Apparatuur mag centraal staan in Milaan
 
Koken en koelen op de Eurocucina
De keukenapparatuur heeft binnen de Eurocucina -letterlijk en figuurlijk- de rol opgeëist die haar toekomt. Volop ruimte en aandacht voor de segmenten koken, fornuizen en koelen. Met als belangrijke trends: merken worden totaal-leveranciers; de overgang van gas naar inductie; en het bieden van onderscheid in kleur, materiaalgebruik en functionaliteit.
 
In het verleden werd de apparatuur binnen de beurshallen van Milaan weggestopt in tenten en vervolgens in een aparte FTK-hal (Technology For the Kitchen). Inmiddels staan in 2018 de stands met keukens en die met apparatuur gezamenlijk in de moderne beurshallen opgesteld.

Totaalleveranciers
Een belangrijke trend van de afgelopen jaren is, dat veel specialisten binnen de apparatuur inmiddels totaal-leveranciers zijn geworden. Zij hebben diverse segmenten inbouwapparatuur aan hun assortiment toegevoegd. In de afgelopen jaren betraden immers allerlei merken zoals Grundig, Samsung en Franke vanuit onder meer de elektro-markt en spoelbakken de keukeninbouw.
Die groei naar een totaalassortiment is ook te zien bij Bertazzoni. Patrick Willemsen van importeur KitchenTech: “Al in de 19e eeuw introduceerde Bertazzoni haar eerste fornuis. Maar inmiddels worden niet alleen fornuizen, maar ook ovens, kookplaten en andere producten naar ruim 40 landen geëxporteerd. We bieden de Nederlandse markt alleen al drie inbouwseries van Bertazzoni: een designlijn, een professional line en een klassieke heritage lijn; passend binnen deze drie stromingen van keukendesign.”
Barazza heeft haar oorsprong binnen rvs materialen op allerlei gebied. “Momenteel levert het echter een
totaalconcept aan keukeninbouw-series uit eigen productie”, laat distributeur Peter le Grand zien. “Van ovens tot inbouwkoffiezetters en kookplaten; en sinds dit jaar ook wijnklimaatkasten, shockvriezers en vacumeerladen.”
Beko breidt haar assortiment eveneens steeds verder uit. Op de Eurocucina werd een concept van 2-ovens-in-1 gepresenteerd, zodat gelijktijdig ratatouille en roasted chicken kunnen worden bereid. Een dergelijk concept is ook te zien bij Samsung. En koelkasten worden bij Beko voorzien van items als NeoFrost en IonGuard.

Inductie
Een tweede belangrijke trend is het inspelen op de vervanging van gasapparatuur door inductie. Het assortiment van Bertazzoni omvat bijvoorbeeld inmiddels diverse inductiefornuizen in trendkleuren. “Veel inbouwapparatuur is juist nu leverbaar met inductie, om aan te sluiten bij die ontwikkeling.”
Een derde hoofdtrend is het onderscheid ten opzichte van concurrerende merken. De meeste keukenspecialisten zien direct aan een oven of kookplaat van welk merk dat is. “Maar we moeten ons realiseren dat dit voor de consument niet geldt”, zo klinkt het in Milaan. “De consument ziet zonder naamlabeltje niet van welk merk een apparaat is. Dat is niet anders dan bij de meeste keukenkastjes.”
Voor de producenten, of het nu Duitse of Italiaanse is het dan ook een uitdaging om zich duidelijker te onderscheiden in kleurkeuze, materiaalgebruik en functionaliteit. “Het voordeel van Italiaanse producenten is daarbij dat ze van oorsprong al onderscheidend zijn door hun vakmanschap, design en hun historie.” Patrick Willemsen van KitchenTech: “Onze Italiaanse merken denken ook anders op gebied van materiaalkeuze en bieden nu apparatuur met koper-, zink- en een carbonio finish.”

Specialties
Tot slot zijn er er natuurlijk allerlei opvallende ‘specialties’ te ontdekken op de Eurocucina.
Zo komt Beko met een ‘high-capacity kitchen range’, speciaal voor grote gezinnen. Het kreeg er een Red dot award 2018 voor. Beko blijkt zich hiermee onder meer te richten op situaties als pleeggezinnen met meerdere kinderen, zo wordt meegedeeld.
Fisher & Paykel uit Nieuw-Zeeland, nog bekend van de vaatwasladen, toonde dit jaar een ronde natuursteen, met daarin een keramisch element, waarboven marshmallows kunnen worden verwarmd. Ook goed geschikt voor grote gezinnen of kinderpartijtjes...
Koelkasten worden tot echte designobjecten. Liebherr borduurt verder op haar concept ‘Mystyle - Design your Fridge’. Dat leidt tot bijzondere ontwerpen voor koelkasten. Maar Liebherr geeft daar zelf ook een voorbeeld van, met de weergave van de skyline van New York.
En Smeg toont ook Milaan haar Dolce & Gambana-serie.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google