Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Nieuwe opzet R+T scoort
 
Terugblik editie 2018
Dat je er nou struikelde over de innovaties, dat niet, maar evengoed kan worden teruggekeken op een succesvolle R+T afgelopen maart in de Messe in Stuttgart. Met wederom een toegenomen aantal bezoekers, ruim 65.500, uit de hele wereld en meer dan duizend exposanten (1.027 om precies te zijn) uit 41 landen. Elke meter van de in totaal 120.000 m2 beursoppervlak was bezet.
 
“We zagen lachende gezichten op elke dag van de beurs. Zowel bij bezoekers als bij exposanten”, blikt Sebastian Schmidt, hoofd Technology Trade Fairs, tevreden terug. “Alle beurshallen werden goed bezocht en met meer dan 65.500 bezoekers hebben we het bezoekersaantal van 2015 weer overschreden. Ruim 60 procent van alle bezoekers is afkomstig uit het buitenland, wat de positie van de R+T als internationaal toonaangevende beurs nog maar eens onderstreept. En er werden weer nieuwe internationale standaarden gezet”, aldus Schmidt. “In alle sectoren, zoals automatisering, energie-efficiëntie, veiligheid en gemak. Rolluiken bijvoorbeeld zijn dynamisch, slim en automatisch, en sneller dan ooit. Exposanten vanuit de hele wereld lieten hun oplossingen op het gebied van aandrijving en besturing voor de komende jaren zien; energiezuiniger, meer comfort en gemak maar ook een effectieve bescherming tegen ongewenste indringers. Deuren en poorten zijn absoluut energiezuiniger, veiliger en handiger dan ooit tevoren.”

Design en technologie
“De bezoekers in Stuttgart waren vooral geïnteresseerd in de verfijnde technologie van aandrijfsystemen en draadloze systemen”, geeft Schmidt aan. “De trend was hier vooral maatwerk dat zowel veiligheid als hoge kwaliteit biedt. R+T 2018 toonde ook veel verschillende producten en mogelijke toepassingen in de sector deuren/poorten die zich richten op zaken als brand- en rookbescherming, veiligheid, energie en duurzaamheid. Bij zonwering was de combinatie design en technologie opvallend”, aldus Schmidt. “De focus lag hier op energiebesparing; zowel bij de aanbieders van zonwering voor binnen als buiten waren thermisch comfort en energie-efficiëntie een belangrijk thema.”

Nieuwe opzet scoort
De uitbreiding met hal 10 en het werven van nieuwe doelgroepen, waarvan hoge verwachtingen waren, bleken een schot in de roos. “Onze verwachtingen zijn zelfs overtroffen. De eerste evaluatie van R+T 2018 is volledig positief. We waren wederom dé ontmoetingsplaats voor de wereld op het gebied van rolluiken, zonwering en deuren/poorten en hebben onze reputatie als ontmoetingspunt en innovatieplatform weer waargemaakt.”

Wie liet wat zien
Natuurlijk was de redactie van ZonvakMagazine aanwezig op R+T. Hoewel we niet de illusie hebben op deze pagina’s een volledig beeld te schetsen van alles wat er werd gepresenteerd, geven we toch een overzicht van ‘een rondje Nederlandse en Vlaamse exposanten’. Mist u uw eigen presentatie en heeft u wel wat interessants te vertellen? Laat het ons gerust weten. Er komen na deze uitgave nog zeker vier edities van ZVM in 2018, dus er is nog alle gelegenheid uw product of bedrijf voor het voetlicht te brengen.

Kubistische vormen bij Weinor
Weinor kijkt terug op een succesvolle beurs. Op de R+T 2018 presenteerde het bedrijf voor het eerst de nieuwe Terrazza Pure. Het chique kubistische glazen dak van Weinor beschermt tegen weer en wind, maar houdt het licht niet tegen. Vooral de markt in Noord-Europa wordt hiermee bediend. Bovendien speelt Weinor met het nieuwe ontwerp met meer strakke lijnen echt in op de huidige tijd, waarin ontwerpen vaak strakker zijn dan voorheen. De bouwwijze van de Terrazza Pure is zodanig dat deze bestand is tot sneeuwlasten van 550 kilo. Wie de glazen overkapping een persoonlijk tintje wil geven, kan deze naar eigen wens aankleden met verlichting en sierlijsten.
 
Coulisse duurzaam en design
Coulisse gebruikte de R+T niet alleen om nieuwe rolgordijncollecties als Serenity, Craft, Herbarium en Decadence te presenteren, maar zeker ook om de wereld kennis te laten maken met hun toekomstplannen, waarbij duurzaamheid centraal staat en het Coulisse-aanbod wordt gepresenteerd aan de contractmarkt. Coulisse Contract combineert de stijlvolle raambekleding met functionaliteit en biedt een totaalconcept met raambekledingsoplossingen voor ieder project. Ook werd de Purpose-collectie gepresenteerd, met de eerste stof gemaakt van 100 procent recyclebare PET-flessen, geheel passend in de toekomstvisie van Coulisse. Eveneens gelanceerd op R+T: de Coulisse Pull Motion, een automatiseringsconcept om afzonderlijke rolgordijnen draadloos te kunnen bedienen. De enorme Coulisse-stand, wat de ZVM-redactie betreft weer één van de mooiste van de beurs, was deels aangekleed met enorme afbeeldingen uit de door mode-fotograaf Jasper Abels geschoten campagne.

Terrasoverkappingen
Renson stelde op R+T de nieuwe Fixscreen Minimal doekzonwering en de Aero Skye voor. Beide nieuwigheden konden op enthousiaste reacties van de bezoekers rekenen. Rensons enorme Aero Skye lamellenoverkapping, de meest exclusieve telg in het assortiment terrasoverkappingen werd tijdens de vorige R+T in 2015 met een hoop tromgeroffel gelanceerd als ‘summum van comfortabel buitenleven’. Behalve vrijstaand en aangebouwd, heeft de Skye er nu een nieuwe toepassing bij als inbouwbaar dakelement.
Corradi toonde de gerestylde terrasoverkapping Milennium Celeb, met onder meer een schroefloos design en ingebouwde screens. En ook hier de mogelijkheid een persoonlijk tintje mee te geven door bijvoorbeeld verlichting naar eigen wens te integreren.
Sunflex stond op R+T met het nieuwe glazen dak, de SF 152 plus. Met de toevoeging van glazen daken is het totaalplaatje qua aanbod voor Sunflex nu compleet.

Verwachting overtroffen
De stand van Copaco met zijn fraaie, groene ‘dak’, passend bij de ‘Out in de Jungle’-collectie, kon je op R+T niet zomaar voorbij lopen. Een fraai plaatje, waaronder Copaco onder meer een nieuw screendoek, acht nieuwe kleuren én een nieuwe denim doeken-collectie in de Screenweavers Interior-collectie presenteerde. Bij Unilux, zelfs met twee stands op de beurs vertegenwoordigd, was net als drie jaar geleden het Fractions aluminium shuttersysteem te bewonderen. Geen horren, maar alle aandacht dus voor de fraaie Fractions. Harol liet zijn zipscreen-concept zijn, ook genomineerd voor de Innovation Prize 2018 van R+T. Gewonnen werd er helaas niet, maar Harol was evengoed blij met de eervolle nominatie. Daarnaast werd de internationale beurs door Harol vooral benut om zich als bedrijf te presenteren. AVZ was aanwezig op R+T met het nieuwe lamellendak Altera, dat binnenkort op de markt komt. Heroal legde de focus op veiligheid, design, automatisering en de presentatie van de inbouwrolluikkast Heroal IB Unique. Brustor focuste op de B-128 Pergola terrasoverkapping en de Veranda met zonwerend doek. Sunconfex liet zijn Improved Screentechnologie zien op R+T en een innovatie met een doek met twee openingsfactoren, effectief tegen de zon én warmtewerend, maar tegelijkertijd ook voldoende lichtdoorlatend doordat het onderste deel dichtgeweven en het bovenste deel open is. Bij Dickson was er volop aandacht voor de Dickson Connect App, lekker makkelijk alle informatie zoals beeldmateriaal, catalogi en andere documentatie via de app direct bij de hand. De nieuwe doekencollectie van Sattler werd tijdens de beurs in Stuttgart internationaal gepresenteerd. Allround zonwering maakte zijn debuut op de R+T. In de enorme stand van Roma was onder meer hun hoekoplossing voor buitenjaloeziën te zien, die zo is gemaakt dat er op de hoek geen geleiderails nodig zijn, maar enkel twee bijna niet zichtbare staalkabels. Serge Ferrari presenteerde onder andere de Soltis Lounge 96, dat tegen warmte beschermt maar wel licht doorlaat. Verder liet het bedrijf uit La Tour du Pin hun 3-in-1 patiodak-concept speciaal voor hotels en restaurants zien.

Bij Guillaume Jansen spreken ze terugblikkend op de R+T van een groot succes. “De beurs heeft voor ons alle verwachtingen overtroffen.” Het Zwolse bedrijf vierde op de beurs zijn 25-jarig jubileum en liet hier zien waar ze sterk in is, namelijk bijzondere zonweringen in elke gewenste maat of vorm.
Verosol tot slot liet op de R+T de voordelen van het gemetallisseerde zonweringsdoek zien, waarbij het zo gepresenteerd werd dat voor bezoekers duidelijk te zien was welke effecten met dit doek bereikt kunnen worden.
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2018 - april |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google