Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Drie concepten ontwikkeld in 2017
 
Scheffer Badkamers
Justin Berkelaar van Scheffer Badkamers -al in het vak sinds 1998- liet in 2015 weten allerlei grootse plannen te hebben voor zijn showroom in Zelhem. 2017 was het jaar dat deze plannen grotendeels gerealiseerd werden. In november konden zijn collega's tijdens de Bad & Body dealerdag de resultaten komen bezien.
 
Over het jaar 2017, met toegenomen showroombezoek en omzetgroei bij veel badkamerzaken, zal nog lang worden gesproken. Wat voor jaar was dit voor Scheffer Badkamers?
Justin Berkelaar: “Het was een jaar waarin we duidelijk in het bedrijf hebben geïnvesteerd. In de eerste plaats werd onze speciale ‘Architectenruimte’ gereed gemaakt. Wij hebben daarvoor samenwerking gezocht met een aantal binnenhuisarchitecten. Onder hen bevindt zich ook een leeftijdgenoot hier uit de regio, waar ik het goed mee kan vinden. We deden al een aantal projecten, waarin hij zat als binnenhuisarchitect en ik als leverancier van de badkamers. Samen maakten we een plan. In de periode van de crisisjaren waren namelijk diverse binnenhuisarchitecten noodgedwongen voor zichzelf begonnen. Zij zijn op zoek naar een ruimte waar zij klanten kunnen ontvangen en hen ontwerpen en producten kunnen laten zien. En dat is juist de bedoeling van deze Architectenruimte. Daarin kunnen we ook samenwerken met sterke regionale partijen die daarvoor geschikt zijn, van een leverancier van open haarden en meubelmakers tot aan domotica- en elektronica-deskundigen. We kunnen elkaar daarbij ‘de bal toespelen’. En natuurlijk kunnen ze ook gebruik maken van onze showroom.”

Wanneer we in dit bedrijf rondlopen, dan zien we drie verschillende concepten...
“Dat klopt; een ander plan dat werd uitgewerkt is namelijk ons plan voor drie concepten binnen één bedrijf: voor de onderkant van de markt, voor midden tot hoog en voor het echte topsegment. Voor het lage segment hebben we onze Stunthal, met een eenvoudige sfeer en inrichting. In de grootste showroom -voor het midden tot hoge segment- word je als klant uitgebreid ontvangen. Er werd de afgelopen jaren gesproken over een middensegment dat zou gaan verdwijnen. Maar in werkelijkheid ontstaan er nieuwe goedkope formules, waardoor anderen weer upgraden naar het middensegment.
En in de Scheffer Exclusief showroom -dat is momenteel de werktitel ervan- word je als klant nog luxer ontvangen. Dat zijn dus drie formules onder één dak. Dat hebben we in 2017 bijna afgerond. Alleen de entree naar de Exclusief showroom moet nog worden ingericht.
We hebben een medewerker die zich met name richt op de Stunthal; ikzelf houd me met de binnenhuisarchitecten vooral bezig met de exclusieve ruimte. Anderen zijn meer aanwezig in de ‘gewone’ showroom. Maar natuurlijk zijn we allemaal flexibel genoeg om elkaar bij te springen.”

Hoe kijken jullie verder terug op 2017?
“Het jaar 2017 was een topjaar. Alle drie afdelingen zitten duidelijk in de lift. Wanneer ik kijk naar de zogeheten crisisjaren daarvoor, dan kan ik wel zien dat het toen iets minder ging, maar het was nooit ‘ellende’. We hebben hier vanaf het begin al de mentaliteit van ‘niet lullen maar poetsen’; en dat werkte goed uit. We konden ook in die jaren de winkel blijven vernieuwen. Deze maand hebben we bijvoorbeeld de Vintage badkamer uit het Bad & Body programma hier opgesteld.
Op het moment dat de markt aantrok, waren wij klaar voor de toekomst. Er is nu duidelijk weer geld bij de consument, al is deze wel erg kritisch. Hij of zij wil best geld uitgeven, maar het plaatje in de winkel met de juiste beleving moet wel kloppen. Al moet je daarbij als ondernemer wel je grenzen stellen. De klant mag best ‘koning’ zijn, maar zelf moet je wel ‘de keizer’ blijven. Het is dus goed om bij binnenkomst al te vragen binnen welke van onze drie formules zijn of haar wensen en bestedingsplannen liggen. Willen ze als het ware naar de Snackbar, naar het Eetcafé of naar De Librije? Dat is ook gunstig voor die consument. Want vaak hebben ze in twintig jaar geen nieuwe badkamer gekocht en zien door de bomen het bos niet meer. Dan is een keuze vooraf handig. Maar tegelijkertijd moeten we wel beseffen dat het frietje in die Snackbar en de luxe puree op het voorverwarmde bord in De Librije allemaal vanuit dezelfde aardappel zijn gemaakt. Het gaat om de toegevoegde waarde. Het is dus prima wanneer iemand dan kiest voor een toiletpot uit de Stunthal. Maar wanneer hij een uitgebreid ontwerp wil en een compleet binnenhuis-ontwerp, dan is hij welkom in de Exclusief showroom. Dat snapt een consument heel goed.”

Laten we eens vooruit kijken naar het jaar 2018...
“Het jaar 2018 zal nog gekker worden, zo wordt verwacht. Maar er kan ergens in de wereld ook zo maar iets gebeuren, waardoor alles tegen gaat vallen. Want niemand heeft destijds de crisis van 2008 zien aankomen. We gaan ons dan ook niet alleen richten op het hogere segment; elke klant is welkom.
We hebben vijf studenten 21 weken hier gehad om onze ‘branding’ tegen het licht te houden. Ze hebben ons diverse voorzetjes gegeven, en een aantal zaken zullen we zeker gaan doorvoeren.
Er zal in 2018 ook nog meer krapte op de arbeidsmarkt komen, wat betreft technische mensen. Maar dan moet je op zoek gaan naar andere mogelijkheden. Naast eigen monteurs maken we ook gebruik van zzp'ers. Maar één van mijn ervaren, vaste medewerkers is speciaal vrijgesteld om de zzp'ers aan te sturen, te ondersteunen en controle op hun werkzaamheden uit te voeren. Hij wordt de verbindende factor tussen de consument, ons bedrijf en de zzp'ers.
We zijn al vanaf het begin lid van Bad & Body; en dat zijn we naar alle tevredenheid nog steeds; ook nadat de formule bij de MHK groep kwam. Ik verwacht dat Bad & Body vanaf 2018 sterk gaat groeien.”

Welke uitdagingen liggen er verder voor onze branche in 2018?
“We zullen als branche wel tegengas moeten gaan geven tegen de online prijzenslag. We weten allemaal dat het aandeel van wat daar daadwerkelijk verkocht is, laag is. De consument gebruikt het echter als pressiemiddel; wat voegt een A-merk dan nog verder toe? Alle experts zeggen immers dat het draait om toegevoegde waarde. Wanneer een consument bijvoorbeeld de website van een A-merk bezoekt, wordt hij of zij soms zelfs gelinkt naar de website van een online-aanbieder, die een product goedkoper aanbiedt dan wij het als ondernemers kunnen inkopen. Dan ontstaat de vraag of je met sommige A-merken wel verder wilt gaan. Of dat je wellicht beter kunt kiezen voor een bepaalde direct supplier die wel de controle heeft of zijn of haar distributiekanaal. Of dat je zelf maatwerkproducten kunt (laten) vervaardigen.
Wanneer klanten alleen maar in een showroom komen om producten te bekijken die ze vervolgens met zo’n 55 procent korting online elders kopen, dan zijn showrooms immers een soort Kijkshop; en dat biedt geen bestaansrecht. De ondernemers maken daarin keuzes; en dat zal ook in 2018 zo zijn.
Zeker doordat we een wat grotere winkel zijn, met drie interne formules, kunnen we allerlei keuzes maken. We hebben volop ruimte en opstellingsmogelijkheden. En ik zie dat anderen ons daarin volgen.”
 
 
Delen
 
Categorie: Badkamerontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google