma deuren en inbouwkasten staat. “We hebben hier alles breed gepresenteerd, waarmee we onszelf rustig concurrent van de zonweringspecialist en woninginrichter mogen noemen. Ik heb nog even overwogen ook Decorette te worden, maar op dat gebied zijn er al teveel aanbieders in deze omgeving. Wie weet als er wat gaan verdwijnen op termijn. Ik heb wel een bepaalde groei voor ogen, maar ben nu wel even verbouwingsmoe.” Al voor de ombouw naar Hubo’s nieuwe stijl, pakte Westing zijn winkel volledig aan. De bovenverdieping, waar eerder Primera was gevestigd, werd bij de zaak betrokken en laat nu met de zonwering- en deurenpresentaties fraai het specialisme van de ondernemer zien.

Enthousiast en ambitieus was Jan Ebel altijd al, maar wanneer hij nu ‘s ochtends zijn zaak binnenkomt, voelt dat toch anders dan voorheen. “Als ik ‘s avonds hier langsrij en ik zie het nieuwe logo met de ledverlichting erboven, dan is dat zo fraai. Er staat nu echt wat. Dus natuurlijk ben ik trots.”

Formido Wijhe wordt Hubo
En nu heeft ook de eerste Formido-ondernemer de stap naar Hubo gemaakt. Dat de Formido-formule stopt, is geen nieuws. Van de ondernemers die op zoek moeten naar een nieuwe formule, heeft nu Formido Wijhe als eerste de overstap gemaakt naar Hubo. De handtekeningen zijn geplaatst en de ombouw gaat op korte termijn beginnen. “Dat de Formido formule ophoudt te bestaan staat buiten kijf, dat de toekomst nog voor ons ligt ook. Wij hebben deze zaak overgenomen en moesten daarbij belangrijke keuzes maken voor de toekomst. Een formule kies je niet voor een korte periode, in Hubo hebben wij vertrouwen. Hubo heeft een duidelijke toekomstvisie en er zijn duidelijke keuzes gemaakt,” vertelt André van der Sluis, de nieuwe ondernemer van Hubo Wijhe. “Daarnaast is er natuurlijk gekeken wat deze winkel nu bekend maakt in deze regio, waarom komen de klanten hier naartoe. Dit sluit heel goed aan bij datgene wat Hubo doet: een totaaloplossing bieden voor de klant. Servicegericht en meer doen dan alleen producten verkopen.”
 
 
Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wordt duurzaamheid belangrijker voor uw bedrijf?