Klantprofielen bouwmarkten verschillen niet veel
 
Qudata consumenten- en retailketenonderzoek:
Hoewel er in ons land meerdere bouwmarktketens zijn, blijken de verschillen voor de consument relatief gering. Natuurlijk is elk verschil -hoe klein ook- een reden om zich als retailer te kunnen profileren, maar de klant herkent dit maar ten dele. Dit blijkt uit onderzoek van Qudata Markt- en Trendanalyses naar consumentengedrag en naamsbekendheid van retailketens.
 
Qua naamsbekendheid zijn er drie grote ketens die vrijwel elke Nederlander kent. Deze lijst wordt aangevoerd door Gamma met een (geholpen) naamsbekendheid van 96,4 procent, deze score is de afgelopen drie jaren ongeveer gelijk gebleven. Nummer twee op de lijst is Praxis met slechts een klein verschil (96,0 procent) en derde is Karwei (92,5 procent).
Ondanks de opvallende reclamecampagne is Hornbach op afstand vierde met een naamsbekendheid van 74,5 procent. Nummer vijf is Formido waarvan 63,9 procent van de ondervraagden de naam kent. Fixet en Multimate zijn duidelijk minder bekend. Zij scoren respectievelijk 33,1 procent -een daling ten opzichte van de vorige jaren- en Multimate met 27,8 procent, eveneens een forse daling ten opzichte van de twee vorige jaren. (Grafiek 1)

Onderzoek
Verschillende malen per jaar verricht Qudata onderzoek naar consumentengedrag in verschillende markten. In deze onderzoeken wordt altijd gevraagd naar de naamsbekendheid van retailketens. Tevens wordt gevraagd welke kenmerken de consument toekent aan deze verschillende retailers. Daarnaast is het mogelijk om via kruistabellen (waarbij gegevens met elkaar vergeleken kunnen worden) nog meer gegevens over zo’n winkelketen te verzamelen.
Zo heeft de redactie van vakblad Karwei Management (KWM•) Qudata gevraagd om eens te kijken naar de verschillen tussen de grootste bouwmarktformules. Hiertoe zijn de onderzoeksresultaten van meerdere onderzoeken (ieder met meer dan 1.000 respondenten!) bij elkaar geteld en gemiddeld. Naar de grootste vijf ketens is gedetailleerder gekeken.

Kenmerken
Gevraagd naar ‘hoe’ de consument de bouwmarktketen kent, blijkt dat men Gamma, Praxis en Karwei vooral kent als een winkels met lage prijzen, terwijl Hornbach en Formido vooral worden gezien als ketens met een groot assortiment. Hornbach scoort daarnaast beter op belangrijke issues als ‘betrouwbaar’, ‘service/garantie’ en ‘deskundig advies’. (Grafiek 2)
Gekeken naar het gemiddelde gezinsinkomen ontlopen de bouwmarkt retailers elkaar niet veel. Hornbach en Formido scoren iets beter in het hogere segment; en dus iets minder bij de lagere inkomens. (Grafiek 3)
Helaas worden die uitkomsten niet ondersteund door bijvoorbeeld opleiding. Sterker, Formido scoort iets lager bij ‘hoger onderwijs’ dan de andere ketens. (Grafiek 4)

Gezinssamenstelling
Gezinnen kiezen -blijkens de Qudata-onderzoeken- relatief gezien het vaakst voor Formido, zowel in de categorieën ‘gezin met kind(eren)’, als ‘gezin zonder kind’ of ‘gezin met uitwonende kinderen’, al zijn de verschillen ook hier niet erg groot. (Grafiek 5) 
Hornbach bedient meer de jongere consument, dan bijvoorbeeld Formido, die juist de oudere consument iets meer tot klant heeft. Gamma heeft zijn klanten het mooist verdeeld over de leeftijdscategorieën, op de voet gevolgd door Praxis. (Grafiek 6)
De spreiding naar klanten over de verschillende provincies vertoont iets meer verschillen dan de andere grafieken. Zo hebben Hornbach en Formido meer klanten in Zuid-Holland, maar Formido minder in Noord-Holland. Gamma en Praxis hebben hun klanten het best verdeeld over de provincies. (Grafiek 7)
Bij de bovenstaande analyses dient te worden opgemerkt dat consumenten zijn gevraagd naar hun mening en dat er niet is gekeken naar aankopen.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken