Weinig online verkoop interieurdecoratie
 
Intirio retailonderzoek
Hoe ziet de retailer in de interieurdecoratiebranche de toekomst en zijn eigen strategie? Welke plannen willen retailers in 2018 uitvoeren? Intirio (de Benelux vakbeurs voor interieurdecoratie en linnen) deed hier onderzoek naar onder 600 bedrijven uit de branche. Eén van de uitkomsten: de interieurprofessional wil dit jaar meer online. doen.
 
Op dit moment is slechts een fractie (2 procent) van deze ondernemers bezig met e-commerce. Maar dat moet veranderen. 65 procent wil offline en online combineren, waarbij adverteren op social media de grote winnaar lijkt te worden. Als alle ondervraagde bedrijven hun plannen daadwerkelijk uitvoeren dit jaar, dan gaat 98 procent online adverteren. Verandering gaat eerst traag en dan plotseling razendsnel, wordt door trendwatchers wel gezegd. Als het gaat om de onlineplannen in de interieurdecoratiebranche lijkt dat dus aardig te kloppen.

Social media
Meer dan 91 procent van de bedrijven heeft het plan inspirerende foto’s te posten op de sociale media. Blogs en nieuwsbrieven spreken de ondervraagden eveneens aan. 63 procent wil er mee aan de slag. En ook virtual reality (VR) en augmented reality (AR) zien de ondernemers in de toekomst zitten. 60 procent wil dit gaan aanbieden om klanten te inspireren. Simulatie en inspiratie via virtual reality staan zelfs op de eerste plaats als er gevraagd wordt welke diensten men in de toekomst wil aanbieden. 

Ook voor zichzelf gebruiken retailers het internet veelvuldig. Bijvoorbeeld om zich vooraf beter te oriënteren om in te kopen. Ook willen ze selectiever aankopen; minder, maar beter op bestaande klanten gericht. En vooral zoeken ze actief naar producten die de concurrenten níet aanbieden. Dit laatste moet leiden tot impulsaankopen die nieuwe klanten aantrekken.

Retailer wordt installateur
Het onderzoek werd uitgevoerd in het midden tot hoger segment. Daar bleek slechts 22 procent enkel een winkel te hebben. Steeds meer retailers bieden ook ontwerp, advies of installatie aan. Momenteel is het aandeel toonbankverkoop goed voor bijna 65 procent van de omzet. Amper 2,2 procent wordt online verkocht, maar veel retailers verwachten dat hier verandering in komt. De cijfers die op het Intirio Congres door Gino Van Ossel werden gepresenteerd, worden daarmee bevestigd. Van Ossel gaf tijdens dit congres in december aan dat interieurbedrijven nog heel wat ruimte hebben om online te groeien. Zie hiervoor het kader voor de tips van Van Ossel.

Merkenkeuze
Net iets meer dan de helft (51 procent) van de ondervraagde retailers kiest expliciet voor een multibrand-aanpak, 6,6 procent kiest voor een exclusieve samenwerking met een beperkt aantal merken of leveranciers. Dat is behoorlijk weinig. Zeker als we de vergelijking maken met de evolutie in de mode. Daar zien we eerder een omgekeerde beweging. 78 procent van de retailers heeft een gespecialiseerd aanbod. Specialisatie neemt het over van de generalistische interieurretailer. Momenteel kiest maar liefst 78 procent voor deze aanpak. Minder dan 10 procent kiest helemaal niet voor specialisatie. De retailer wil zijn klant dus een ruime keuze voorleggen. 71 procent is op zoek naar nieuwe merken. Retailers zien duidelijk kansen in nieuwe merken. Ze vereenzelvigen zich immers in grote mate met de producten die ze aanbieden. Nieuwigheden aanbieden en het aantrekken van nieuwe merken speelt een cruciale rol bij de overgrote meerderheid.
Overigens is 62,1 procent is van de onderzochte bedrijven van plan om het in de toekomst anders aan te pakken. Bijna de helft is daar zelfs zeer expliciet over. Minder dan 15 procent van de interieurmarkt kiest ‘min of meer’ voor een fairtrade of ecologisch aanbod. Geen enkele ondervraagde kiest er expliciet voor. Hier liggen dus nog kansen, want de vraag lijkt er wel degelijk te zijn.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2018 - februari |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken