Diversiteit kenmerkt werkbladenmarkt
 
Trends in werkbladen
Het is voor de consument niet eenvoudig om te bepalen voor welk werkblad hij of zij moet kiezen. Ieder blad heeft een verhaal en zijn eigen eigenschappen. Juist die diversiteit en grote verschuivingen binnen de segmenten, zijn immers opvallend binnen de werkbladentrends. De adviesrol voor de ontwerper en verkoper is daarmee steeds belangrijker geworden.
 
“Laminaat bepaalde vroeger voor 80 procent de markt, maar is inmiddels volgens consumentenonderzoek teruggevallen naar 27 procent”, zo vertelt Ben van Elk, directeur van Dekker Zevenhuizen. “De introductie van de luxere laminaat werkbladen, zoals DecoTop en TopCore, groeit wel tegen die trend in. Met een mooiere en natuurlijkere uitstraling dan de wat plastic ogende HPL van vroeger. Binnen dat segment groeit het luxe laminaat dus wel.” Massief hout wordt door consumenten ook genoemd; met name door de keukens van Ikea. Beton en glas blijven stabiel. “Betonlook is sterk in opkomst. Maar beton zelf is een klein product en is niet geworden wat de markt ervan verwachtte.” Het segment ‘steen’ is nog steeds groeiend. “Zo gaat composiet van 25 naar 28 procent aandeel. Graniet is al jaren stabiel op 20 procent. Graniet kan wel een stimulans krijgen door innovaties zoals dunne granieten bladen met minder gewicht. Het segment keramiek is nog steeds groeiende van twee procent een paar jaar geleden naar ca. zeven procent nu, ook al wordt die groei wat belemmerd doordat van bepaalde keramische producten kleine stukjes - ‘chipjes’ - af kunnen springen. Maar inmiddels hebben we ook ‘chip-vast keramiek’ aan ons programma toegevoegd. Producten als Lapitec scoren hoog in de kwaliteitsindex, ook door de 3D-techniek. Ook Fenix - met de fraaie matte zwarte uitvoering - maakt een groei door.”

Betonlook
Remco Jaspers van Jetstone noemt met name drie belangrijke trends. “In de eerste plaats zijn werkbladen met betonlook nog steeds erg populair. Er komen nog steeds fraaie nieuwe betonachtige materialen die deze trend telkens weer een impuls geven. We zien daarnaast dat de trend van marmerlook steeds breder wordt. Het begon met materialen die een witte basiskleur combineerden met grijze of zwarte aders, vaak gebaseerd op klassieke Italiaanse marmersoorten. Maar de trend voor klassieke natuursteensoorten breidt zich verder uit naar andere tinten. Inmiddels is in vrijwel elke basiskleur wel een fraai materiaal beschikbaar met een natuurlijke aderstructuur. Met name in keramiek gaan de ontwikkelingen op dat vlak snel, maar ook in composiet is inmiddels een uitgebreid aanbod in marmerlookmaterialen beschikbaar. Maar we kunnen ook terrazzolook noemen. Dat neemt weer toe in populariteit en leveranciers van plaatmaterialen - zeker in composiet - beginnen daar op in te spelen. De verwachting is dat deze trend zich dit jaar echt meer zal gaan manifesteren.”

Terrazzo
Wat terrazzo en beton betreft, is Hillstones een opvallende speler geworden. Hillstones heeft dit jaar een nieuwe bedrijfshal in gebruik genomen op bedrijventerrein Harselaar in Barneveld voor betonnen en terrazzo werkbladen. Oprichter Martin van den Heuvel zit al meer dan twintig jaar in het beton en behoort tot de pioniers op het gebied van betonnen werkbladen. “Vandaag de dag is beton niet meer weg te denken uit de keuken. De consument is er gek op, dus de markt zal daar ook in mee moeten. Vanuit die gedachte hebben we ons productieproces geoptimaliseerd en door de jaren heen de kwaliteit naar het hoogste niveau gebracht. Naast onze reguliere lijn hebben we technieken ontwikkeld om lichtgewicht betonnen werkbladen te produceren die 30 tot 40 procent lichter zijn.” Niet alleen voor betonnen werkbladen, maar ook voor de productie van authentieke terrazzo keukenbladen heeft Hillstones de techniek in huis. Deze productgroep is eveneens zeer goed toepasbaar in de moderne keuken.

Marmer en graniet
Arte benadrukt de mogelijkheden van marmer en graniet. “Je zou bijna vergeten dat - met de opkomst van keramische werkbladen en de jarenlange overheersing door werkbladen gemaakt van kwartscomposiet - er ook nog natuursteen is. Gelukkig zien we dat natuursteen weer aan terrein wint en er meer vraag naar marmer en graniet is.” Daarbij wijst Arte ook op de verschillen tussen die twee materialen. Marmer is een kalksteen die door metamorfose ontstaan is. Fossielen en kalkmodder zijn miljoenen jaren geleden neergeslagen. Bovenliggende lagen gesteente hebben door druk marmer gevormd. Ook kan marmer ontstaan als kalksteen door druk en hoge temperaturen de metamorfose laat optreden. De vele kleuren en aders zijn kenmerkend voor marmers, net als de kristalstructuur en soms resten van fossielen. Het mooie aan marmers is dat bijna geen laag hetzelfde is en dat er dus altijd een uniek stuk steen uit de aarde komt.
Graniet is ontstaan door stolling: uit magma dat na afkoeling en enorme druk honderden miljoenen jaren geleden is gevormd. Door de afkoeling en onderaardse druk stegen de aardlagen naar boven waardoor ze ook met elkaar vermengd werden. Dit resulteert in de prachtige waaiervormige patronen die in graniet kunnen voorkomen. Omdat graniet onder hogere druk en onder invloed van hogere temperaturen is ontstaan, is het ook een harder materiaal dan marmer. Arte: “Graniet is in dat geval dan ook beter geschikt voor het gebruik als keukenwerkblad. Toch kan marmer ook prima gebruikt worden als werkblad, als het maar op de juiste manier bewerkt, gebruikt en onderhouden wordt.”
 
Werkbladenmarkt
Het gaat goed met de werkbladenmarkt. Het consumentenvertrouwen is goed en ook de bestedingen aan home & garden. De keukenbranche - en dus ook de werkbladenmarkt - heeft echter wel te maken met de problemen binnen de nieuwbouwmarkt. Ben van Elk, van Dekker: “Natuurlijk zijn we niet geheel afhankelijk van de nieuwbouwmarkt; maar we kunnen we ons wel afvragen: hoe kunnen we oververhitting van de woningmarkt oplossen en wie gaat de nieuwe, betaalbare woningen bouwen? We verwachten wel dat de markt dit jaar opnieuw vijf procent zal groeien. We groeien zelf als bedrijf wat meer door toename van ons marktaandeel en door overnames zoals van het Zweedse Askim Stenindustri AB. We kunnen van daaruit de Scandinavische markt gaan beleveren.”
Wel het is van groot belang om als werkbladenbranche goed vooruit te kijken. “Nu wordt nog maar 1,9 procent van de keukens via internet verkocht. Maar door innovaties kunnen in de toekomst woonruimtes 3D gescand worden, waarna digitale ontwerpen worden gepresenteerd en de keuken online besteld kan worden. Voor een volledig overzicht van werkbladen stuurt de keukenontwerper de consument naar het inspiration center van de werkbladenleverancier. Daar moeten we als keukenmarkt en werkbladenmarkt op voorbereid zijn. Kijk maar eens waarmee KeukenExpo in Nieuwegein met haar Kitgen-app bezig is. En we kunnen ook heel wat van Ikea verwachten op 3D-gebied. Door gebruik van app’jes kan de consument tegenwoordig al zijn hele huis ontwerpen. Daarmee kan het hele proces van een keuken verkopen sterk ingekort worden; en dat bespaart de retailer veel geld. Wij kunnen als werkbladenproducent de retailer daarbij helpen, om het oriëntatieproces binnen de klantenreis van de consument en het verkoopproces efficiënter te maken. Wanneer de consument via onze website of via ons inspiration center de materialen al heeft uitgezocht, kan de keukenverkoper dat onderdeel overslaan.”

Materiaal-matrix
Door de trend van individualisering, is er bij consumenten behoefte aan een product dat inspeelt op de persoonlijke levensstijl. Om het overzicht te kunnen bewaren in een segment met steeds meer materialen en tinten, wordt door de leveranciers gewerkt met materiaalmatrixen en fraaie presentaties. Dat is niet alleen handig voor de retailer, maar met name ook voor de consument. Zo kwam Kemie naar Batibouw in Brussel met de presentatie van ‘Een selectie van de topkleuren uit de Kemie-collectie’. En bij de nieuw geopende Grando-vestiging in Barendrecht is een uitgebreid overzicht te zien van materialen en tinten van Dekker Zevenhuizen.

Nieuwe showroom
Maar Dekker Zevenhuizen gaat dit jaar een grote stap verder zetten. Ben van Elk: “Consumenten weten de producent en leverancier steeds beter te vinden. Ze willen weten waar een blad vandaan komt en gaan zich optimaal oriënteren op een product. Dat is ook de reden dat we hier in Zevenhuizen een showroom aan het inrichten zijn, waar consumenten - bijvoorbeeld met hun retailer - naartoe kunnen. We kunnen daar ieder product in grote platen laten zien en daarbij aangeven waar deze vandaan komt. Op de benedenverdieping presenteren we 500 vierkante meter aan werkbladen en op de bovenverdieping op 300 vierkante meter badkamerproducten. We laten er niet alle producten -dus bijvoorbeeld niet alle typen kranen- zien, maar willen vooral inspiratie bieden. Maar de werkbladen willen we wel op groot formaat laten zien. Tijdens House4Kitchen hebben we altijd een mooie presentatie; en dat kunnen we nu hier het hele jaar laten zien. Een presentatie die recht doet aan wat we de markt te bieden hebben. We willen een basic familiebedrijf blijven, maar wel inspiratie bieden.”
Ook Kemie zet dit voorjaar een grote stap in de presentatie van haar producten, met de opening van haar nieuwe pand in Helmond. Aan de Graandijk zijn de activiteiten van de drie voormalige locaties in Asten samengevoegd tot één productiesite van 8.200 vierkante meter hal en circa 1.400 vierkante meter kantoor.
 
MVO
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is met name via de werkbladen de keukenmarkt binnengedrongen. Arte heeft een grote stap gezet met haar beleid om kinderarbeid te bestrijden.
“Daardoor weet de consument zeker dat hij of zij een blad heeft gekocht uit een groeve zonder kinder- of gedwongen arbeid. Dat is mooi omdat je als koper op deze manier ook een steentje bijdraagt aan een betere wereld”, vertelt Arte.
Diresco heeft haar ‘touched by nature’-concept met Bio-UV-technologie. Dit programma is inmiddels uitgebreid met tal van tinten, waaronder Crea Beton Light en Dark. Nieuw bij Diresco is ook een nieuwe benadering van terrazzo. “Samen met designer Bram Bollen gaven we terrazzo op eigentijdse wijze nieuw elan”, zo werd tijdens Batibouw in Brussel bekend gemaakt. “Nieuwe kleuren, verrassende contrasten en unieke fragmenten zijn de basisingrediënten van een terazzoreeks die naadloos aansluit bij de natuurlijke dessins van Diresco. De eenvoud en detaillering maken de designs toepasbaar in zowel minimalistisch vormgegeven, als ook klassiek ingerichte ruimtes. Terrazzo is een reflectie van ons rijke designverleden met hedendaags karakter.”
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Werkbladen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google