Het werkblad is nu de smaakmaker
 
Ben van Elk, Dekker
Het scala aan mogelijkheden voor werkbladen is zeer breed geworden, zowel wat betreft materialen als in kleurkeuze. Voor de consument moet het wel overzichtelijk blijven, geeft Dekker Zevenhuizen aan. Daarom komen er voorlichtingsfilmpjes, waar ook de retailer baat bij heeft. Een gesprek met marketing manager Ben van Elk.
 
“Iedereen weet dat de consument nog steeds het liefst een witte keuken wil. Maar juist daarom kan het werkblad met zijn verschillende materialen, kleuren en structuren het verschil maken”, is het uitgangspunt van Ben van Elk. “Samen met de keukenkraan en de spoelbak, die immers tegenwoordig ook al in bijvoorbeeld koper-tint leverbaar zijn. Werkblad, kraan en spoelbak zijn de smaakmakers in de keuken geworden. En wij willen op werkbladengebied niet alleen de trend volgen, maar ook de trend zetten.”

In welke trends willen jullie dit jaar vooral een stimulerende rol vervullen?
“Belangrijk in het assortiment zijn momenteel natuurlijk beton en marmer. Drie jaar geleden hadden we daar tijdens House4Kitchen al uitgebreid aandacht voor; en die keuze bleek terecht te zijn. We kunnen daarin inmiddels een uitgebreid programma aanbieden of het nu het voordelige TopLaminaat is of de verschillende varianten Evora Quartz (composiet) of Evora Ceramics (keramiek). Voor elk budget hebben we een oplossing in deze fraaie trendkleuren. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan keramiek, dat we al sinds 2007 aanbieden. Verder zijn we sterk in eigen ontwikkelingen in kleuren; een mooi voorbeeld zijn de Elephant en Mammoth Evora Quartz kleuren, maar ook Dekton is eveneens opgenomen in ons nieuwe boek. We hebben eigenlijk gewoon alle materialen. Zo zijn we ook officieel verwerker van Hi-Macs en Corian. Het voordeel voor de retailer en consument is dat er bij registratie op deze materialen tien jaar fabrieksgarantie gegeven wordt vanuit Corian en Hi-Macs.
Zoals ook uit het KIM-panel blijkt, kiezen retailers de afgelopen tijd voor minder leveranciers. Eigenlijk is dat ook zo, want er is eigenlijk geen materiaal dat wij binnen ons pakket niet kunnen leveren. Verder speelt dit ook uitstekend in op de trend waar het mixen van materialen steeds belangrijker wordt en het materiaal per zone gekozen wordt. Bijvoorbeeld een Evora Quartz spoel/kookzone met een warme houtrepro DecorTop voor de eettafel met een mooie robuuste kruisvoet van blauwstaal en het plaatje is compleet.”

Kan de consument het hele scala van mogelijkheden nog overzien?
“Er is inderdaad heel veel variatie in werkbladen; we gaan daarom ook online voorlichtingsfilmpjes voor de consument ontwikkelen. Hij of zij moet nog wel door de bomen het bos kunnen blijven zien. Dat hebben we immers ook al met de materialenindex gedaan, als hulp voor retailer en consument, inclusief de bijbehorende prijsindex. De verkoper kan daarmee ook aan upselling doen, door het overzichtelijke schema kan de consument zien dat met een kleine investering je een mooier blad met mooiere structuren kunt kiezen. Het is een win-win-situatie: meer marge voor de retailer en een mooier blad voor de consument. Voor de consument geeft het schema ook inzicht in verschillende eigenschappen van de materialen. En die informatie vooraf helpt hen bij de keuzes die ze moeten maken, wat een voordeel is voor de retailer. Het mooiste is natuurlijk dat ze die informatie ook vinden bij de retailer waar ze de keuken willen kopen. Want die heeft alle tools om het werkblad daadwerkelijk binnen de complete keuken te verkopen. Dat is geen science fiction, maar het concrete Dekker-plan 2017.”

Wat betekent dit voor jullie assortiment?
“In Keulen hebben we enkele belangrijke producten gepresenteerd. In de eerste plaats werd ons keramiek assortiment uitgebreid met maar liefst 15 nieuwe kleuren. Keramiek zet echt door in de markt. Vooral vanwege de krasvastheid, de hittebestendigheid en door de prints die zorgen voor een natuurlijke uitstraling; tevens door de mogelijke XL-uitvoering. Wij maken al enkele jaren gebruik van een externe trendwatcher. De trends die zij signaleert vertalen wij naar de Nederlandse keukenbranche. Daaruit maken wij weer up-to-date kleurkeuzes voor werkbladen, zoals vorig jaar onze Urban Jungle en Space Station programma’s. We borduren nu verder op de trends van blauwstaal en gekleurde marmers, gecombineerd met gekleurde spoelbakken in onder meer zwart en brons; en bijvoorbeeld Rio Brown en Stucco Dark in keramiek. Vanuit de bestaande trends kunnen we onze klanten inspireren hoe daaraan heel concreet invulling kan worden gegeven. Daarvoor zullen we in september tijdens House4Kitchen weer een mooie presentatie ontwikkelen. Een tipje van de sluier; de Urban Jungle stijl transformeert naar een meer Etnisch Folklore stijl waarbij Re-use, Re-duse en Re-cycle kernthema’s zijn.
Binnen het keramiek hebben we het aantal kleuren uitgebreid naar 31. Verder zien wij een revival van het laminaat blad. Waar het ‘gewone TopLaminaat’ werkblad al enige jaren onder druk staat zien wij het luxere DecorTop en TopCore enorm stijgen in omzet. Buiten de fraaie repro’s en structuren is het laminaatblad natuurlijk zeer duurzaam en een topper in onderhoudsgemak. Vergeet daarbij Evora Quartz niet; dit blijft in de keuken toch een van de belangrijkste materialen met een aandeel van 26 procent in de keukenmarkt. Hier zetten we in op eigen ontwikkeling van kleuren. Dit materiaal heeft ten opzichte van keramiek ook zeker zijn voordelen het is iets minder hard waardoor het minder ‘chipt’. Solid Surface materialen als Corian en Hi-Macs zijn ook weer terug en ‘sexy’. Verder is Fenix NTM erg in opkomst, in combinatie met de keukenfronten in dat materiaal. De retailer heeft vertrouwen in het product gekregen. Fenix kan tevens tot 4.10 meter uit één plaat toegepast worden, terwijl steen maar tot 3 meter gaat; daarnaast heeft het veel combinatiemogelijkheden.”

Wat zijn dit jaar de speerpunten?
“We hebben dit jaar twee speerpunten: naast het genoemde Evora Ceramics met een enorme uitbreiding in kleuren ook ons nieuwe Evora Compact Graniet. Evora Compact Graniet is van 12 mm dik graniet gemaakt en volledig onderlijmd, zodat het beter tegen breuk bestand is en ook veel lichter, wat het manoeuvreren tijdens het plaatsen en vervoer door zijn gewicht ten goede komt.
We zitten als bedrijf dus stevig in de groei en zijn druk bezig met het assortiment voor 2018. En de presentatie op House4Kitchen belooft weer tal van mooie producten, passend binnen de komende woontrends.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google