Zorgen voor de juiste verkoopmix
 
Diepeveen Badkamers
Vorig jaar mei openden Aris en Gijsbert Diepeveen hun nieuwe showroom in het Brabantse Giessen. Daarin werd gekozen voor een ruim aanbod aan badkamers. Dit, naast de keukens, waarin ze al veel ervaring hadden. 'Want alleen met de juiste mix van keukens, badkamers, keukenmontage- en installatiewerk heb je als bedrijf toekomst.'
 
De oorsprong van het bedrijf Diepeveen ligt in Veenendaal, waar Jan Diepeveen, de vader van Aris en Gijsbert, in 1995 een showroom opende. Vijf jaar geleden kwam er een tweede vestiging in Wijk en Aalburg bij. De showroom in Veenendaal is na het bereiken van de pensioenleeftijd van Jan Diepeveen gesloten. In mei 2016 verhuisde het bedrijf naar Giessen. De keuze voor deze streek is begrijpelijk, aangezien Aris en Gijsbert Diepeveen hier wonen.

Afgelopen jaar kozen jullie voor een showroom in keukens én ook badkamers. Waarom die keuze?
“We besloten eigenlijk al in 2013 om er ook badkamers bij te gaan verkopen. Dat was niet zo eenvoudig. Maar het was wel een bewuste keuze, want we zijn ervan overtuigd dat je het als keukenzaak of badkamerzaak alleen in de toekomst niet zal redden. De consument die zijn huis wil inrichten, vraagt om totale ontzorging. Je zult daarom keukens, badkamers, tegels, schuifwandkasten en plafonds samen moeten aanbieden. In onze vorige showroom hadden we al twee complete badkamers op 20 vierkante meter staan en ondanks die geringheid kwam daar toch best wel ‘handel’ uit. We konden bovendien daarmee onze monteurs extra opdrachten geven, zodat we ze in dienst konden houden. Op het moment dat er een einde aan de crisisjaren kwam, bleek juist die combinatie heel goed te werken. We kregen steeds meer werk.”

De aantrekkende markt bood jullie mogelijkheden voor een grotere showroom?
“Hier in Giessen stond dit pand, op een prima locatie, leeg. Het bleek mogelijk om ons vorige pand te voor een goede prijs te verkopen en hierin te trekken. En nu hebben we gelukkig veel meer ruimte voor badkamers en tegels. Daarmee hebben we 250 tot 300 vierkante meter ingericht; naast 600 vierkante meter met keukens. Tevens hebben we een eigen werkplaats, van waaruit we ons eigen D-Design -maatwerk keukens en badkamers- kunnen leveren. In deze regio kunnen we enerzijds de local hero zijn voor zowel de oudere generatie als voor hun kinderen, de starters. Anderzijds bereiken we via social media en consumentenbladen een ruimer gebied van ons land.”

Tevens kozen jullie voor de formule Bad in Beeld...
“We sloten ons vanaf de opening van deze showroom in mei 2016 inderdaad aan bij de IGM-formule Bad in Beeld. We hebben immers nog weinig ervaring in badkamers en maken daarom graag gebruik van het marketingbeleid en de brochures van Bad in Beeld. Bovendien waren onze leveranciers het best vertegenwoordigd binnen het assortiment van die organisatie. Wat keukens betreft zijn we al volwassen; wat badkamers betreft kunnen we nog veel leren. We zien nu al dat we na een half jaar eigenlijk al weer vijf of zes badkamers in de showroom zouden willen vervangen. Maar we willen wel onze eigen vrijheid behouden. We zijn nogal eigenwijs en hebben onze eigen manier van verkopen. Samen met onze binnenhuisarchitecte hebben we bij de routing zelf al onze opstellingen getekend en hebben dat niet door de keuken- of badmeubelfabrikant laten doen. Want zo weet je in ieder geval: dit kan ik verkopen.”

In de crisisjaren maakten jullie keuzes voor meerdere segmenten. Is het een kwestie van met de markt mee bewegen?
“Wat we van de crisisjaren geleerd hebben, is dat het eigenlijk niet uitmaakt in welk marktsegment je zit. Elk segment kreeg zijn klappen. Wij hebben daarom uitgebreid met een lager segment keukens en met de verkoop van badkamers; maar dan moet je wel vasthouden aan het aspect ‘ontzorgen’. Ook bij badkamers willen we maatwerk aanbieden, maar die markt is toch heel anders. Er zijn veel meer leveranciers en merken dan bij keukens. Er is bij wijze van spreken keuze uit ‘6.000 toiletpotten’. En enerzijds zijn we merken-gek, maar anderzijds moet je ook heel goed kijken naar marges. Wat voor kwaliteit krijg je tegen welke prijs?”

Badkamers zijn anders dan keukens?
“Badkamers vereisen een geheel andere bedrijfsvoering. Opvallend is dat de prijs van een badmeubeltje met laden twee keer is als een soortgelijk keukenkastje. En sanitair vereist immers ook veel meer montage en installatie. Eén badkamerverkoper kan meer verkopen dan één installateur kan inbouwen. Je moet dus zorgen voor een goede verkoopmix van keukens, badkamers, keukenmontage- en installatiewerk en zo mogelijk ook vloeren. En anders moet je met aanvullende zzp’ers werken. Momenteel werken wij met drie verkopers en vaste, eigen monteurs; we willen nog uitbreiden met een goede orderverwerker.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2017 - februari | Pagina(s) 6,7
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken