Omzetgroei verschilt per regio
 
Woningmarkt is oververhit
Dat het jaar 2017 voor de meeste retailers uit de woonbranche positief was, blijkt wel uit de gemiddelde omzetgroei van 8,6 procent. De verwachting voor 2018 is opnieuw positief. Zo gaat INretail uit van 4 procent groei. Maar er zijn wel grote verschillen per segment en vooral per regio. Ook de Omzetbarometers geven dergelijke verschillen aan.
 
Alle segmenten
In 2017 realiseerden woonwinkels voor het vierde jaar op rij een uitstekende omzetgroei. De gemiddelde stijging van de omzet volgens INretail was 8,6 procent. De omzet steeg in alle segmenten. Zo groeiden keukenspeciaalzaken in omzet 9,7 procent, meubelzaken 9,4 procent, woningtextielzaken 7,3 procent en slaapspeciaalzaken vier procent.

Vakmensen
Er ontstaan momenteel obstakels voor groei. De aanhoudende omzetgroei in de woonbranche heeft inmiddels geleid tot een structureel tekort aan vakmensen. Er is veel vraag naar vakbekwame, ambachtelijke medewerkers. Ze kunnen direct aan de slag als (parket)vloerenlegger, keukenmonteur of woningstoffeerder.

Meer informatie?
Sluit u dan net als uw collega’s aan bij ons panel, door u aan te melden via www.qudata.nl. Dat is voor ons, maar vooral ook voor uzelf van groot belang. Het kost u slechts twee minuten per maand. In ruil voor uw medewerking stellen we de complete onderzoeksresultaten aan u beschikbaar.

Regio’s
De markt vertoont wel toenemende regionale omzetverschillen. In de drie grote steden steeg de omzet van woonwinkels vorig jaar met gemiddeld 3,4 procent. In de rest van de Randstad was dat 6,8 procent. In het oosten van het land was de 12,9 procent omzetgroei van woonwinkels duidelijk hoger dan het landelijke gemiddelde van 8,6 procent. Bert-Jan van der Stelt, branchemanager Wonen bij INretail: “De oververhitte woningmarkt in het westen en de beperkte mogelijkheden voor nieuwbouw woningen lijken de veroorzakers.”

Ondernemingsbarometer
Die verschillen zijn ook waar te nemen bij binnen ons ondernemerspanel. De barometer stond in januari van 2018 nog op zonnig, met een stand van 79,7. Maar er zijn daarbij tegengestelde reacties. Bijna een derde van de respondenten (31 procent) geeft aan dat het met hun bedrijf ‘zeer goed’ gaat en 63 procent dat het ‘goed’ gaat. Daarnaast geeft echter zes procent van de retailers aan dat het ‘slecht’ gaat met hun bedrijf.

Omzetbarometer
Dat is nog duidelijker te zien bij de Omzetbarometer, waarin de retailers aangeven hoe hun omzet zich ontwikkelt ten opzichte van twaalf maanden geleden. Deze barometer vertoont in januari 2018 de positieve stand 70,3. En de helft van de respondenten geeft aan, dat die omzet meer dan tien procent hoger is dan een jaar geleden. Maar hier zien we grote verschillen: zes procent geeft namelijk een omzetdaling van nul tot tien procent aan; en negentien procent meldt zelfs een omzetdaling van meer dan tien procent.
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken