'Aan heel veel likes heb je niks'
 
Youri Meuleman over inzet facebook
Grote kans dat u Facebook gebruikt. Leuk om een fotootje te delen tijdens de vakantie, een grappig kattenfilmpje te kijken, voor een nieuwtje van de lokale krant of een kennis of een plaatje van de maaltijd die de buurvrouw gisteravond op tafel zette en eerst even fotografeerde. Maar Facebook is veel meer dan dat. Wel eens overwogen om het zakelijk in te zetten?
 
De mogelijkheden van Facebook gaan veel verder dan het delen van eigen berichten en foto’s aan ‘vrienden’ en het bekijken van andermans privemomenten. Facebook biedt namelijk een uitgelezen kans om uw omzet eenvoudig te vergroten. Hoe dan? Wij spraken hierover met de nog piepjonge ondernemer Youri Meuleman van OVA.nl, die van Facebook een bloeiende business maakte. Niet alleen voor zichzelf, ook voor anderen.

Facebook inzetten als strategie. Daar gaat het om bij facebook-marketing. Voor Youri is het de normaalste zaak van de wereld dat het social medium ingezet wordt om de bedrijfsomzet te vergroten. In 2012 startte hij zijn eerste webwinkel. Twee jaar later ging Youri in loondienst bij een internetmarketingbureau, waar hij drie jaar werkte. “In mei 2016 heb ik ontslag genomen en ben ik voor mezelf begonnen, in samenwerking met Social Catch, een bedrijf op het gebied van facebook-advertising en email-marketing.” Hij is dus pas kort zelfstandig bezig, maar het gaat “boven verwachting”, zo geeft hij aan. “We spelen in op de trend van nu. Iedereen hoort wel ergens ‘je moet iets met facebook gaan doen’. Facebook is voor mij en de meeste van mijn klanten nog steeds het nummer één platform. Voor de retail is ook instagram opkomend, maar dat heeft nu nog een wat jongere doelgroep. En is erg op inspiratieniveau, iemand gaat niet meteen over tot aankoop. Bij facebook kun je daar veel verder doorgaan met targetting.”

Advertenties in tijdlijn
Dat targetten, ofwel het bepalen van je doelgroep, kan zeer specifiek zijn. “Je kunt bijvoorbeeld zeggen: iedereen die op mijn website is geweest of, bij een webwinkel, iedereen die in de winkelwagen is geweest, die wil ik een advertentie laten zien. Stel je voor, je gaat naar Zalando, je ziet een paar schoenen waarop je klikt, dan betekent dat in principe dat je interesse hebt, anders zou je er niet op klikken. Vervolgens kun je bij facebook aangeven dat iedereen die die schoenen heeft bekeken maar geen betaling heeft gedaan, een advertentie krijgt te zien. Dan pak je de doelgroep die geïnteresseerd is, maar nog geen aankoop gedaan heeft. Als je dat gaat targetten, zit je echt op aankoopniveau.” Dit zijn de bekende advertenties die naar voren komen als je op een willekeurige website kijkt en ineens constant reclames voorbij ziet komen van iets totaal anders. Omdat je daar dus recent naar gekeken hebt. Maar hoe gaat zoiets in z’n werk? Iedere grote website gebruikt facebook om te adverteren. “Wat ze doen is, dat ze een klein stukje code van facebook op hun website hebben gezet, en daarmee kan facebook alle bezoekers meten die op die website zijn geweest. Alleen als eigenaar van de website kun je die data gebruiken voor advertenties. Je kunt dus geen gebruik maken van de bezoekers van een concurrerende website of winkel.”

Specifieke doelgroep
En hoe vis je vervolgens de juiste klanten eruit? Je kunt bijvoorbeeld selecteren op een gebied, maar dan krijg je vervolgens iedereen uit die regio, terwijl je als retailer heel gericht klanten wilt benaderen. Youri: “Je kunt weer heel specifiek targetten op interesses. Een voorbeeld, als ik bijvoorbeeld het hogere segment wil bereiken, dan ga ik eerst kijken: wat is de top 50 best betaalde beroepen in Nederland en dan richt ik me daarop. Je kunt ook zeggen: ik wil iedereen bereiken die interesse heeft in doehetzelven. Hoe je dat weet? Facebook bepaalt dat enerzijds aan de hand van iemands likes. Als iemand de Gamma of de Praxis liked en vervolgens ook nog iets anders met dhz, dan is het zeer waarschijnlijk dat die persoon iets heeft met doehetzelven. Daarnaast kijkt Facebook naar internetgedrag; hoeveel websites met een bepaald stukje code van facebook heeft iemand bezocht. Die big data mag worden gebruikt. Eigenlijk weet Facebook dus veel meer dan wij beseffen.”

Facebook knows all
Youri is pas 20 en hoort daarmee tot een generatie die opgroeit met de digitale mogelijkheden van deze tijd. “Vooral wat oudere mensen zijn enorm gesteld op hun privacy, terwijl ik denk: van mij mogen ze alles weten. Ik doe niks fout, dus wat maakt het uit. Ik heb liever een advertentie die aansluit bij mijn interesses, dan dat ik niks over mezelf laat weten en vervolgens steeds wordt geconfronteerd met advertenties die voor mij totaal niet relevant zijn. Wat dat betreft heeft het twee kanten. Het gaat wel ver tegenwoodig, met wat ze allemaal van ons weten.”

Veel retailers hebben nog een traject te gaan als het gaat om de inzet van social media. Welke kansen loop je mis wanneer je niet in deze trend meegaat? “Wat ik zie is dat bij veel bedrijven een groot gedeelte van hun omzet vanuit facebook komt, want iedereen zit wel op facebook. Juist omdat het zo geavanceerd is in hun systeem om doelgroepen te bepalen, zou dat wel een gemiste kans zijn. Ik zie bedrijven adverteren met flyers, of in kranten of op tv. Maar wat komt daaruit? Dat is bijna niet meetbaar. Terwijl je het resultaat van facebookadvertenties wel goed kunt meten.” Nog een voorbeeld: een zonweringsspecialist die heel gericht wil adverteren via facebook, hoe pakt die dat aan? “Ik zou een blog maken met alle onderwerpen die met zonwering te maken hebben. Kopen, bevestigen etcetera. Dan zet je dat stukje code van facebook op je website en daaraan koppel je dat je iedereen in beeld wilt hebben die de blog heeft gelezen of bijvoorbeeld minimaal 1,5 minuut op je website geweest is. Je kunt ook anders zoeken. Mensen die een koopwoning hebben, postcodegebieden, inkomensniveau. Kijken of je je wilt richten op vrouwen of mannen. En dan vergelijken: wat kost een folder en wat ben je kwijt om een aantal keren je advertentie in de tijdlijn bij een doelgroep op facebook te laten zien. Folders gaan toch vaak meteen door naar het oud papier. Bij facebook betaal je alleen voor wat gezien wordt.”

Contact maken
Je kunt facebook inzetten voor directe verkoop, maar voor Youri is het vooral een tool om (potentiële) klanten kennis met je bedrijf te laten maken, om ze vervolgens als klant aan je te binden. “Het gaat niet alleen om de directe omzet in week 1, maar vooral om wat er na een kennismaking via facebook in de periode daarna uitkomt.” Waar het mis gaat bij veel ondernemers? “Verkeerde content, mensen willen vaak te direct verkopen. Terwijl facebook vooral een sociaal platform is. Je moet het zo laagdrempelig mogelijk maken voor mensen om met jou in contact te komen. Wat ik vaak doe, is proberen iemand op een mailinglijst te krijgen, zodat je de beschikking krijgt over contactgegevens en iemand vervolgens dus ook direct kunt benaderen via de mail met acties of aanbiedingen. Op die manier kun je klanten meer aan je binden.” Hoe zoiets in de praktijk wordt toegepast, verduidelijkt Youri met wederom een voorbeeld: “Als ik bijvoorbeeld naar vakmannen kijk, zou ik beginnen met iets weg te geven, bijvoorbeeld een goed advies of tips, puur vanwege het contactmoment. Geef als leverancier bijvoorbeeld een hamer weg. Of het eennmalig gratis verhuren van een duurdere machine. Zoiets weggeven aan vakmensen hoeft niet veel te kosten, maar levert wel een connectie op. Eerst investeren dus.”

Before en after
Vakmannen of retailers gebruiken vaak facebook om afgeronde projecten waarover ze tevreden zijn te laten zien. “Before en after foto’s werken prima via facebook. Foto’s zijn belangrijk. Maar wie bereik je? Alleen de mensen die jou al volgen en je foto liken. Vaak zijn dat mensen die al klant bij jou zijn. Leuk, maar je wilt juist nieuwe contacten. Bijvoorbeeld iedereen die in een straal van 2 kilometer woont rondom het pand waar jij je project hebt afgerond je resultaat laten zien. Dat levert potentiële nieuwe klanten op. Laat bijvoorbeeld eerst twee weken lang een foto voorbij komen en vervolgens de twee weken daarna een advertentie met de mogelijkheid een vrijblijvende afspraak te maken.” Honderd likes is dus leuk, maar uiteindelijk is het de vraag wat dat oplevert. Aan likes op zich heb je niks, aldus Youri. “Je moet gaan adverteren wil je echt bereik hebben. En dat kan al vanaf een euro per dag, dus budget hoeft geen issue te zijn.”

11 miljoen gebruikers
Per 1.000 mensen die je bereikt, betaal je ongeveer 8 tot 15 euro. Je betaalt voor het aantal weergaves, vergelijkbaar met de oplage van een folder. Heel simpel: als je je tijdlijn op facebook opent en een advertentie komt voorbij, dan telt dat als een weergave. Ga eens uit van een dorp met 20.000 inwoners, dan kom je op 200 euro om iedereen in het dorp eenmalig te bereiken. Doe dat vijf keer, dan kost je dat 1.000 euro, maar dan heeft wel iedereen een keer je advertentie gezien in het dorp. “Met filters kun je dat nog verder specificeren. Alleen het hogere segment, via het postcodegebied met vrijstaande huizen bijvoorbeeld. Of op interessegebied, bijvoorbeeld iedereen in een straal van 10 kilometer die afgelopen week heeft gekeken naar keukens op internet.” Kind kan de was doen, zo klinkt het. Maar voor wie er niet uitkomt, biedt het bedrijf van Meuleman hulp bij het opzetten van facebook-marketingcampagnes. Customerjourney in kaart brengen en koppelen aan emailmarketing en social media, met focus op facebook, instagram en google adworks. “Iedereen heeft z’n eigen skills. Wij zijn heel goed op dit gebied.
Er is nog veel onwetendheid als het gaat om het meten van het effect van marketingactiviteiten. Op facebook zitten in Nederland momenteel ruim 11 miljoen mensen vanaf 13 jaar. En dat zal alleen maar groter worden. Facebook speelt heel goed in op nieuwe platformen en zijn goed op de hoogte van dat soort ontwikkelingen. Als ze iets zien waarvan ze denken, dat zou ook goed kunnen zijn, dan kopen ze het. Dat is wel de kracht van facebook.” Tegelijkertijd denkt Youri niet dat facebook over tien jaar nog hetzelfde is. “Daarom zou ik facebook ook vooral zien als tool om meer klanten te krijgen, niet als business op zich. Je moet niet afhankelijk worden van facebook. Gebruik het als kennismaking en verzamel op die manier data van je klanten. Zodra je die contactgegevens hebt, ben je niet mee afhankelijk van facebook en zul je zien dat het je op termijn weer nieuwe business oplevert.

Een laatste tip van Youri voor ondernemers die nog niks met facebook doen: ga het sowieso eens testen. Dat kan zogezegd al vanaf een euro per dag. Zet gewoon eens 300 euro opzij om het te proberen en zorg dat het meetbaar is. Ik weet zeker dat het voor 80% van de ondernemers een waardevolle bron is voor nieuwe klanten.”
 
 
Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2017 - oktober |
Categorie: Internet, Retail
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wordt duurzaamheid belangrijker voor uw bedrijf?