Omzetgroei retail vooral door wonen
 
De omzet van de detailhandel in ons land is in de eerste maanden van dit jaar stevig gegroeid, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit juni. Een omzetgroei van 4,8 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Ook de omzet van webwinkels nam toe.
 
Van de 4,8 procent omzetgroei bij de Nederlandse detailhandel is 2,9 procent het gevolg van hogere verkoopvolumes en de rest door prijsstijgingen. Bij winkels in non-food nam de omzet toe met 3,4 procent. Consumenten gaven met name meer geld uit aan woon-gerelateerde producten. Zo steeg de omzet van de dhz-branche en de keukenzaken toe met 10,8 procent. Dat is volgens het CBS de hoogste omzetgroei in elf jaar tijd. De winkels in consumentenelektronica konden opvallend genoeg niet profiteren van de toename van bestedingen. “Fysieke winkels in consumentenelektronica daarentegen wisten de negatieve trend in hun omzetontwikkeling niet te keren: ze boekten 3,4 procent minder omzet.” Daar zette de krimp van de acht voorgaande kwartalen zich voort. Webwinkels zagen daarentegen hun omzet juist wel stijgen. “De omzet bij de multi-channelers, bedrijven die zowel een fysieke winkel hebben als online verkopen, nam met 16,4 procent toe. Dat was iets meer dan bij de pure webwinkels, daar groeide de omzet met 13,6 procent.”
Inmiddels was dit het twaalfde kwartaal op rij waarin de consument meer besteedt. Het consumentenvertrouwen ligt ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Het ondernemersvertrouwen liep terug, maar de verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2017 blijven positief, aldus het CBS.
(Bron: CBS en FD)
 
 
Delen
 
Categorie: Retail
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google