Klant koos in 2017 voor luxe
 
Prijs niet doorslaggevend
In zijn zoektocht naar een nieuwe badkamer of onderdelen daarin, gaat de Nederlandse consument anno 2017 voor luxe, kwaliteit en gemak. Prijs speelt daarbij steeds minder een rol. 'Luxe' is echter wel iets anders dan 'wellness'. Dat blijkt uit het Consumentenonderzoek Badkamers en -Producten 2017 van Qudata Markt- en Trendanalyses.
 
Ruim 3.500 respondenten zijn voor dit onderzoek ondervraagd. Zij hebben recent hun badkamer (deels) vernieuwd of gaan dit binnenkort doen. Gevraagd naar de belangrijkste trends in de badkamer noemt 44 procent van de ondervraagden een inloopdouche. En eenzelfde percentage noemt een grote douchekop. Met andere woorden: de klant wil ruimte om op zijn of haar gemak te kunnen douchen. In vergelijking met 2014 winnen beide trends. Drie jaar geleden lagen deze percentages respectievelijk op 38 en 35 procent. De grote douchekop is daarmee de grootste stijger als het gaat om badkamertrends.

Waterbesparend
Meer doucheruimte en een grotere douchekop; dat wil overigens niet zeggen dat de consument geen aandacht heeft voor het milieu. Waterbesparing in de badkamer wordt door 36 procent van alle ondervraagden genoemd als belangrijke trend. Ook strak design wordt door drie op de tien ondervraagden belangrijk gevonden. In 2014 gold dit voor een op de vier. Een min of meer logisch gevolg van de verdere vergrijzing is de groei van ‘seniorenbadkamers’ als trend. Deze steeg de afgelopen drie jaar van 11 naar 14 procent.

Efficiënt
Uit de onderzoeksresultaten kan geconcludeerd worden dat de badkamer voor de meeste Nederlanders vooral een efficiënte ruimte moet zijn. Een plek waar ontspannen gedoucht of gebadderd kan worden. Maar veel Nederlanders zien het nog niet als een echte wellness-ruimte. Dat blijkt onder andere uit het gegeven dat ‘wellness’ als trend na de crisisperiode niet echt doorzet of terugkomt. Gaf in 2014 16 procent van de ondervraagden nog aan dit een belangrijke trend te vinden, in het onderzoek van dit jaar is dat aandeel welgeteld met 1 procent gestegen. Nederland geniet dus in 2017 liever buiten de deur van sauna, stoombad of hamam dan in de eigen badkamer. Al is er natuurlijk nog steeds een interessante doelgroep die wel graag in dergelijke wellness-elementen wil investeren.

Producten
De helft van de ondervraagden die de badkamer (deels) heeft vernieuwd of dat binnenkort gaat doen, zegt een nieuwe kraan nodig te hebben. De toegenomen populariteit van de inloopdouche vertaalt zich in trends als het gaat om de producten in een toegenomen vraag naar douchesets en douchewanden. Voor 45 procent van de ondervraagden staat een doucheset op het ‘boodschappenlijstje’, terwijl een op de drie consumenten ook een douchewand wil hebben. Accessoires (38 procent), verlichting (34 procent) en een badmeubel (31 procent) zijn drie andere veelgevraagde elementen voor een nieuwe of vernieuwde badkamer.
Uit bovenstaande is eveneens af te lezen dat consumenten momenteel vooral willen investeren in een (ruime) inloopdouche waarin ze op hun gemak kunnen douchen. Maar daarbij wordt de aankleding zeker niet vergeten, getuige de blijvende aandacht voor zaken als verlichting en accessoires.

Kwaliteit
Bij de uiteindelijke product- en merkkeuze laat de consument zich door meerdere aspecten leiden. Was in 2014 de prijs veruit het belangrijkste aankoopargument, in 2017 voert kwaliteit de lijst aan. Voor 67 procent van alle ondervraagden geldt kwaliteit van de producten als belangrijkste drijfveer. In 2014 was dit 61 procent. Prijs, in 2014 voor ruim 70 procent dé reden om een product wel of niet aan te schaffen, is anno 2017 voor 65 procent leidend.
In lijn met bovenstaande is ook de stijging van het aspect gemak te verklaren. De consument wil zonder veel gedoe kunnen genieten van een frisse en ontspannende douche, even snel de tanden poetsen of de make up bijwerken. Voor 55 procent is gemak dan ook een belangrijk aspect bij het zoeken naar nieuwe badkamerproducten. Design wordt daarbij overigens niet uit het oog verloren. Was in 2014 voor een kwart van de ondervraagden design nog belangrijk, in 2017 is dat aandeel gestegen naar een op de drie.

Conclusie
Als het gaat om de badkamertrends kan uit het Consumentenonderzoek Badkamers en -Producten 2017 geconcludeerd worden dat de (potentiële) klant op zoek is naar de luxe en het gemak van een inloopdouche. Liefst met een grote douchekop. Zonder daarbij overigens de aankleding van de badkamer en zaken als waterbesparing te vergeten. Kwaliteit gaat daarbij voor alle andere afwegingen, dus ook voor de prijs, die tot voor kort voor een overgrote meerderheid nog doorslaggevend was.
Voor 2018 betekent dit dat de badkamerretail zich nog prominenter kan gaan richten op het vermarkten van deze trends en ontwikkelingen. De klant van nu is niet alleen maar op zoek naar een ‘lage prijs’, hij of zij wil kwaliteit en gemak. En is bereid daar een hogere prijs voor te betalen. Samen met de economische groei en de gunstige ontwikkelingen op de woningmarkt belooft 2018 daarmee een kansrijk jaar te kunnen worden.

Consumentenonderzoek
In eerdere uitgaven van STS heeft de redactie aandacht besteed aan andere uitkomsten van het onderzoek. Zo was in de september-editie te lezen dat ‘vervanging van oud sanitair na een verhuizing’ een belangrijke reden is om de badkamer aan te pakken. Net als ‘vervanging van defect sanitair’ en het ‘aanpakken van de gehele badkamer omdat douche, bad of badmeubel vervangen moet worden’.
In de novemberuitgave is vervolgens gekeken naar de oriëntatie- en aankoopkanalen. Die worden heel bewust gekozen, zo blijkt. Zo gaat de bezoeker van de badkamerspeciaalzaak voor kwaliteit (31 procent) en deskundig advies (bijna 40 procent). Bouwmarkten, woonwarenhuizen en internetwinkels worden vooral vanwege de lage(re) prijzen bezocht. Voor woonwarenhuizen en internetwinkels geldt een snelle levering ook als belangrijk argument. Vooral als het gaat om accessoires en onderdelen willen consumenten hun producten gelijk meenemen of de volgende dag bezorgd krijgen.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google