'Wij zijn zonweringjongens'
 
Arthur Renting, Ambiance Resec
De kerstperiode, waarin de zaak na een druk jaar even twee weken gesloten was, bleek een goed moment om eens flink op te ruimen. Leuk om te zien wat je dan tegenkomt, lacht Arthur Renting, eigenaar van zonweringspeciaalzaak Resec in Terborg. 'Toen we 17 jaar geleden begonnen tekenden we alles nog met de hand. Niks op de computer.'
 
“Als ik naar werkplaats ging, nam ik pen en papier mee. Foto’s erbij. Mapjes. Dan realiseer je je echt weer even hoe hard de veranderingen zijn gegaan, zeker de afgelopen vijf jaar. Harder dan in de twaalf jaar daarvoor. Van tekeningen in enveloppen en de fax naar cd-rommetjes, dat was toen al heel vooruitstrevend. Daarna gingen de bestanden per mail, nu komt alles via linkjes.” Leuk, even een blik terug in de tijd, maar Renting is vooral bezig met vooruitkijken. Afgelopen november werd hij tijdens de Romazo Branchedag uitgeroepen tot Zonvakker van het Jaar 2017. Een titel die hij niet in het minst te danken heeft aan zijn ondernemers-skills en heldere visie op de toekomst. Twee jaar geleden sloot Resec zich aan bij de Ambiance-formule. Daarmee is hij de enige zonweringspecialist van de formule in zijn regio. Ede, Veenendaal, Apeldoorn, Zwolle, er zijn meer Ambiance-vestigingen in Oost-Nederland, maar niet in de Achterhoek, waar Resec is gevestigd. Niet voor niets is de ondernemer voornemens het aantal Ambiance Resec-vestigingen uit te breiden. “We willen er graag twee bij. Met één locatie, richting Arnhem, zijn we nu serieus bezig. Het is de bedoeling daarna nog een derde vestiging te openen”, blikt Arthur vooruit.

Perfecte timing
Hij is blij met de aansluiting bij Ambiance, na vijftien jaar onder eigen naam geopereerd te hebben. Het grootste verschil? “De samenwerking met de collega’s. Het uitwisselen van kennis. De klantsoort die Ambiance wil aantrekken, het midden- en hoger segment, was al onze doelgroep. Daar zit de verandering niet in. Wel in het delen van informatie, over hoe je omgaat met klanten, de inrichting van de showroom, het monteurs opleiden, dat ervaren wij als heel prettig.” Heel bewust neemt Arthur ook deel in een aantal werkcommissies, zit hij in de raad (bestuur) en in de assortimentscommissie. “Ik denk graag mee. Dat was ook wel vanaf het eerste contact duidelijk. Toen we eenmaal gezegd hebben, we worden Ambiance, hebben we binnen drie maanden alles van A tot Z gedaan. Showroom, bussen, internet, reclames, alle koppelingen van Resec naar Ambiance. Ze hadden bij Ambiance nog nooit een onderneming zo snel zien overstappen. Dat radicale, dat hoort wel bij mij. Als ik het doe, doe ik het meteen goed. Of uitstralen dat we Ambiance Resec zijn of niet. Niet op twee gedachten hinken.” Het bleek een goede stap. “In de kern bleef alles hetzelfde. De mensen hier, onze service. Maar door de televisiereclame van Ambiance kregen we grootste reacties: ‘Zozo Arthur, het gaat echt goed bij jullie, je bent zelfs op tv…. ‘ Zelfs onze moeder stuurde een appje. ‘Jeetje, jullie zijn op NPO1 te zien.’ Geweldig. We hadden ook mazzel. De eerste Ambiance-reclamespot viel samen met de opening van onze nieuwe showroom. Op dezelfde dag, briljant. De timing was dus heel goed.”

Ontzorgen en delen
Met zijn Ambiance-collega’s bespreekt hij graag de dingen waar ze tegenaan lopen. “Het voelt prettig met elkaar te filosoferen over van alles. We zijn open naar elkaar, willen van elkaar leren. Sinds Resec bij Romazo en Ambiance is aangesloten, hebben we veel mensen leren kennen. De uitverkiezing tot Zonvakker van het Jaar heeft daar ook aan bijgedragen. We hebben zoveel felicitaties ontvangen, ook van bedrijven waarmee we (nog) geen zakendoen. Heel leuk.” Marketing en reclame was een belangrijke reden voor Arthur Renting om zich met Resec aan te sluiten bij Ambiance. “We kwamen er zelf niet verder mee. Het is een grote hap uit je budget, we waren van alles aan het verzinnen, maar eigenlijk is dat niet onze beste kant. Wij zijn zonweringjongens, geen marketingmensen. Dan zie je dat het snel verwatert, de website veroudert. Dat hebben we nu niet meer. Het ontzorgen op dat gebied, de site, reclamecampagnes, ook lokaal, dat is geweldig. En de sfeer is goed, het zijn fijne mensen. Wij zijn 100 procent blij met de stap.” Hij vervolgt: “Samenwerken staat echt op nummer één. Vraag het een andere ondernemer en het gaat altijd goed, maar bij Ambiance staat openheid echt voorop. Ook als het even minder gaat. We delen echt.”

Online
Begin dit jaar startte Resec met een nieuw automatiseringsprogramma, waarmee alle leads via internet eenvoudig opgevolgd kunnen worden. “Bijna een webwinkel, alleen zitten er mensen tussen met wie je persoonlijk contact hebt voor het inmeten en advies, dat contact maakt wezenlijk verschil.” Typische piekmomenten in de showroom zijn er niet. “We kunnen er geen peil op trekken. Soms zien we drie stellen op maandagochtend, soms niemand. We hebben hier geen echte passanten. Mensen komen doelgericht naar de showroom, een bezoek aan een zonweringzaak wordt echt gepland. Intern spreken we daar wel over. Steeds meer mensen hebben of willen flexibele werktijden. Is het een idee om maandagochtend te sluiten en dan bijvoorbeeld donderdagavond open te zijn? Tot nu toe kiezen we altijd en-en, maar dat houdt ergens op, anders ben je altijd open. Dan zien wij meer heil in een hele goede website. Consumenten oriënteren steeds meer online. We zien wel een verschuiving. Voorheen kreeg je vaak aanvragen voor bijvoorbeeld rolluiken of screens, vrij eenvoudige producten. De laatste tijd krijgen we steeds meer complexe aanvragen. Overkappingen, glazen wanden. Maar uiteindelijk, zeker bij grotere aankopen, komen mensen hier in de showroom. Doeken voelen, kleuren zien, hoe ziet het eruit als de zon schijnt, hoe is een knikarmscherm qua afmetingen. Hier zie je alles op ware grote en krijg je pas echt een goed beeld.”

Toekomstplannen
17 medewerkers heeft Arthur nu, waaronder zijn zus Femke, die zich ondermeer bezighoudt met de planning. Iets wat straks ook meer geautomatiseerd wordt. “Mooi om te bedenken hoe dat verbeterd is, zeker als je terugdenkt aan de tijd van briefjes en faxen. We hoeven nu geen tijd meer te besteden aan dingen die je kunt automatiseren. Dat is ook klantgericht”, aldus Femke. Met de uitbreiding van het aantal vestigingen, voorziet Arthur voor zichzelf meer een meer een paraplu-functie. “Niet dat ik geen contact wil met klanten, maar ik stuur er echt op dat de eerste contacten door de medewerkers worden opgepakt.” Femkes plek is en blijft hoogstwaarschijnlijk Terborg. Dankzij het automatiseringsprogramma kan het plannen van de monteurs vanaf elke locatie. De werktijden worden mogelijk wel flexibeler. De showroom is nu op zaterdag open, maar de monteurs werken nog niet in het weekend. Straks krijgt Resec wellicht een team dat op zaterdag werkt en dan eventueel een andere dag vrij is.
“Wij kijken vol plannen en ideëen naar de toekomst. Vestiging twee gaat hopelijk tussen nu en een paar maanden open, nummer drie wellicht ook nog dit jaar en anders begin volgend jaar. Het moet wel behapbaar blijven. Terborg is en blijft de thuisbasis, vanuit hier draait het. De andere locaties worden verkoopvestigingen, maar de kwaliteit moet overal hetzelfde zijn, zeker op het gebied van mensen die advies geven.” De uitbreiding moet soepel draaien. Beter stap voor stap dan te snel in het diepe, aldus Arthur. “Liever weloverwogen maar goed, dan puur snelheid. Kwaliteit gaat altijd voor snelheid.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2018 - februari |
Categorie: Zonwering
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken