Icoon in retail designland
 
Co van der Horst
Praten we over design in retailland, dan is Co van der Horst in Amstelveen voor velen geen onbekende. In hun fraaie winkel bieden de broers Stephan en Edwin van de Horst – vierde generatie in het familiebedrijf –een grote textielafdeling, keukens, sanitair, tegels, hebberig makende accessoires, prachtige verlichting en natuurlijk een breed scala aan fraaie designmeubelen.
 
Hoewel Co van der Horst een grote naam genoemd mag worden in de retailwereld, ziet Stephan van de Horst zichzelf en broer Edwin zeker niet als designgoeroes. “Wij zijn ondernemers van mooie spullen. Natuurlijk hebben we wat met design, maar zelf zijn we geen ontwerpers.” Beide broers zijn bedrijfseconomisch opgeleid, Stephan is daarnaast kunsthistoricus. “Vanzelfsprekend hebben wij een passie voor ons vak. Als kinderen speelden we vroeger al winkeltje boven de zaak. Vanuit mijn achtergrond als kunsthistoricus kan ik trends goed inschatten, kijken waar een markt naar toe gaat. Maar dit bedrijf alleen vanuit een creatieve achtergrond leiden, dat zou niet haalbaar zijn. Wij zijn ondernemers en dat moeten we ook zijn.”

De basis van de onderneming werd ooit gelegd door hun overgrootvader, met een handel in manufacturen. “Dat ging deels vanuit een plek in het oude dorp van Amstelveen, maar vooral de boer op, met paard en wagen en een hondenkar. Textiel, band, kant, dat soort dingen, zo is het ooit ontstaan. Het is mijn opa geweest - naamgever Co van der Horst – die er een winkel van gemaakt heeft. Onze vader heeft vervolgens de historische beslissing genomen om in 1972 te vertrekken uit het oude dorp en zich hier te vestigen.” Hier, dat is het bedrijventerrein Legmeer aan de rand van Amstelveen. In die tijd was de winkel de enige temidden van de weilanden. Co van der Horst had de keuze tussen die locatie en het nieuwe stadshart van Amstelveen, maar had een vooruitziende blik door – voordat het normaal werd dat dit soort bedrijven naar de periferie gingen – zich te vestigen in, toen nog, de middle of nowhere. “Een heel belangrijke beslissing achteraf, anders hadden we nooit zo kunnen groeien. Nu is het heel normaal dat je met een winkel als dit aan de rand van een stad zit, maar dat was toen zeker nog niet zo.” In totaal telt de winkel, inclusief magazijn, zo’n 10.000 m2. In 1991 kwam Edwin van de Horst in het bedrijf, Stephan volgde in 1998. De huidige tweekoppige directie heeft de taken goed verdeeld: “Zelf doe ik alles wat direct met meubelen te maken heeft, winkelpresentatie, inkoop, verkoopaansturing. Edwin doet het indirecte deel, zoals administratie, marketing en buitendienst. Ik ben meer op de winkelvoer dus, mijn broer vooral achter de schermen.”

Luxury
Is Co van der Horst een icoon in designland? Dat vindt Stephan lastig zeggen over het eigen bedrijf en zijn naamgever. Maar, geeft hij aan: “Elke generatie zet zich steeds met volledige overgave in. En nooit stilzitten. Mijn vader heeft destijds de stap gemaakt groter te worden. Eerst naar deze locatie, ooit begonnen met 2.500 m2 en daarna steeds verder uitgebreid. Hij is ook begonnen met het in huis halen van samenwerkingspartners, zoals we dat nog altijd doen. Wij gaan de winkel niet groter maken, groei zit voor ons niet in de vierkante meters. Wel hebben wij de stap gemaakt naar nog meer luxe. Design hadden we altijd al, maar we zijn nog een stap verder gegaan met onze Luxury afdeling. Iets decoratiever, nog exclusiever. Wat we altijd in ons achterhoofd hebben gehouden, is onze textielachtergrond, onze oorsprong. Die zie je, op een unieke manier, hier terug in het decoratieve. Wij willen het er graag bij houden. Textiel is niet altijd makkelijk, je moet het echt leuk vinden. Maar wij hoeven ook niet altijd de makkelijkste weg op interieurgebied te bewandelen. We zoeken echt naar het interieuradviesgedeelte met alle aspecten die daarbij horen. En we zijn altijd op zoek naar nieuwe partners om ons concept nog completer te maken.”

Studio Co
Keukens, sanitair, vloeren, textiel, bouwbegeleiding, Co van der Horst heeft alles in huis. Volgend jaar gaat het bedrijf bovendien nog een stap verder. “We werken al jaren met allemaal aparte bedrijven die hier inpandig zitten. We creëren nu een afdeling die apart aangestuurd wordt en ook fysiek wordt gepresenteerd in de winkel: Studio Co. Daarin worden alle partners onder één noemer samengebracht. Voor onze klanten is er dan één aanspreekpunt voor alle partners. Iemand die z’n huis volledig ingericht wil hebben, maar niet met allerlei verschillende partijen te maken wil hebben, kan terecht bij Studio Co. Esthetische begeleiding en ontzorging, van de stukadoor, de schilder en de electriciën tot de totale inrichting, stoffering, de planning, financiën; bij Studio Co wordt de klant alles uit handen genomen.” Met de internationalisering van de regio neemt de vraag naar dergelijke service steeds verder toe, merkt Stephan. De komst van een steeds internationaler publiek heeft van onze hoofdstad een steeds luxere stad gemaakt. De stap van puur meubelwinkel naar studio, een totaalconcept, lijkt dan ook voor de hand liggend.

Diverse stijlen
De omzet van de winkel is al jaren stabiel, ook tijdens de crisisjaren. De groei komt voor Co van der Horst vooral uit het opzetten van nieuwe dingen. “Wij hebben nooit expansiedrift gehad, maar altijd gekeken naar hoe we het hier mooi en beter kunnen doen. En we zijn altijd goed naar onze omgeving blijven kijken. We zitten hier in het meeste luxe gedeelte van Nederland, veel internationale klanten, dus we kunnen ook hetgeen doen dat we hier doen. Hadden we in bijvoorbeeld Drenthe gezeten, dan was het een stuk lastiger geweest.”

“De winkel wordt in de toekomst relatief een minder groot deel van het tafellaken. We zullen niet zozeer in vierkante meters groeien, wij zullen eerder onze meters anders gaan inzetten. Ze niet gebruiken voor nog meer meubelpresentaties, maar ons echt richten op het totaalconcept.” Natuurlijk zijn er meer ondernemers die met een studio aan de weg timmeren. Piet Boon, Erik Kusters, het zijn studio’s waar mensen naar toegaan voor een totale inrichting. “Onze positie is echter uniek, omdat wij én het totaalaanbod kunnen bieden én een complete winkelvloer met meubelpresentaties hebben. Die combinatie, studio mét veel meters, die zie je nog niet in Nederland.” Bijkomend pluspunt van Studio Co, is dat Van de Horst zich niet beperkt tot één stijl, zoals veel studio’s doen. “Wij kunnen een diversiteit aan stijlen aanbieden. Daar is de klantengroep in het luxesegment vaak gevoelig voor. Daardoor kunnen ze ook wat meer van zichzelf kwijt, een stukje eigenheid.”

Trends
Design betekent letterlijk vormgeven. Als kunsthistoricus leerde Stephan al tijdens zijn studie: niks wordt zomaar gemaakt, alles is bedacht. “Wat voor de één design is, is dat voor een ander niet. Wat design precies is, vind ik dan ook lastig te zeggen. Zelf noem ik Co van der Horst ook geen designinterieurwinkel. Wel hebben we een designafdeling, de meest vooruitstrevende afdeling van het bedrijf, waar de trends als eerste worden gesignaleerd. Met architecten, die zorgdragen voor de ruimtelijke vormgeving, adviseurs die de ruimtes invullen en stylisten, die het plaatje afmaken.” Waar het naar toe gaat op interieurgebied? “Retro jaren 80 komt terug. De Memphisstijl; neobarok, uitbundig, kleurrijk, geometrische hoekige vormen. Veel heftig kleurgebruik. Daarnaast blijven we de hotelchique sfeer zien. Rustiger, luxe, met veel mix in materialen en vormen.” Hij geeft een paar voorbeelden van de ‘generatie mix’: velourstoffen met normale stoffen, hout en marmer, natuursteen. Niet alleen op de vloer, maar ook in meubels. En in wandbekleding. Het is niet meer enkel kiezen tussen verf of een behangetje. Wanden zijn echt een bepalend onderdeel van het interieur geworden.”
“Alles kan, maar tegelijkertijd: niet alles kan. Het is vaak heel subtiel, het verschil tussen wat mooi is en wat juist net niet. Dat is ons vak. Mensen adviseren en begeleiden bij het maken van de juiste keuzes, het creëren van de goeie mix.”

Hij verwacht veel van de opkomst van ‘integrated systems’, ofwel domotica. “Bedrijven als Luxaflex, met wie wij hier samenwerken, zijn daar al ver in en ik zie dat echt als doorzettende trend op allerlei gebieden. Electronica is bij uitstek een terrein waarop consumenten hulp nodig hebben. De eerste electro-stylisten zijn er al. Het samenvoegen van het interieur met tal van elektronische mogelijkheden, dat krijgt een steeds grotere impact in ons interieur.”
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2016 - december | Pagina(s) 18,19,21
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken