Beurzen tonen 'Spielerei' en techniek
 
Küchenmeile & IFA-trends
Doelbewuste speelsheid -of Spielerei-, aandacht voor ladesystemen, innovatieve techniek zoals connected kitchens, optimale kookveldafzuiging en natuurlijke materialen als hout, beton, glas en metaal. Dat waren vijf van de hoofdthema's die we hebben waargenomen op de beurzen in Berlijn en langs de Küchenmeile.
 
Is het ‘Spielerei’ van onze oosterburen, zoals iemand het noemde; of was het doelbewuste ‘speelsheid’ om showrooms optimaal aan te kleden? Of was het een tegemoetkoming aan de grote groep Ikea-consumenten die uitbundige keukenpresentaties aantrekkelijk vinden? Alsof het vooraf was afgesproken: op talloze locaties waren de opgestelde keukens aangevuld met regalen, vitrinekasten en niswandsystemen, ruim voorzien van accessoires, serviezen, planten en kunstwerken. Van Schüller.C tot Bau-for-mat en van Aran tot Ballerina; en tevens bij het nieuwe keukenconcept ‘Enjoy’ van Der Kreis. Eggersmann presenteerde haar ‘Works’ in een nieuw uitvoering. Al het kookgereedschap is daarbij direct voor het grijpen, onder meer aan een verschuifbare ‘trapeze’. Bij Aran Cuccine -in Art of Kitchens- werden de keukens prominent op Italiaanse wijze gepresenteerd, waarbij natuurlijk de metalen regalen niet ontbraken. Kastfronten kunnen zelfs worden voorzien van illustratieve platen, die eenvoudig te verwisselen zijn.
Bij keukens is ‘speelsheid’ momenteel belangrijk. “Het gaat om het presenteren van het complete concept; en die compositie moet kloppen, net als bij een schilderij”, aldus Pronorm. Daarbij ontbreken dit jaar ook fraaie open regalen niet.
Voor apparatuurmerk Neff was ‘speelsheid’ eveneens een hoofditem. Bij binnenkomst in het Kaiserpalast in Bad Oeynhausen werd de bezoeker al door een kleurrijke appelgaard geleid om uit te komen bij het vacumeren van verse producten. Maar ook de uitbundige tafelaankleding met serviezen en glazen die daar getoond werd, is bestemd voor de showroom van geïnteresseerde Neff-dealers. En wat te denken van de schouwkap voorzien van een boekenplankje... De plaat van de schouwkap zelf kan men met een stift beschrijven en van magneetjes voorzien. Net zoals in de modewereld kunnen we stellen dat ‘less is more’ niet meer de enige trend is; uitbundigheid mag weer.

Ladesystemen
Beslagwerk en ladesystemen vormen ook dit jaar een belangrijk aandachtspunt. Ballerina toonde het soepel lopende ladesysteem Agantis Select van Grass. Nolte presenteerde een nieuwe ladesysteemkast met Hettich elementen. Bij Pronorm zagen we beslagwerk van Blum en laden van Hettich, maar ook het eigen merk ProTech. Daarbij werd ervoor gezorgd, dat in hetzelfde boorgat meerdere ladesystemen kunnen worden aangebracht, van hout tot alu en van het eigen merk ProTech tot luxe systemen van Hettich. Bij diverse merken waren laden voorzien van op elkaar stapelbare boxen.
Die aandacht voor ladesystemen en scharnieren is begrijpelijk, aangezien maar liefst 78 procent van de ondervraagde Nederlandse ondernemers aangeeft veel belangstelling hiervoor te hebben. Ruim eenderde geeft aan dat het hun keuze voor een bepaald merk sterk beïnvloedt; slechts een kwart geeft aan dat dit geen invloed heeft op hun keuze voor een keukenmerk.
Een stap verder vormen de beweegbare keukenbladen, zoals Eggersmann gebruikt voor het verbergen en afdekken van de apparatuur in zowel haar nieuwe Unique opstelling, als voor haar natuurstenen buitenkeuken.

Innovatieve ‘connected’ techniek
Hoe ver wil je als producent en als consument gaan met digitalisering? Mag en kan de connected apparatuur wel of niet het hele kookproces uit handen nemen?
AEG lanceerde dit jaar haar nieuwe Mastery Range op de IFA in Berlijn en in het MAZ in Löhne. De Mastery Range maakt gebruik van innovatieve technologie en een lineair design voor een gestroomlijnd geheel, zo was de uitleg. Zo biedt de apparatuur een nieuw gebruiksvriendelijke interface voor eenvoudige bediening van het apparaat: de Shuttle Control, bestaand uit één roterende knop.
“Consumenten verwachten dat hun keukenapparatuur ze in staat stelt te genieten; je wilt niet dat de apparatuur het koken volledig overneemt”, is het uitgangspunt van AEG. “De Mastery Range biedt op eenvoudige wijze een helpende hand door vernieuwende technologie.”
De SenseCook-oven uit dit programma creëert gerechten op basis van eindresultaat in plaats van de temperatuur in te stellen. “Door middel van de kerntemperatuursensor en de Shuttle Control kan voor een braadstuk bijvoorbeeld gekozen worden voor rare, medium of well done; dit geeft een perfect eindresultaat.”
Met de Hob2Hood-technologie hoeft er niet nagedacht te worden over het afzuigsysteem. “Deze hoeft niet eens aangezet te worden. In het bedieningspaneel van de inductiekookplaat is een infrarood sensor geïntegreerd. Wanneer de inductiekookplaat is ingeschakeld, sturen de temperatuursensoren een signaal naar het afzuigsysteem. Dit zet het afzuigsysteem in werking, waardoor de keuken tijdens het kookproces geurvrij blijft.”

Mykie
Siemens en Bosch kwamen in Berlijn met Mykie (’My kitchen elf’), een persoonlijke spraakgestuurde keuken-assistent. “Mykie staat in de keuken in dienst van de consument, beantwoordt zijn of haar vragen en ondersteunt hem of haar bij tal van items uit het leven van alledag. Hij weet direct wat zich al in de koelkast bevindt, hoe lang een cake nog in de oven moet blijven en ook of ‘s middags wel of niet de zon zal schijnen. En met al die gegevens kan de consument alle gewenste huishoudelijke systemen aansturen.” Mykie weet ook al hoe degene die tegen hem praat zijn koffie drinkt en laat weten of er wel of geen files staan onderweg. Door gebruik te maken van een geïntegreerde camera kunnen mensen ook via Mykie hun gezamenlijke kookbeleving delen, al bevinden ze zich niet eens in diezelfde keuken. Mykie past natuurlijk perfect in het Home Connect-concept van de ‘connected kitchen’ en het digitale, ecologisch gestuurde huishouden.

MIA
Liebherr presenteerde in Berlijn haar Smart Device Box voor een volgende stap in digitalisering van de keuken. De koelkast wordt voorzien van camera’s, die niet alleen tonen wat zich in de koelkast bevindt, maar die de producten zelfs herkennen om ze in een lijstje weer te geven. Daarnaast is het systeem voorzien van een spraakmodule MIA (‘Media Intelligence Assistant’), zodat ook bij Liebherr de consument met de koelkast kan communiceren.

Kookveldafzuiging
“Kookwasem en geurtjes laten we niet eerst opstijgen, maar zuigen deze meteen weg waar ze ontstaan: direct bij het kookveld”, was het uitgangspunt van de producenten van afzuigsystemen. Dat leidde eerst al tot de downdraft als afzuigsysteem dat zich achter de kookplaat, aan weerszijden van of tussen de kookzones in het werkblad bevindt, en omhoog komt zodra afzuiging gewenst is. Er is de afgelopen jaren hard gewerkt aan optimalisering van de stromingssnelheid en innovatieve motortechnologieën hiervoor. Het paradepaardje van Neff in Bad Oeynhausen was bijvoorbeeld de kookplaat met afzuiging inclusief alle functies die voor Neff kenmerkend zijn van powermove tot automatic air sensor. Smeg toonde een downdraftsysteem, geschikt voor gas, omdat het in een hoger formaat is uitgevoerd en dus een grotere brandveiligheid biedt.
Dit jaar ligt de nadruk bij diverse merken op in de kookplaat geïntegreerde afzuigunits, die zich midden in de kookplaat bevinden, zoals de nieuwe iO-lijn van Concept Swiss.
Miele presenteerde haar TwoInOne. De 80 cm brede inductiekookplaat heeft in het midden afzuiging met aan beide kanten een variabele PowerFlex kookzone. De afzuiging is alleen herkenbaar aan een ventilatierooster, aangezien het technische gedeelte ervan zich in de onderkast bevindt. “In de praktijk kan de gebruiker de afzuiging overlaten aan de automatische aansturing,” zo laat Miele weten. “Want de TwoInOne beschikt over Con@ctivity 2.0. Deze automatische functie past het vermogen van de afzuiging aan de feitelijke activiteiten op de kookplaat aan.” Voor een optimale vetafscheiding maakt Miele gebruik van een tienlaags rvs vetfilter, verwerkt in een filterbox. De box kan worden uitgenomen en in de vaatwasser worden gereinigd. Achter het vetfilter bevindt zich de CleanCover deklaag die makkelijk kan worden gereinigd en die direct contact met stroomvoerende onderdelen voorkomt. Mocht vloeistof in de pan overkoken en in de ventilatieschacht terechtkomen, dan wordt de vloeistof opgevangen in een bak.

Natuurlijke materialen
De nadruk op natuurlijke materialen, zoals beton(look) en hout, wordt dit jaar voortgezet. Der Kreis presenteerde bij Brigitte Küchen haar nieuwe Enjoy als sfeervol houtconcept. “De voornaamste uitstraling is daarbij hout, niet alleen massief maar ook in kunststof of fineer”, aldus Der Kreis. “Het gaat hierbij puur om de beleving en de sfeer: van vakantiestijl, tot Loft-achtig tot landelijk brocant, met een herkenning ook van de huidige woontrends. De ‘houtsfeer’ is hiermee ook bereikbaar voor meer consumenten die geen massief kunnen of willen betalen.”
Eggersmann toonde dit jaar keukenfronten van écht oud eikenhout; maar tevens wordt marmer gebruikt in haar Unique programma. Ballerina presenteerde haar GreenTec keuken van PEFC-gecertificeerd hout, en daarnaast onder meer mammoet eiken fronten. En Mereno komt met zilver essen-hout.
Natuurlijke materialen vooral ook bij Rotpunkt, dat vorig jaar al scoorde met haar Greenline. ‘Industrial chique’ is dit jaar een van de thema’s. “Bij het thema ‘Industrial chique’ passen nieuwe frontkleuren. Iron metaaldecoren (in corten steel, blue steel en goldrush); jewel metaalfronten, concreto betondecor en houtdecoren. Industrial zijn ook elementen zoals metalen frames om regalen mee samen te stellen en metalen kaders voor verschillende soorten glas.” De Zerox SY Sherwood keuken is daarbinnen bijvoorbeeld een combinatie van hout, metaal en glas. “De tijd is momenteel rijp voor rustige houtdecoren”, zo wordt bij Rotpunkt meegedeeld. “Dat betekent dus fronten met bijvoorbeeld minder woeste noesten.”
Nolte komt met steen- en cementlook fronten met een luxe uitstraling, maar voor het betaalbare segment. Daarnaast is er het leder-look ‘Nappa’. Dat alles onder het motto ‘See, touch, feel’. Want dat is immers wat retailers met hun showroom aan de consument willen bieden.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2016 - oktober | Pagina(s) 10,11
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken