Koken met digital cooking assistant
 
Robert Kapteijn, ATAG Nederland
Apparatuur zal in de toekomst steeds meer gepersonaliseerd zijn, zo verwacht Robert Kapteijn, CSO bij ATAG Nederland. De 'connected kitchen' is een belangrijk item, met onder andere de 'digital cooking assistant'. Dat vereist wel ondersteuning op gebied van installatie en updates. Andere items worden: gasloze woningen en nieuwe kooktechnieken.
 
“Er werden altijd producten gemaakt voor grote groepen consumenten, maar de klant van de toekomst wil gepersonaliseerde producten”, begint Robert Kapteijn. “Apparatuur zal worden aangeboden met een bepaald design en bepaalde functionaliteiten, maar de toepassing ervan is aangepast aan de gebruiker. Die producten zullen tussentijds ook steeds ge-update kunnen worden. Je koopt een product, maar wilt niet 15 jaar met dezelfde functionaliteiten werken. Je gezinssituatie verandert in die periode; de gewenste kooktechnieken veranderen mee en de gewenste functionaliteiten van de apparatuur daarom ook. Je hebt niet altijd alle functionaliteiten nodig en je kunt ze oproepen wanneer je deze nodig hebt. Wanneer je maar een keer per maand de stoomfunctie gebruikt, kan je deze wellicht ook eens per maand toevoegen aan de apparatuur door hem op afstand te laten upgraden.”

Connected kitchen
ATAG is momenteel actief in het ontwikkelen van haar ‘connected kitchen’. “We zijn begonnen met de ATAG Connect Life app, waarmee de apparatuur te monitoren en te besturen is”, zo wordt uiteengezet tijdens de Huisshow van dit jaar. “Daaraan worden toepassingen toegevoegd, zodat de consument de apparatuur steeds beter kan gebruiken en onderhouden. De volgende stap is een ‘digital cooking assistant’. Die kijkt naar de content van de ‘ATAG Connect Life app’, naar de mogelijkheden die in de apparatuur zitten en vooral ook naar: wie is de gebruiker. We werken daarbij met de Elsa gezichtsherkenning, ‘face recognizing software’ van Microsoft. Bij binnenkomst in de keuken worden je gezicht en de impressie daarvan herkend en gekoppeld aan je naam en je profielpagina. De apparatuur reageert vervolgens pro-actief naar je gewoonten van koken. We integreren het in onze app en voegen dus geen los apparaat aan de keuken toe. We richten ons namelijk eerst op koken.”

Toegevoegde waarde
Robert Kapteijn: “We zijn met onze merken van oorsprong een echt kook-huis. We letten er daarom heel goed op of iets wel waarde biedt aan de consument. Je kunt wel alles volzetten met de leukste gadgets, maar bieden deze de consument wel de gewenste toegevoegde waarde? Het gaat ons erom dat de consument beter met de producten om kan gaan, de consument te helpen bij het voorbereiden van het kookproces en dat proces ook makkelijker te maken. Dat kan bijvoorbeeld door ingrediënten rechtstreeks aan je boodschappenlijstje toe te voegen. Maar tevens een melding dat het filter van je afzuigkap gereinigd moet worden en hoe dat kan gebeuren. Het gaat om zinvolle dingen waar de consument echt iets mee kan. Uiteindelijk zal alles onderdeel worden van een connected home. We willen daarom openstaan voor de systemen van de grote spelers in die markt, zoals Google en Amazone met haar Alexa spraakherkenning. Niet de apparatuurmerken maar die grote spelers zullen uiteindelijk bepalen wat de standaard wordt. Wij zullen er dus voor moeten zorgen dat onze systemen als deelgebied daaraan gekoppeld kunnen worden. Voor het concern Gorenje zijn we als ATAG Nederland de speerpunt om dergelijke projecten te ontwikkelen en testen.”

Connectivity project
“Wij zijn nu als eerste apparatuurleverancier betrokken bij een project in de Benelux waarin dat werkelijkheid wordt; het connectivity project ‘Hof van Holland’ in Hilversum. Het is een testproject waarbij de bewoners gaan wonen in een ‘connected’ huis en waarbij de systemen steeds aangepast en verbeterd gaan worden. Ook wij zullen onze concepten daarbij steeds bijschaven en uitbreiden. Zo willen de projectontwikkelaars nu nog geen spraakherkenning, maar wellicht in de toekomst wel. De projectontwikkelaar wil niet te snel gaan voor de bewoners. Laat we hen eerst maar laten wennen aan zaken als op afstand bestuurbare verlichting, intelligente thermostaten en hen inspireren en motiveren om onze connected app te gebruiken. In de toekomst zal spraakherkenning daarbinnen steeds belangrijker zijn. Want waarom zou je voortdurend via je tablet of tiptoetsen moeten werken, wanneer dat ook rechtstreeks via het spreken kan, zoals we ook met elkaar communiceren. En dan niet alleen met commando’s maar in communicatie met de apparatuur, zodat aan de kokende consument de helpende hand wordt geboden.”

Installateurs
“De belangrijkste stap daarbij is dat we nu begonnen zijn onze servicemonteurs op te leiden om die systemen te installeren en onderhouden. Want deze thematiek komt nu bij de keukenretailer te liggen. Zij komen met vragen over de connected wereld, want zij ervaren dat als een hoge drempel. We willen graag de retailer meenemen in het proces van kennis en trainingen. Maar ook de monteurs zijn daarbij onmisbaar. Zij kunnen uitstekend leidingen verleggen en een apparatuur aansluiten, maar ook zij zullen vragen krijgen als: wilt u deze apparatuur nog even aan mijn modem aansluiten. Dat is natuurlijk een hele stap. We gaan daarom als ATAG die installatie op ons nemen. We komen met ons team na het plaatsen van de apparaten alles aansluiten aan het modem etc. Op ons kantoor zitten mensen klaar om telefonisch te helpen en iets op te lossen, wanneer iets niet werkt. We willen de retail en de installateur uitgebreid gaan begeleiden. Begin volgend jaar willen we met een aantal producten en een aantal premium ATAG dealers aan de slag. We gaan heel langzaam opschakelen en onze relaties trainen in dit commerciële proces en voor hen de installatie en service overnemen. Zoiets moet je niet forceren; het is als het ware een cadeau. Onder meer een jonge groep medewerkers binnen ons bedrijf staat al te popelen om te kunnen beginnen. Over 15 jaar is de connected wereld heel gewoon. De retail kan hier optimaal van meeprofiteren. Wanneer je je niet kunt onderscheiden dan zal je positie immers worden overgenomen door digitalisering en ‘virtual reality’. De echte vakzaak zal altijd blijven bestaan zolang er een toegevoegde waarde geleverd wordt. Het zal in de toekomst dus, net als nu, om toegevoegde waarde blijven gaan.”

Nieuwe technieken
Maar er zal nog veel meer gebeuren in de toekomst. “Denk maar aan het gasloze wonen in de toekomst. Wij zijn van oorsprong een producent van gaskook-apparatuur. Maar we zijn vanzelfsprekend ook bezig met de omschakeling naar de toename van inductie en daarvoor de nieuwste technologie te ontwikkelen. Gasloze wijken hebben gevolgen voor de totale bouw en ook voor de apparatuur in die woningen.
Dan moeten we ook denken aan zonne-energie en systemen om de capaciteit daarvan op te kunnen slaan. Daar doet onze R&D-afdeling nu al onderzoeken naar. Er zullen ook -naast vacumeren, sous-vide en stoomkoken- nieuwe slow cooking technieken komen, waarmee je op de graad nauwkeurig kunt koken, bijvoorbeeld door een perfecte combinatie van inductie en de daarvoor ontwikkelde pan, die onderling communiceren.”
 
 
Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google