Design verdringt prijsaspect
 
Trends in apparatuur
Het einde van de economische crisis en de 'kopersstaking' binnen de keukenbranche is inmiddels ook goed af te lezen in de aspecten die consumenten als 'belangrijk' noemen. De aandacht is aan het verschuiven van de aspecten 'prijs' en 'service en garantie' naar die van 'design' en 'kleuren en materiaalgebruik'.
 
Researchbureau Qudata Markt- & Trendanalyses ondervroeg in de periode tussen 2013 en december 2016 consumenten die recent nieuwe keukenapparatuur hebben aangeschaft en publiceerde de uitkomsten hiervan onder meer in het rapport ‘Consumentenonderzoek Keukenapparatuur 2016’.
Van de keukenconsumenten die midden in de crisisjaren, in 2013, apparatuur aanschaften, gaf 63 procent aan dat het aspect ‘prijs’ daarbij belangrijk was. In de jaren daarna nam dat percentage significant af. In december 2016 werd dit opnieuw gevraagd aan ruim 1.000 consumeren die keukenapparatuur hadden gekocht; op dat moment was het aspect ‘prijs’ voor 56 procent belangrijk. Dat betekent weliswaar dat nog steeds ruim de helft van deze consumenten goed kijken naar de prijs van een product, maar dat dit percentage wel was afgenomen.
Opvallend is dat wanneer vervolgens aan diezelfde consumenten gevraagd wordt ‘bij welk apparatuurmerk denkt u vooral aan de eigenschap Prijs?’, dat het merk Indesit door maar liefst 37 procent genoemd wordt. Het is dan ook net verwonderlijk dat Whirlpool Nederland heeft besloten dit merk ook als inbouwmerk in het KRT-kanaal te introduceren.

Indesit wordt KRT-merk
Voor de Nederlandse consument is Indesit een belangrijk merk voor het prijsgunstige segment. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Whirlpool Nederland dit merk naast haar bestaande topmerken Bauknecht en Whirlpool als inbouwmerk introduceert.
Communications manager Eefje van Heeswijk: “Indesit krijgt een compleet nieuw assortiment inbouwapparatuur, dat speciaal bestemd is voor de keukenondernemers in het KRT-kanaal. Dit assortiment wordt gekenmerkt door een herkenbaar design. Maar het Indesit-programma omvat wel ovens met Click & Clean en Turn & Cook, inclusief digitaal kookboek.”
Wat betreft Turn & Cook: “De consument wil dagelijkse gerechten bereiden zonder zich zorgen te hoeven maken over de juiste instellingen. Bij Indesit werken we daarom met ‘Turn & Cook’, een bereidingsfunctie die zaken eenvoudig houdt. De gebruiker hoeft alleen maar aan de ovenknop te draaien om het juiste bereidingsprogramma te kiezen met vooraf ingestelde waarden. Lasagne en pasta uit de oven, braadstukken, taarten... Een temperatuur-bewakingssysteem houdt met elektronische regeling, de temperatuur gedurende de gehele bereidingscyclus stabiel.”
Over Click & Clean: “Het schoonmaken van een oven is vaal een tijdrovende taak; daarom zijn de ovens van Indesit uitgerust met zelfreinigingsprogramma’s: pyrolitische reiniging of katalytische reiniging. En Indesit was ook de eerste die een gepatenteerd systeem heeft ontwikkeld om de glazen binnendeur gemakkelijk te verwijderen en schoon te maken: het Click & Clean-concept.”
Maar tegelijkertijd is dit Indesit-assortiment wel bestemd voor het betaalbare segment: “een volwaardig merk voor een sterke instapkeuken; een merk met een sterke traditie uit vrijstaand.”

Grundig voor midden-hoog
De Nederlandse consument vindt het aspect ‘Prijs’ wat minder belangrijk; dat biedt meer mogelijkheden voor het hogere en hoge middensegment. Asogem, agent van onder meer het bekende merk Beko, kan meedelen dat er een nieuw inbouwmerk voor het midden-hoge segment wordt geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Het gaat daarbij om een inbouwprogramma van Grundig, dat vooral bekend is uit andere segmenten zoals radio's, tv’s, scheerapparaten en witgoed. “Bij ons gaat het ons niet om de nieuwste snufjes”, is een uitgangspunt van Grundig. “Wat ons interesseert is wat de consument bezig houdt. Het resultaat is comfortabele functionaliteit en eenvoudige bediening. Bij Grundig geloven we ook in goed design, in tijdloos design dat er fantastisch uitziet; design dat ons leven beter maakt: eenvoudiger, efficiënter of gewoon aangenamer.” Zo noemt Grundig haar ‘Highly Efficient Gas Burners’-technologie een van haar technische hoogtepunten. Met deze innovatie is men in staat om de vlamring van de kookplaat zeer exact af te stemmen, zodat de temperatuur perfect kan worden aangepast.

Design
Sinds het herstel van de economie in het afgelopen jaar, vindt de consument andere aspecten belangrijker geworden. Tegenover de daling van ‘prijs’ staat een toename van het aspect ‘design’. In 2013 was het aandeel van de consumenten dat dit aspect bij apparatuur van belang vond nog maar 11 procent; eind 2016 was dit al toegenomen naar 16 procent.
Het aspect ‘kleur en materiaal’ grenst natuurlijk aan ‘design’ en het is niet verwonderlijk dat ook dit belangrijker is geworden, van 8 procent in 2013 naar 11 procent in 2016.
Tot slot zien we een lichte toename van de aandacht voor nieuwe kook- en bewaartechnieken. Dit werd in 2013 door 4 procent genoemd en eind 2016 door 5 procent.
Met name de bekende A-merken worden door de consument geassocieerd met ‘design’.

Ontwikkelingen bij Miele
Met haar serie inbouwapparatuur ArtLine sluit Miele aan op de trend van een ingetogen, greeploze keuken, met een rechte belijning. Tijdens LivingKitchen werd dit getoond: “Alle apparaten zijn uitgevoerd zonder handgrepen, kunnen in één vlak in de meubelfronten worden verwerkt en vormen zo een eigen interpretatie van het begrip 'volledige integratie van apparaten'; naar keuze in de nieuwe kleur grafietgrijs, in briljantwit of obsidiaanzwart.” Het design van ArtLine wordt gekenmerkt door geheel vlakke glazen fronten en geïntegreerde displays. Een tweede aandachtspunt van Miele is haar SmartLine. Deze nieuwe kookelementen worden gepresenteerd als elegant, flexibel en culinair veelzijdig. Een inductiekookplaat, barbecue/grill, TeppanYaki, een gaselement, een inductiewok en een werkbladafzuiging kunnen naar eigen wens worden gecombineerd. Daarnaast heeft Miele met de nieuwe Active-modellen haar ovens uit de instapklasse opgewaardeerd. “Het opvallendst van de nieuwe modellen is de grote ovenruimte (inhoud 76 liter). Het display van de modellen is opgewaardeerd: de functies en het vermogen worden met knoppen ingesteld.”

AEG en Bauknecht
De huisshow van AEG had dit jaar als thema ‘Reloaded’ en liet dit zien het design van de AEG Mastery Range. Marsha Vis van Electrolux Home Products: “De AEG Mastery Range maakt gebruik van innovatieve technologie en een lineair design voor een mooi geheel. Zo speelt de apparatuur in op de consument van nu door middel van een nieuw gebruiksvriendelijk interface voor eenvoudige bediening van het apparaat: het Shuttle Control, bestaand uit één roterende knop. Het gaat om een innovatieve nieuwe apparatenrange die op een unieke manier samenwerkt met de gebruiker om kookkunsten naar een hoger niveau te brengen. Elk apparaat speelt zijn rol, werkt in harmonie en reageert direct op alle commando’s, wat zorgt voor een werkelijk responsieve kookbeleving. Zo bereidt de SenseCook-oven gerechten op basis van eindresultaat in plaats van de temperatuur in te stellen. Door middel van de kerntemperatuursensor en het genoemde Shuttle Control kan voor een braadstuk bijvoorbeeld gekozen worden voor ‘rare’, ‘medium’ of ‘well done’. De oven heeft een lineair design waarbij er veel gebruikt is gemaakt van zwart glas voor een moderne uitstraling.”
Ook Bauknecht koos dit jaar voor een nieuw design in de basis-collectie 7 en de luxe collectie 9. De Collectie 9 is daarbij voorzien van een luxe display, tiptoetsen en softclosing.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2017 - februari |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken