Nobilia wil groeien in ons land
 
Export manager Sven Wildeboer
Nobilia is goed door de crisisjaren gekomen; niet alleen zag de grote Duitse keukenproducent haar marktaandeel toenemen, maar momenteel is haar omzet ook groter dan voor de crisis. In 2017 en 2018 gaat Nobilia hard aan het werk om haar aandeel in Nederland verder te laten groeien. 'Vooral onder onze bestaande klanten.' Een gesprek in Verl (D).
 
Nobilia produceert keukens onder no name en onder private labels, ook voor Nederlandse keukenzaken.
Wanneer we kijken naar Nobilia in de Benelux, dan zien we een marktaandeel van ruim 50 procent in Wallonië, 40 procent in Vlaanderen en zo’n 14 procent in Nederland.

Er is dus nog heel veel te winnen in ons land?
Export manager Sven Wildeboer: “Daar zijn we inderdaad momenteel intensief mee bezig. De Nederlandse retail gaat namelijk steeds meer inzien dat we geen blokjes-leverancier zijn, maar een serieuze leverancier van fraaie keukens, inclusief maatwerk en greeploze series. In Nederland is inmiddels al ruim 20 procent van onze keukens een greeploos model. Belangrijk is dat onze afnemers weten: Nobilia is misschien als producent wel groot, maar heeft duidelijk oog voor iedere klant. Bovendien kunnen we een breed scala aan keukens leveren. Een keukenverkoper kan een projectkeuken van 3.000 euro aanbieden, maar ook een luxe keuken -voorzien van apparatuur en een natuurstenen werkblad- voor 14.000 euro. Daarnaast biedt Nobilia ook ontzorging aan de ondernemer, inclusief marketingadviezen hoe je een bepaalde keuken kunt verkopen en eigen geautomatiseerd en gedigitaliseerd transport.”

Welke rol speelt de genoemde apparatuur?
“Nobilia kan bij haar keukens desgewenst apparatuur meeleveren; dat gebeurt zelfs al in 50 procent van de orders. Het gaat dan om apparatuur, afkomstig van de grote, bekende producenten; soms onder eigen label zoals Junker, Progress en Leonard. We leveren 5.000 apparaten per dag uit. In Duitsland is dat al heel gebruikelijk; maar ook in Nederland is dat in opkomst. Wanneer een Nederlandse retailer een of meer apparaten meebesteld, staat het op de order en wordt het dus automatisch meegeleverd. Daarbij houden ze de vrijheid om zelf te kiezen van welk A-merk of private label ze die apparatuur willen hebben. Daardoor heeft de retailer niet te maken met een groot aantal leveranciers en de bijbehorende administratie en (faal)kosten, maar kan wel de apparatuur aanbieden die hij wil.
Ook voor de Nederlandse kantoren van de apparatuurfabrikanten blijkt dit gunstig, omdat ze via ons bepaalde handelspartners beleveren, waar ze in het verleden nog niet in het assortiment zaten.
We kunnen een totaalpakket leveren, dus ook inclusief werkbladen, kranen, verlichting, accessoires en prullenbakken.”

Hoeveel prioriteit hebben apparatuur en werkbladen?
“We zijn een fabriek voor keukens; dat is onze core business. We zijn geen apparatenproducent. Wanneer iemand dus geen apparaat of werkblad mee bestelt, is dat voor ons geen enkel probleem.
We laten veel aan het inzicht van de ondernemer zelf over. Dat geldt ook wat betreft marges en verkoopprijzen. We adviseren wel een bepaalde marge, maar bepalen geen verkoopprijzen; de retailer maakt zelf keuzes. En via de grote retail- en inkooporganisaties waarmee we contacten hebben, kunnen de ondernemers weer inkoopvoordelen behalen.”

Wat zijn de speerpunten voor 2017?
“De afgelopen jaren hebben we stevig geïnvesteerd in nieuwe ladesystemen en scharnieren en in greeploos. Maar nu kunnen we ook meer inspelen op wat voorheen uitzonderingen waren, zoals wangen in meer lakkleuren. Tijdens de vorige Küchenmeile kwam Nobilia met 20 nieuwe fronten en onder meer een breed uitgewerkt Color Concept. We konden spreken van een ‘vuurwerk’ aan noviteiten, van eigentijdse brons-tinten tot architectonische beton-look en van natuurlijk houtlok tot een trendy Driftwood Style. We presenteerden acht nieuwe werkbladdecoren, 22 nieuwe kleuren voor de wangen van de keukens en bijvoorbeeld 14 nieuwe grepen. Het Color Concept is sterk uitgebreid met highlights als Ferro brons en beton leigrijs decoren binnen Industrial Chic; en verassende unitinten zoals zonnegeel. Binnen Color Concept kan men daardoor inmiddels kiezen uit acht kleuren. Klanten hoeven voor zoiets niet meer naar een andere producent te gaan; daarin zit een deel van onze huidige groei.
In het buitenland werken we tevens met een nieuw high end concept: Noblessa, waarbij geen sprake is van blokverrekening, maar dat op een hoger level wordt neergezet. In Frankrijk zijn inmiddels zes showrooms waar Noblessa wordt verkocht; dat aantal zal dit jaar groeien naar ruim 25. Zo’n concept zou ook in Nederland kunnen.
We moeten dit alles nu duidelijk maken aan de markt, daar zit voor 2017 onze uitdaging. Door onze drie buitendienstmedewerkers in Nederland, door onze huisshow en vanzelfsprekend via de media.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties