Nieuwe eigenaar, zelfde identiteit en kwaliteit
 
Warme overdracht Schlappi
In november ontvingen de relaties van Peter en Ans Schlappi het bericht dat zij hun bedrijf, Schlappi Markiezen, gingen overdragen aan voormalig Ambiancedirecteur Dennis Schoormans. Op 2 januari van dit jaar werd de overname van Schlappi door Dennis en zijn vrouw Charlotte een feit. Zonvakmagazine sprak over verleden, heden en toekomst met de twee iconen uit de zonweringsmarkt en hun opvolger.
 
“De wens om iets voor mezelf te willen, was er al langer. Om Ambiance te besturen moet je ook ondernemer zijn, ik was daar als statutair directeur eindverantwoordelijk, heb m’n nek regelmatig uitgestoken. Als je alleen maar je rol afdraait, gebeurt er niks. Al vanaf november 1998 ben ik actief binnen de branche, die ik inmiddels ken als m’n broekzak En nu, de 40 gepasseerd, is er deze stap.” Aan die overname ging een flinke zoektocht vooraf. De wens om een bedrijf in Tilburg te hebben was duidelijk. “Als ondernemer maak je lange dagen, dan is het prettig als je dichtbij woont. En ik wilde graag iets in de maak-industrie. Behapbaar qua aantal medewerkers.” De zonweringbranche was geen eerste vereiste, maar uiteindelijk viel alles mooi samen bij Schlappi. “Natuurlijk is het fijn in deze branche te blijven. Ik ken de markt, hou ervan. Je kent de mensen, de leveranciers, spreekt hun taal. Ten opzichte van een andere sector sta je toch met 2-0 voor.”

Identiteit
“Ik wilde Schlappi overnemen, maar wel mét de ziel. Geen grote stappen snel thuis, ik wilde juist de identiteit, dat wat Schlappi zo bijzonder maakt, bewaren. Kwaliteitsbeleving, klantgerichtheid, afspraak is afspraak. Een hoog service- en afwerkniveau. De klant in de zonweringmarkt polariseert ook. Het is of ‘de prijsvechter’ of ‘de toegevoegde waarde-koper’. Voor mij was het een heel bewuste keuze voor dat laatste te kiezen. En dat zit bij Schlappi in het DNA.” Hij vervolgt: “Natuurlijk heb ik als jonge ondernemer ambities. Maar de kern van Schlappi, de kwaliteit maar ook de Brabantse gemoedelijkheid, daarin gaan we niets veranderen. Er staat een bedrijf met een mooie, stabiele basis.” Op onderdelen zullen Dennis en Charlotte dingen moderniseren. De komende maanden worden de werkzaamheden rustig overgedragen. Met ‘warme hand’, zo stelden de Schlappi’s al in hun eerste aankondiging. Voorlopig zullen Peter en Ans de nieuwkomers bijstaan op administratief, praktisch en innovatief vlak. Schlappi was altijd Peter en Ans. Vanaf nu wordt dat Dennis en Charlotte. Net zoals het ruim dertig jaar geleden begonnen is, zal Schlappi dus weer een echtpaar aan het roer hebben.

Specialisme
Ans: “We kennen Dennis al jaren. Het is een pré dat een prettig mens die de markt door en door kent Schlappi overneemt. Dit is ons derde kind. 32 jaar geleden, in 1986, hebben we het bedrijf opgericht. Het is best een stap om het nu over te dragen. Je kind uit handen geven, dat doe je niet aan iedereen.” Niks zo moeilijk als loslaten. Natuurlijk is het wennen, maar het echtpaar Schlappi heeft alle vertrouwen in hun opvolger. Peter: “We zijn destijds vanuit huis begonnen. Het zonweringbedrijf waar ik werkte stopte ermee. Ik had altijd als enige contact met alle klanten voor de markiezen, ik kende ze allemaal. Waar jij heen gaat, gaan wij ook, werd er gezegd. Ik had een grote garage, daar zijn we gestart. Op zondagmiddag om drie uur stopte ik er even mee, verder elke dag van acht tot ‘ s avonds elf.” Ans: “Onze zoon Pierre was een jaar toen we met het bedrijf begonnen. Zodra hij sliep waren we samen in de garage. Toen ik zwanger was van de tweede stond ik met m’n dikke buik onder de lakmarkiezen.“ Na twee jaar verhuisde Schlappi vanuit de garage thuis naar hun eerste bedrijfspand, om de hoek van de huidige locatie, en kwam de eerste medewerker in dienst. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot wat het nu is, de autoriteit als het om markiezen gaat. Dennis stapt in een rijdende trein. “Ik ken de markt. En ik geloof in specialisme. Er was een trend dat alle fabrikanten totaalleverancier wilden zijn, daar komen velen nu op terug. De kracht van specialisme komt toch bovendrijven.” Wat dat betreft zit hij goed bij Schlappi,. “Zonwering wordt geproduceerd, een markies ‘bouw’ je. Een echt specialistisch ambacht. Je bekleedt ‘m, zoals je een fauteuil stoffeert.” Markiezen zijn de duurdere producten in zonwering, een luxeproduct met een dubbelfunctie, als zonweringproduct en aankleding van het huis. “De aantallen zitten in de knikarmschermen, de screens, maar de markt voor markiezen is een heel stabiele markt. Het blijft de adel onder de zonwering. De markies zal altijd blijven.”

Kennis en communicatie
Dennis is blij dat hij voorlopig nog gebruik kan en mag maken van de uitgebreide parate knowhow van Peter. Dennis: “Peter heeft veel specifieke kennis. En hij heeft een fantastisch calculatie- en offertesysteem, dat niemand in de branche heeft. Ooit ontwikkeld met behulp van een vriend, die Peters ‘probleem’ tijdens een etentje op een servetje uitlegde aan een kennis die doceerde aan de VU.” Vervolgens heeft een stagiair van de VU een jaar lang gewerkt aan het unieke programmamodel dat Schlappi nog altijd gebruikt. Het servetje hangt ingelijst aan de muur.

Handvatten uitdragen
“Wat maakt Schlappi zo bijzonder? De kernwaardes, de hoogwaardige eenduidige altijd op niveau zijnde kwaliteit en afwerkingsniveau, dat maakt dat er wordt gesproken over ‘de Schlappi markies’. Dat willen we duidelijk communiceren. De Schlappi markies is duurder dan een andere markies, maar dat is ook aantoonbaar. Altijd vijf slagen, de volant altijd netjes in het patroon. Garen in bijpassende kleur gebruiken en ga zo maar door. Die handvatten, de usp’s van Schlappi, willen wij sterker onder de aandacht brengen bij de dealers. Met onder meer een goede, heldere brochure en een nieuwe website. Die communicatiestrategie is iets waar wij op in zullen zetten.” Waar voor Ans en Peter na ruim dertig jaar zelfstandig ondernemerschap een nieuwe, rustiger fase aanbreekt, betekent 2018 voor Dennis en Charlotte het begin van een nieuwe uitdaging. Met focus op kennisoverdracht, een stuk omzet uitbouwen en het verhaal van Schlappi nog meer over de bühne krijgen. “We hebben een verhaal te vertellen met Schlappi, dat moet je uitdragen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2018 - februari |
Categorie: Zonwering, Markiezen
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken