Op weg naar de 'connected' wereld
 
Apparatuur voor de toekomst
In de komende decennia zal, wanneer we de IFA-editie van dit jaar in Berlijn mogen geloven, intensief gewerkt worden met smart robots in smart homes. Talloze producten worden 'connected' en zijn koppelbaar aan spraaktechniek en de digitale assistents. 'De ontwikkelingen zullen net zo ver gaan als de menselijke fantasie gaat.'
 
Alle aspecten van ‘the smart home’ worden volgens producent LG geregeld via een assistent: de ‘Hub Bot’-robot. Producten worden ‘connected’ en zijn koppelbaar aan de Amazon Alexa spraaktechniek en de Google Assistent. “Het omvat de gehele woning, zoals het instellen van de temperatuur en de airconditioning op de gewenste tijden. Maar ook de robot-stofzuiger, die de gehele woning leert kennen en de gewenste ruimten reinigt. Hij vraagt zelfs netjes of je je voeten even opzij wilt doen om die plek te reinigen. Maar het systeem geeft ook aan wanneer bepaalde elementen -zoals filters- van de keukenapparatuur moeten worden vervangen. Tevens assisteert de Hub-Bot bij het luisteren naar muziek en het zoeken naar recepten.”

Connected
“Wanneer we naar de keuken van de toekomst kijken, dan zal alles inderdaad ‘connected’ zijn”, bevestigt Karin Bos van BSH Huishoudapparaten. “Alles werkt met intelligente sensoren, die met alles in verbinding staan. Ieder apparaat ondersteunt weer een ander apparaat. Wat betreft design, toepassingen en kooktechnieken zal er nog heel veel gebeuren, maar centraal staat ‘the connected world’. Belangrijk worden daarbij nu al de spraaksensoren zoals Amazon Alexa. Die werkt door middel van het noemen van haar naam. Vervolgens kan je haar een vraag stellen of een opdracht geven. Bijvoorbeeld ‘Alexa, what can you do?’ Dan zal ze uitleggen, dat ze muziek kan afspelen, een boek kan voorlezen, kan doorgeven of er files staan, maar ook een boodschappenlijstje maken, een agenda bijhouden of iemand bellen. Maar je kan ook aan haar vragen: ‘Alexa, start the HomeConnect oven’. Dan vraagt zij: ‘Weet je wat je wil of vraag je assistentie?’ Dan antwoord je bijvoorbeeld: ‘Ik wil 4D hetelucht, 180 graden en 20 minuten’. Maar wanneer je niet zo zeker van je zaak bent, dan vraag je om assistentie. Dan geeft ze aan welke programma’s ze heeft en kan het programma vervolgens gaan werken. Maar je kunt bijvoorbeeld ook, wanneer je vergeten hebt iets bij de was te doen, vanuit de woonkamer aan Alexa de opdracht geven om de pauzeknop van de wasmachine in werking te zetten. Het systeem werkt dit jaar nog niet in Nederland en dit is dus iets wat we in de toekomst zullen zien.”

Boodschappen
Een voordeel van HomeConnect is volgens Karin Bos, dat het open staat voor veel andere partners.
“Het is namelijk voorzien van de app ‘If This Than That’ (IFTTT). Zo werken we al intensief samen met Nest, Busch-Jaeger en I-House; daardoor kunnen we allerlei apparaten met elkaar koppelen. Je staat ‘s morgens op met Philips Hue-light, muziek uit de Sonos-box, de oven die voorverwarmt voor je afbakbroodjes en jet espressoapparaat verzorgt jouw kopje espresso. Je gaat uit huis met één opdracht waarmee alle lichten uitgaan, alle apparaten uitgaan, de verwarming naar 17 graden gaat, het alarmsysteem aanspringt en een lichtje als diefstalbeveiliging aanblijft.”
Met dit systeem wordt zelfs iemand geholpen die niets met computers heeft. “Je geeft aan dat je iets met de oven wilt; dan wordt aangegeven dat de oven is voorverwarmd, dat het gerecht klaar is. Vervolgens begint bijvoorbeeld, indien je dat aan hebt gegeven, wanneer het gerecht klaar is, een lampje in de woonkamer te knipperen of van kleur te veranderen. Of dat bijvoorbeeld de Sonos-box muziek gaat spelen. We zien nu al in Duitsland, dat we via de ingrediënten van onze menu’s, heel makkelijk boodschappen kunnen bestellen. Je voert je postcode in en het systeem komt met een aantal mogelijke aanbieders; en dan vul je het boodschappenlijstje aan. We zijn nu in Nederland ook al aan het praten met een aantal grote supermarkten. Alles wordt makkelijker daardoor. En die systemen zijn op korte termijn al te koop via de professionele keukenzaken.”
Maar over 15 jaar zal het nog veel verder gaan. “Denk aan ons HomeConnect-concept van de X-Spect. Dat kan je bijvoorbeeld gebruiken voor je kleding, wanneer je het label niet kunt lezen en toch een bijpassend wasprogramma wilt. Je houdt de sensoren tegen de kleding en de herkennen het materiaal van de kleding en sturen dat naar de wasmachine. Het systeem herkent ook wat voor vlek er in de kleding zit en past daar de wasmachine op aan. Maar je kunt in de keuken ook testen, of een vleesproduct echt 100 procent rundvlees is en of dat vlees nog vers is. Dat voorkomt voedselverspilling. Net zoals steeds betere vershoudlades. In de toekomst zal ook de houdbaarheid van een product gewoon gescand worden. Ook kunnen de sensoren van de X-Spect meten of een ananas of mango al rijp is.”

Stembediening
In de toekomst zal volgens de producenten alles richting touch displays en slides gaan; en bovendien via stembediening. Maar daarnaast zal gewerkt worden met aanwezigheids-melding. “Wanneer je richting huis rijdt, dan zal op twee kilometer van je huis dit of dat gebeuren met je kookapparatuur, je verwarming of je zonwering.” Op de IFA van dit jaar werd al een samenwerking getoond met het automerk Tesla. Daarin kan de apparatuur al bediend worden via een beeldscherm in je auto. De Tesla werkt met een boordcomputer, waarmee je net alleen je navigatie beheert, maar ook de aansturing van je apparaten thuis. “Je weet bijvoorbeeld dat je partner al is begonnen met koken en je kunt in je auto aflezen wanneer dat gerecht klaar is. En je kunt je auto even veilig parkeren om in je koelkast te kijken en je boodschappen bestellen.”
Ook Miele liet op de afgelopen IFA zien dat haar apparaten op zeer korte termijn met de stem bediend kunnen worden, via Alexa van Amazon. Het presenteerde tevens haar oven voor de toekomst: de ‘Dialoog oven’. Het apparaat blijft tijdens het bereiden van een gerecht via microgolven constant in contact met dat gerecht. Op die manier wordt precies bijgehouden wat er in de oven gebeurt. De garing wordt gecontroleerd en de temperatuur automatisch aangepast. Bijzonder is ook dat meerdere gerechten tegelijk kunnen worden bereid. Tijdens een presentatie lieten de Miele-medewerkers zien dat een visfilet in een blok ijs gaar kon worden, terwijl het ijs zelf intact bleef.

Fridge Cam
Bart Kraan van Liebherr: “Het centrale thema voor de komende jaren is: ‘Making your life smarter’. Dat geldt ook voor het segment koelen & vriezen. “Daarvoor ontwikkelden en integreerden wij de ‘Smart Device Box’, de ‘Fridge Cam’ en de ‘Voice Control’, een comfortabele spraakbesturing. Zelfs nu zijn 120 van onze vrijstaande apparaten al geschikt voor die toekomst. Het voordeel van dit systeem is, dat je ten allen tijde de keus hebt om je koelkast aan te sluiten op WiFi, ook wanneer je dit op dit moment nog geen prettig of een onveilig idee zou vinden. Het systeem is erg veilig, want we gebruiken dezelfde technologie die ook banken voor hun veiligheid gebruiken. We zijn er dus niet bang voor dat deze apparaten eenvoudig gehackt worden. Veiligheid staat heel hoog bij ons in het vaandel.”
Het is al niet meer nieuw dat je een foto kunt bekijken van de inhoud van je koelkast; dat concept bestaat inmiddels al enkele jaren. Bart Kraan: “Maar we maken nu een stap verder voor de toekomst. De camera maakt niet alleen foto, iedere keer dat je de koelkastdeur sluit. De camera herkent ook de producten die erin staan. Hij geeft dus aan: je hebt drie pakken melk, een fles ketchup, een pakje boter en twee stronkjes broccoli. Vervolgens kan je met behulp van dit systeem een boodschappenlijstje samenstellen, aan de hand van één van de duizenden recepten die in de Liebherr app staan. Daarin kan je ook aangeven of je bijvoorbeeld vegetarisch eet of glutenvrij; of wellicht een maaltijd met een maximaal aantal calorieën. De koelkast controleert welke producten je al hebt en welke nog gekocht moeten worden. Dat boodschappenlijstje verschijnt op je iPhone of je tablet. Maar je kunt vervolgens ook deze producten online bij een aangesloten supermarkt bestellen. In Duitsland wordt nu al samengewerkt met supermarktketen Kaufland en over enkele jaren zullen dat er veel meer zijn. Dit is nog maar het begin.”

Science fiction
De ontwikkelingen zullen volgens Bart Kraan zo ver gaan als de menselijke fantasie gaat. “Alles wat je nu ziet in science fiction films, zal ook werkelijkheid worden. De toepassingen zijn eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan samenwerking met fitness of het door middel van de voice control communiceren vanuit je auto met je koelkast. Je kunt een tip vragen over wat je zult eten. ‘Op basis van wat je in je koelkast hebt, stel ik dit gerecht voor’, geeft de koelkast dan aan. ‘Je hebt dan alleen nog maar dit nodig; zal ik het voor je bestellen?’ De supermarkt naar keuze levert dan de producten; en ook nog van het merk of de prijsklasse die jij gewoonlijk kiest.”

Senioren
De technische ontwikkelingen bieden ook meer mogelijkheden om in de toekomst te genieten van ‘je oude dag’. Het draagt bij aan levensbestendig wonen. Karin Bos van BSH: “Stel dat je moeder van 88 jaar thuis wil blijven wonen en niet afhankelijk wil zijn van catering-instanties. Ze deed eerst al haar maaltijden in de magnetron, maar wil liever een bakoven met een stoomfunctie. Met een HomeConnect-oven kan je haar vanuit je eigen huis helpen om de oven te bedienen. Je kunt, wanneer ze dat nodig heeft, van je eigen huis uit zien dat de ovendeur dicht gaat en kunt vanaf afstand de ovenfuncties bedienen. Omdat de oven ook met de functie ‘If This Than That’ verbonden is met een lichtsignaal, krijgt ze in de woonkamer een optisch signaal dat de oven klaar is. Ook een wasmachine kan volgens dat concept werken.”

Rol retailers
Een aandachtspunt is, dat consumenten die nu een keuken met apparatuur kopen, pas over ruim 10 jaar opnieuw een keuken kopen. In die tussentijd zal er veel veranderd zijn. Bij de Neff-presentatie tijdens de Küchenmeile wordt dit onderkend: “De consument van nu weet op dit moment meestal al niet, wat hij of zij wil. Wij zullen hen als producent en als retailer dus heel goed moeten inspireren en adviseren tot de juiste aankoop. En we moeten daarbij ook informeren over ontwikkelingen in de komende jaren op gebied van HomeConnect. Je hebt level 1, waarin je kiest voor slimme apparaten. In level 2 ga je deze apparaten met elkaar koppelen. En bij level 3 wordt je hele woning ‘smart’, van apparaten tot rookmelder en camera’s. Een consument die klaar wil zijn voor die toekomst, zal nu al apparatuur moeten aanschaffen die HomeConnect zijn. Anders loopt hij achter de ontwikkelingen aan. We zien gelukkig al steeds meer retailers die dit aan de consument uitleggen en zelfs in hun showroom ruimtes creëren met levensechte smart home opstellingen. Daar ligt een grote taak voor de retailer.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken