Meer dan 25 jaar ontwikkeling van de retail
 
Louis van Es, Tegeltiek
In 1973 zette Louis van Es met vader en oom in Den Haag zijn eerste stap in de (tegel)retail. 'In die beginjaren leek de branche nog geheel niet op die van tegenwoordig. De professionalisering zette zich pas zo'n 30 jaar geleden in.' Ter gelegenheid van het jubileum van vakblad STS kijken we samen met hem terug op die retailontwikkeling.
 
“Terwijl een badkamer tegenwoordig een voorwaarde is om te kunnen functioneren, was dat destijds echt een luxe. De opkomst daarvan was eigenijk pas het einde van de badhuizen. Pas de laatste 30 jaar is er sprake van een verandering en ontwikkeling daarin. Dat ging immers ook gepaard met de opkomst van het eigen woning bezit. In zo’n eigen woning wilde men wel investeren; eerst in een keuken en daarna ook in de badkamer. Ik zat destijds met een showroom in het centrum van Den Haag; van huis-uit waren we tegelzetters. Het begon met een plankje met tegels erop en langzaam groeiden we, met de aankoop van een pandje ernaast en weer een pandje daarnaast. Aan die tegels voegden we 30 jaar geleden ook sanitair toe. We waren namelijk partner van Bouwgros en daardoor hadden we mogelijkheden daarvoor.”

Is de huidige situatie daar nog mee te vergelijken?
“Nee, dat is onvergelijkbaar. Bij de consument is steeds meer de behoefte aan een luxe badkamer gekomen. Vanaf het begin hebben we ons op die particulier gefocust; dat was een bewuste keuze. We begonnen in de showroom met het ophangen van een wastafeltje, vervolgens een bad plaatsen en daarna een douchecabine. Alles ging heel geleidelijk en stapsgewijs. Uiteindelijk bleek ons pand in de Haagse binnenstad te klein en moeilijk bereikbaar voor de consument. Twintig jaar geleden konden we hier aan de Escamplaan een showroom maken van 1.500 vierkante meter naast de Gamma. Sindsdien zitten we hier, waar we volop al onze mogelijkheden en kennis konden gaan gebruiken. We richtten een showroom in, waar de consument iets aan heeft. Dit is een showroom, waar we continu kunnen inspelen op de veranderingen. Want de hedendaagse consument wil steeds weer verrast worden. In de beginjaren wilde de consument ‘een’ badkamer; maar tegenwoordig willen ze hún badkamer volgens de laatste trends. De badkamer- en tegelbranche is een afspiegeling van de maatschappij; en deze verandert voortdurend. Met veel meer kennis bij de klant, en veel ruimer assortiment -type op google maar eens het woord badmeubel in- en met andere aanbieders zoals prijsvechters. Daar zal je als retailer op moeten anticiperen. Vooral in onderscheidend vermogen, betreffende levering en installeren van een totaalpakket.”

Tegenwoordig zijn er opleidingen, maar destijds moest je als retailer alles zelf uitdenken?
“Ik had een MULO-opleiding en verder ontwikkelde je alles in samenwerking met je leveranciers en groothandelaren. Je bezocht zelf de fabrieken en beurzen; maar je luisterde vooral goed naar de consument. Architectuur- en designopleidingen waren er nog niet. Je had interesse en kwaliteiten ergens in en dat wilde je uitstralen naar de consument. Het ondernemerschap zelf -met alle voordelen en nadelen- moet eigenlijk als persoon in je zitten. Je wordt als het ware als ondernemer geboren. En een bedrijf en showroom als dit, kon natuurlijk door de jaren heen groeien. Je hoefde niet direct een kapitaal bedrag op tafel te leggen. Samen met mijn vrouw en medewerkers hebben we dit tot stand gebracht.”

Toen zat je ruim 35 jaar in de branche en kwamen er stevige crisisjaren...
“In de jaren tussen 2010 en 2015 was alles inderdaad niet eenvoudig. Gelukkig hadden wij een enorm commitment vanuit onze omgeving en onze leveranciers om dit bedrijf goed draaiend te houden. We moesten ook maatregelen nemen in de kostensfeer, maar niet té veel. En we bleven investeren. We zorgden er vooral voor dat we de brutomarge van de producten goed hielden. Niet de prijs van een artikel is dan immers belangrijk, maar de brutomarge. Het blijft een mooie uitdaging om je ook in die recessie in de markt staande te houden. We kozen voor een duidelijke formule, met een showroom met een lux assortiment en met eigen mensen in dienst om een totaalpakket te kunnen bieden. Daarbij hielden we vast aan de naam Tegeltiek, ook al wordt de helft van de omzet uit badkamerproducten gehaald. We zijn ook aangesloten bij Bad & Body. De naam Tegeltiek heeft in deze regio echter door de lange historie een grote naamsbekendheid. Nu de recessie voorbij is, blijken we een prima bedrijf te zijn dat een steady ontwikkeling heeft doorgemaakt op een unieke locatie met 1,6 miljoen postbussen binnen 30 minuten rijden. En dan komen er vast weer nieuwe uitdagingen om te zorgen voor de continuïteit van het bedrijf, wellicht in samenwerking of participatie met derden. Ondernemerschap blijft boeiend.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken