Omnichannel: Amazon en Coolblue
 
Wonen en DHZ profiteren van de sterke woningmarkt, zo blijkt uit de Rabobank Retail Update van januari. Maar ook in 2018 zal de retailsector blijvend innoveren door veranderingen in consumentengedrag, demografie, concurrentie en technologie. Retailers moeten hun strategie aanpassen, onder meer op het gebied van omnichannel en technologie.
We zien belangrijke spelers momenteel grote stappen maken. Om te beginnen Amazon. Er wordt veel gesproken over de komst van Amazon naar Nederland, maar de Amerikaanse gigant Ūs er al: met een online omzet van 250 miljoen euro. De logistieke operatie is nu ook in Nederland gestart in Oss. Daar wordt voorraad gehouden en de overslag naar de last mile-partners georganiseerd. Nederland wordt bediend vanuit Duitsland, maar er worden steeds meer diensten toegevoegd die het winkelen voor Nederlanders aantrekkelijker maken. Zo is Amazon gestart met het aanbieden van het Prime lidmaatschap in ons land waarmee klanten een deel van de bestellingen gratis thuisbezorgd krijgen. Een groot deel van de site en de app is in het Nederlands vertaald en iDeal is toegevoegd. De kracht van Amazon zit vooral in een slim gebruik van technologie en data. Amazon is een technologieonderneming die alles van zijn klanten weet en exact in beeld heeft welke producten wel en niet worden verkocht. De combinatie van breed aanbod, schaal, naamsbekendheid en technologie/data maakt Amazon tot een bedreiging voor de Nederlandse retailsector.
Daarnaast zien we Coolblue nieuwe stappen zetten. Coolblue heeft in Den Haag de tweede winkel volgens het XXL-concept gebouwd. Met 2.600 vierkante meter is het de grootste Coolbluewinkel, waar klanten ruim 1.250 producten kunnen uitproberen. Coolblue ziet ruimte om door te groeien naar 20 tot 25 winkels. In fysieke winkels kunnen klanten wat ze online niet kunnen: producten zien, horen en aanraken. De fysieke winkels bieden diverse kansen voor Coolblue en haar klanten, waaronder aankoopadvies, een toename van online verkopen in de buurt en het fungeren als afhaal- en retourpunt voor pakketjes. Consumenten houden van diversiteit en dus van de keuzemogelijkheid tussen online en offline.

Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland
 
 
Delen
 
WTMē Woon Trend Magazine | 2018 - | Pagina(s) 28
Categorie: FinanciŽn, Retail
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken