Verschil binnen Benelux blijft
 
Nederland en zuiderburen
We vormen al sinds september 1944 samen de Benelux, maar op gebied van keuken- en apparatuurtrends hebben Nederland en België elkaar na ruim 70 jaar nog niet helemaal gevonden. Er blijken grote verschillen te bestaan tussen de Nederlandse keukenconsument en die in Vlaanderen en -vooral- Wallonië, zo blijkt uit recent Qudata-onderzoek.
 
Eind 2016 ondervroeg onderzoeksbureau Qudata Markt- & Trendanalyses ruim 1.000 Nederlandse consumenten en 1.000 Belgische consumenten -gelijkelijk verdeeld over Vlaanderen en Wallonië- naar de keukentrends die volgens hen van belang zijn. Uit de uitkomsten blijkt, dat deze drie groepen consumenten over vrijwel alles verschillend denken. Er zijn slechts enkele trends die zij evenveel waarderen. Om te beginnen de trend van nieuwe kook- en bewaartechnieken, zoals stomen en vacumeren. Deze wordt in deze drie Benelux-gebieden tussen 21 en 25 procent ongeveer evenveel genoemd. Zo ook de trend van de keuken en de woonkamer die in elkaar overlopen: elk tussen 27 en 29 procent.

Felle kleuren
De keukenconsumenten in Wallonië blijken vooral felle kleuren als een trend te zien; maar liefst 20 procent noemt dit item. De respondenten in Nederland en Vlaanderen blijken daar geheel anders over te denken. In Vlaanderen noemt slechts 7 procent deze trend, terwijl in Nederland zelfs nog niet eens 5 procent van de ondervraagden hieraan denkt.
Wanneer we kijken naar de keukenpresentaties tijdens de recente Batibouw in Brussel, dan zien we een bevestiging hiervan. Een leverancier als Herpigny & Fils uit het Waalse Wavre komt er met bovenkasten in fel safraan, in combinatie met de wat veiliger grijs getinte onderkasten. In plaats van het oranje safraan zijn ook donkerrood, fel geel en fel rood mogelijk. Op dezelfde stand zien we La Cuisine Française in diverse opvallende tinten: ‘les cuisines aux couleurs de nos provinces’. De producten van diverse fornuizenleveranciers misstaan daarbij natuurlijk niet, zoals het bordeaux rode Lacanche fornuis bij Abel-Falisse, maar ook het groene fornuis bij Falcon Classic Deluxe en de knalgele of roze uitvoeringen bij Smeg.
Opvallend is bovendien, dat in Wallonië ergonomie van groot belang blijkt te zijn. Meer dan een kwart (26 procent) noemt ergonomische aspecten zoals een ideale bedieningshoogte belangrijk, terwijl dat in Nederland en Vlaanderen slechts 15 en 19 procent haalt.
Wellicht is ergonomie voor veel consumenten al een basisgegeven. “De aandacht voor ergonomie is iets dat we destijds zelf met de producent Blum hebben gestimuleerd”, wordt op de beursstand van Van Hoecke bevestigd. “Maar inmiddels worden onze concepten door de consument onmiddellijk herkend.”

Kokend-water-kraan
Wanneer we kijken een trend die met name door de Nederlandse respondenten wordt genoemd, dan zien we dat hier de toename van het aantal apparaten in de keuken als zeer belangrijk wordt beschouwd. Bijna de helft van de Nederlandse ondervraagden noemt deze trend, terwijl dit bij de Vlaamse en Waalse consumenten nog niet voor een een kwart geldt. Het gaat daarbij om producten als de stoomoven, maar vooral ook om de in Nederland zeer populaire kokend-water-kraan.
Bij onze zuiderburen is op gebied dus nog heel wat te winnen. Dat blijkt ook uit de ruime aanwezigheid van Quooker op Batibouw om haar kokend-water-kraan of ‘robinet d’eau bouillante’ te presenteren.

Domotica
Voor de Vlaamse keukenconsumenten vormen domotica en huisautomatisering een belangrijke trend in de keuken. Het wordt door 26 procent genoemd; dat is beduidend meer dan consumenten in Nederland en Wallonië, waar resp. 16 en 20 procent dit aspect noemen.
Batibouw in Brussel was dan ook voor Bosch een optimale locatie om haar Home Connect-concept onder de aandacht van de Vlaamse markt te brengen: ‘home connected appliances for an easier everyday life’.
Ook het kookeiland wordt door Vlaamse consumenten meer genoemd, namelijk 33 procent tegenover 26 procent van de Nederlanders en 25 procent van de Waalse respondenten.

Functionaliteit
Wanneer we vervolgens inzoomen op de aspecten van de keukenapparaten, dan zien we opnieuw grote verschillen tussen de drie groepen consumenten. Over zaken als energie- en waterbesparing wordt identiek gedacht: eenderde van zowel de Nederlanders als van de zuiderburen noemt dit aspect. Maar wanneer we kijken naar functionaliteit en gemak, dan zien we dat dit vooral voor de Nederlanders een rol speelt. Het wordt door meer dan de helft van hen (52 procent) genoemd, terwijl dat in Wallonië slechts door 38 procent genoemd wordt. Terwijl toch ‘bronafzuiging’ en ‘l’aspiration a la source’ toch voor alle consumenten interessant kan zijn, zoals Novy in Brussel laat zien.
Tegelijkertijd wordt ook het designaspect ‘kleur en materiaal van de apparatuur’ juist weer door Nederlanders meer genoemd: 11 procent tegenover 5 tot 7 procent in Wallonië en Vlaanderen.

Garantie
Consumenten in Wallonië vinden service en garantie -met 23 procent- meer van belang dan die in Nederland en Vlaanderen, waar het door 18 en 19 procent genoemd wordt. Voor de eerstgenoemden is de keuze voor een merk dan ook essentieel; in Nederland en Vlaanderen wordt dit door 9 procent genoemd, maar in Wallonië door 12 procent.
Ook op Batibouw benadrukten tal van leveranciers hun aandacht voor garantie en service. Keukenproducent Ilwa bijvoorbeeld komt met een uitgebreide garantie op haar laminaatkeukens: “Omdat we menen wat we zeggen, krijgt u 15 jaar garantie.” Maar Ilwa durft het in Brussel ook aan een bijzondere custom made keuken te presenteren: “De consument leverde ons zelf het materiaal en wij hebben daaruit deze keuken voor hem geproduceerd.”
Maar ook de apparatuurmerken benadrukken hun garantieregelingen. ATAG en Pelgrim vermelden op de wanden van hun beursstand prominent hun ‘8 ans de garantie’. En Falcon haar ‘5 years warranty’.

Gemiddelde besteding
Het aspect ‘prijs’ wordt in Vlaanderen vaker aangegeven dan in de andere Benelux-gebieden. Het gaat om 61 procent van hen, terwijl dat percentage bij de andere consumenten zo’n 5 procent lager ligt.
Een laatste opvallend verschil tussen met name Wallonië en de andere gebieden is het bedrag dat de keukenconsument wil besteden aan zijn of haar apparatuur. In Nederland en Vlaanderen ligt dit iets boven 1.600 euro. Maar in Wallonië noemt men een bedrag dat beduidend lager ligt: minder dan 1.200 euro. Slechts 15 procent van hen geeft een bestedingsbedrag van meer dan 2.000 euro aan, tegen een kwart van de consumenten uit Nederland en Vlaanderen.
De Batibouw-bezoekers worden dan ook getrakteerd op prijsacties als ‘1.200 euro d’avantage’ en een werkblad dat men kan winnen tijdens het bezoek aan Batibouw. Maar het is even wennen: in België draait men iedere euro blijkbaar nog iets vaker om voordat ze hem aan en keuken of apparatuur uitgeven, dan we in Nederland doen...

Rapport
Het Qudata-rapport Consumentenonderzoek Keukenapparatuur 2016 Nederland en België is verschenen in december 2016. De Nederlandse keuken- en apparatuurmarkt werd door researchbureau Qudata reeds jarenlang onderzocht. Het onderzoek van december 2016 omvat nu ook de Belgische markt. De vragen over alle aspecten van het aankoopproces worden zowel aan Vlaamse als aan Waalse consumenten gesteld. Van iedere doelgroep zijn er 500 respondenten. Het rapport kan besteld worden via de website: www.qudata.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties