Reddy Keukens heeft een eigen DNA
 
Twaalfde vestiging geopend
Amsterdam Arena is de locatie van de twaalfde vestiging van Reddy Keukens in ons land. De formule groeit sterk; een goede reden voor een gesprek met het management van MHK in IJsselstein. Ook brengen we een bezoek aan de eerste Reddy-winkel in Heteren. Gesprekken over groeiambitie van de formule, transparantie binnen het verkoopproces en het Reddy-DNA.
 
De Amsterdamse vestiging is - na Zaandam - de tweede Reddy-winkel binnen de Floris Groep. “Een teken dat investeerders tevreden zijn met het resultaat van hun eerste winkel. Dat past binnen de trend van multi-franchising in de woonbranche, waarbij bedrijven meerdere formules omvatten”, vertelt Jeroen Geerling, directeur MHK Nederland. “De kracht zit hem in de combinatie van een goed concept gecombineerd met de passie en gedrevenheid van een ondernemer. Ook in dit soort franchisewinkels maakt de ondernemer uiteindelijk het verschil. Het is geen bedrijfsleider die ergens in dienst is. Maar ook zien we dat een aantal ondernemers binnen de formule kijkt naar mogelijkheden van expansie en hun verkoper of bedrijfsleider proberen te behouden door samen een nieuw initiatief te ontplooien waarbij personeel geborgd wordt middels een belang in het bedrijf. Daar leent de Reddy -formule zich prima voor. In Duitsland heeft een groot deel van de expansie van de formule ook gezeten in het feit dat veel ondernemers naast hun bestaande vestiging ook een tweede of soms zelfs derde Reddy-zaak zijn begonnen al dan niet met mensen die ze zelf hebben opgeleid.”

Ondersteuning
Marketing directeur Ivo Metz: “Met 70 Reddy-winkels in Europa biedt MHK aan de Reddy-partners een stevig fundament. De oorsprong van formule is Duits en dat is in Nederland een groot voordeel. Duits staat voor degelijk en kwaliteit wat een sterk imago geeft naar consumenten toe. Instappen in de Reddy-formule betekent direct professionele ondersteuning. Van een vestigingsplaatsonderzoek voor we van start gaan met een vestiging tot een uitgekiend marketingconcept. We werken vanuit een vaste marketingstrategie waarbij we samen met de ondernemers een marketingplan opzetten wat dat jaar volledig uitgerold gaat worden. We combineren slim verschillende middelen om binnen de directe marktgebieden mediadruk neer te leggen. Dit is altijd een combinatie van online en offline activiteiten; we zijn zeer actief met onze website, adwordcampagnes, maar vergeten de folder of het driehoeksbord beslist niet. Maar natuurlijk kleuren wij de formule nationaal verder in. Daarom hebben we binnen Reddy een tiental conceptkeukens die in ieder vestiging opgesteld staan. Herkenbare keukens die een breed publiek aanspreken, deze keukens gebruiken we ook primair binnen folders en in online communicatie.” Formulemanager René de Graaf ligt toe: “Natuurlijk hebben we groei-ambitie en hebben we de afgelopen periode een aantal mooie winkels geopend, maar net zo belangrijk is ook het rendement en naar de terugverdientijd voor een ondernemer. Als formulemanager ondersteun ik de winkels dan ook intensief.”

Reddy-DNA
“Reddy heeft een eigen DNA, waarin gewerkt wordt met netto prijzen”, legt René de Graaf uit. “Dat is voor veel verkopers of ondernemers die wat langer in de keukenmarkt meelopen enorm wennen, want een verkoper is vaak gewend de hele dag ‘Sinterklaas te moeten spelen’ en met kortingen te strooien. Wanneer hij bij Reddy komt werken, moet hij anders gaan denken. Dat geldt ook voor de ondernemer. Die heeft daar in het begin soms angst voor, want hij kan om een order af te sluiten niet nog eens zoveel procent korting erover heen leggen. Dat doen anderen om hem heen wel; zeker wanneer je op een woonboulevard zit. Hij zal de klant al in een vroeg stadium het concept van Reddy uit moeten leggen. Dat past echter binnen deze tijd van internet, transparantie en aversie tegen ‘aanbiedingen die alleen vandaag gelden’. Meer en meer blijkt dat het kortingsspel binnen de keukenmarkt op z’n retour is, een consument begrijpt wel dat je nooit zo maar iets gratis krijgt. Deze transparantie en het niet hoeven te onderhandelen zijn de allerbelangrijkste bouwstenen binnen het Reddy-DNA. Dat een groeiende groep consumenten dit waardeert blijkt uit de goede reviews die onze winkels krijgen in onze beoordelingssystemen. De ondernemer die consequent met consumentenreviews aan de slag is, behaalt beduidend betere resultaten dan zijn collega’s.”

Merkensynergie
Ivo Metz: “Vanuit Nederland hebben we destijds het initiatief genomen om de Reddy-formule naar Nederland te halen. Daarbij hebben we zeker in de beginfase geleund op de kennis en expertise die in Duitsland in al die jaren is opgebouwd. Maar ook op het vlak van merken zoeken we logischerwijs naar merkensynergie met Reddy in Duitsland; we profiteren daarbij mee van de schaalgrootte op gebied van inkoop en kostenbesparing en op gebied van marketing. Want dat is een stuk wat voor veel individuele ondernemers best lastig in te vullen is. Schets maar eens de hele customer journey uit en werk maar eens alle punten professioneel volgens de verwachting van die consument uit... Dergelijke zaken kunnen we gezamenlijk aanpakken; en hen daarnaast lokaal ruimte bieden voor eigen invullingen en daarin ook weer faciliteren. Na zeven jaar hebben we veel informatie en hebben we veel kunnen meten, waarmee we alles ieder jaar weer kunnen professionaliseren. Als MHK Nederland, met haar verschillende formules, hebben we een aantal transparante kernaspecten - zoals inkoopcondities, centrale betaling en marketing - die goed lopen; en daarin past het plaatje van Reddy heel goed.”

Reddy Heteren
Ruim zeven jaar geleden opende Thelco van der Zandt de eerste Reddy-winkel in ons land. En die vestiging heeft een prima groei doorgemaakt, zo blijkt bij ons bezoek aan Heteren. Thelco van der Zandt: “We gaan dit pand in de maand mei verder uitbreiden aan de achterzijde, zodat we de showroom verruimen en er een extra werkplek aan toevoegen. Dat is vooral voor topdrukte op bijvoorbeeld zaterdagen van belang. We zitten hier dichtbij de afslag van de A12 op een uitstekende locatie in de regio Veenendaal - Arnhem - Nijmegen, met klanten vanuit Amsterdam toe. Klanten komen veelal vanuit mond-tot-mond reclame over de formule van Reddy Heteren. We richten zich op de gehele woningmarkt: nieuwbouw, renovatie en ook kleinschalige projecten van aannemers.”

Open vizier
Thelco komt uit een keuken-familie met meer dan 25 jaar ervaring. “Mijn ouders hadden al een keukenzaak, net als mijn broer. Op mijn twintigste kwam ik zelf ook in deze branche terecht en werkte ik vervolgens gedurende vijf jaar bij een sanitaire groothandel. Daar miste ik toch wel de keukens. Ik wilde weer deze branche in, maar dan als ondernemer. Mijn broer zat op dat moment in het bestuur van MHK Nederland en vertelde me van de plannen die er waren om Reddy in Nederland op te starten. Ik had veel zaken in de markt gezien zoals ik die zelf niet wilde: het hele circus rondom prijzen, kortingen, acties en ‘gratis montage’ en de klanten ertoe zetten om snel te tekenen. De transparantie van dat Reddy-concept sprak me erg aan. Ik kan daarmee met een open vizier de klant benaderen. En al richt het zich vooral op het lage en middensegment, ook daar kunnen erg mooie producten aangeboden worden. Met onze drie keukenmerken kunnen we meer dan 500 front-mogelijkheden bieden. Duitse producten met een prima uitstraling en een goede marge. Daarmee kunnen we hier een mooie luxe showroom inrichten. Zeker nu ook bij ons de vraag naar de wat luxere keukens toeneemt; onder andere door bestaande klanten die na zeven jaar hier hun tweede, wat duurdere keuken komen kopen in een prijsklasse van 12.000 euro.
Reddy was voor mij een formule met veel transparantie, met daarachter een MHK-organisatie die ik vanuit ons familiebedrijf al kende. Je moet immers als ondernemer zelf veel doen, maar aspecten als  marketing en de website wil ik toch wel een een groot deel aan de organisatie overlaten. En nu er in ons land steeds meer Reddy-winkels komen, kunnen we ook steeds meer aan de bekendheid van de naam Reddy werken, door een gezamenlijke marketing. Dan is er alleen nog de uitdaging om met elkaar de formule consequent te blijven uitstralen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties