DeNardi gaat Viking leveren
 
Showroom wordt experience center
Het merken-portfolio van DeNardi omvatte al enkele heel mooie fornuizenmerken zoals AGA, Falcon, La Cornue en Lofra. Het bedrijf uit Barendrecht bedient daarmee een groot deel van de markt, van het midden tot aan het topsegment. Dat scala wordt nu nog verder uitgebreid, namelijk met het bekende merk Viking.
 
Wanneer we twee jaar teruggaan in de tijd dan zien we dat AGA en Falcon werden overgenomen door het Amerikaanse Middleby. Dat concern, waaronder ook La Cornue valt, had in 2013 het Amerikaanse merk Viking overgenomen. Dat werd tot 2015 in ons land vertegenwoordig door Alluance en had geen vertegenwoordiging meer in Nederland.
“De toevoeging van Viking aan ons portfolio was dan ook een heel mooie kans”, vertelt Mick Donker van DeNardi. “Vanaf begin april is DeNardi exclusief importeur van Viking in Nederland. We kennen het topsegment in de markt al, hebben relaties daarbinnen en de expertise om die klantengroep te bedienen. Het sluit aan bij de prijsklasse van AGA, maar dat is een ander product, met een landelijk design. Viking is juist heel strak en modern. Het biedt kwaliteit en robuustheid voor de echte kookliefhebber. Zo kunnen de kookpitten heel zacht worden gezet op een ‘simmer’-stand, zodat je iets heel goed kunt laten sudderen. Bovendien zijn de ovens voorzien van een zeer gelijkmatig werkende grill, waardoor je het vlees heel goed kunt bereiden. Het is dus, ook binnen ons portfolio, een uniek fornuis. Daarmee kunnen we de retailers goed van dienst zijn.”

Om welke groep retailers gaat het daarbij?
“Viking is een premium-merk en zal dus ook verkocht gaan worden door een geselecteerde groep retailers met kennis en tijd voor een goede uitleg ervan. Dat zullen er op termijn dus niet meer dan 30 tot 40 zijn. Binnen het merk AGA maken we onderscheid tussen de gietijzeren fornuizen en de conventionele fornuizen. Voor de gietijzeren fornuizen van AGA geldt hetzelfde als wat voor Viking gaat gelden: er is een optimale uitleg en aftersales nodig. Daarom worden de gietijzeren AGA-fornuizen alleen via geselecteerde keukenvakhandel verkocht. Lofra en Falcon daarentegen leveren we aan de gehele vakhandel met een showroom. En daar kunnen de retailers nu eenmaal kiezen uit 25 fornuizenmerken. Dan kunnen we zeer tevreden zijn met het gegeven dat zo’n 300 tot 400 keukendealers onze merken verkopen. We gaan als DeNardi dan ook al ruim 20 jaar mee en hebben een langdurige relatie met de dealers. Voor het presenteren van een La Cornue-fornuis heb je ruimte nodig, zoals je ziet bij de showroom van De Tweede Kamer in Naarden en straks ook hier bij onszelf in Barendrecht.”

Is het voor jullie mogelijk om én Lofra én Viking aan te bieden?
“Dat is inderdaad mogelijk. Ons team heeft veel productkennis. We letten op de kwaliteit van elk onderdeel van ons bedrijf. Dat geldt voor het voorraadbeheer met een snelle levering, maar dat geldt ook voor salessupport-materialen en zeker ook voor de kennis die we in huis hebben. Ons team kan evenveel vertellen over een Lofra-fornuis als over een Viking-product. Zo hebben we de productie van de fornuizen ter plekke bezocht om alle ‘ins & outs’ ervan te weten.
Er zit voor Viking heel veel potentie in de markt. We gaan het op de bekende DeNardi-manier gefaseerd opbouwen, een kwalitatief Viking-dealernetwerk creëren, het product lanceren en de service ervan overnemen. We gaan onze showroom er ook voor herinrichten. Nog deze maand wordt deze helemaal verbouwd tot experience center. Ieder merk zal daarbij zijn eigen ‘brand experience’ ruimte krijgen. We gaan met een Viking-fornuis ook kookdemonstraties geven. We kunnen daarmee ook consumenten - op afspraak - een echte Viking-beleving bieden; zodat we daar onze dealers extra ondersteuning kunnen geven. Maar natuurlijk kunnen de retailers zelf ook een fraai Viking-fornuis in hun showroom plaatsen. Want het merk Viking leeft wel duidelijk binnen de retail, ook al was er enkele jaren geen importeurschap in ons land. Er hebben al zoveel retailers interesse getoond, dat we al snel een landelijke dekking hebben.”
Mick Donker is inmiddels vier jaar werkzaam binnen bedrijf en heeft met het DeNardi-team van acht personen - en binnenkort tien - in die tijd het bedrijf aardig weten uit te bouwen. “De groei moet wel stapsgewijs gaan, omdat kwaliteit voor ons belangrijker is dan groei. Het jaar 2018 wordt dan ook een uitdagend jaar. Ook doordat we voortaan de service van de bestaande Viking-fornuizen overnemen van Alluance. En die service moet vanzelfsprekend direct goed staan.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google