Tijd voor een nieuw geluid
 
Sanidrõme investeert in de toekomst
Het zijn boeiende tijden voor inkoop- en marketingorganisaties. Meer dan ooit zijn er mogelijkheden om hun toegevoegde waarde te laten zien aan hun leden en potentiële leden. Tevens zijn er kansen voor samenwerking met derden. Over deze aspecten spreken we met Rob Sanders en Margo Seuntiëns van Sanidrõme.
 
“Voor onze leden en natuurlijk ook voor aspirant-leden is het interessant om te zien welke stappen Sanidrõme op dit gebied maakt en wat onze toegevoegde waarde is”, zo geeft Rob Sanders, directeur van Coöperatief Sanidrõme, aan. “Individuele retailers hebben immers juist nu behoefte aan marketingondersteuning, met landelijke campagnes én regionale ondersteuning. Retailers kiezen voor onze organisatie vanuit verschillende redenen. Een eerste reden is financieel: we bieden verschillende financiële voordelen, zoals scherpe inkoop, bonus en het eerste jaar subsidie in plaats van ledenbijdrage en entreegeld. Daarnaast zoekt de retailer ontzorging op het gebied van marketing en reclame en daar zijn we al 23 jaar in gespecialiseerd. Zowel met landelijke campagnes, zoals online, radio en huis-aan-huis ten behoeve van het verbeteren van onze naamsbekendheid en creëren van traffic naar de showrooms, als ook met individuele maatwerkcampagnes in de eigen omgeving van de ondernemer. We onderscheiden ons bovendien, doordat we medezeggenschap en besluitvorming bieden aan onze leden vanwege onze coöperatieve insteek.”

Sanidrõme wil dus vooral de ‘local hero’ in zijn eigen onderneming ondersteunen?
“Inderdaad, om door de combinatie van de naam Sanidrõme en die van de ondernemer zelf tot een optimale positie te komen, rekening houdend met de wensen en de visie van die ondernemer.”
Margo Seuntiëns, communicatiemanager van Sanidrõme, vult aan: “Een voorbeeld daarvan is de jaarlijkse Badkamer Inspiratie Dagen, die we landelijk zwaar gepromoot hebben. Een van onze nieuwe leden, Sanidrõme Vis in De Lier, was positief verrast over de bezoekersaantallen tijdens die Inspiratie Dagen. Het heeft daadwerkelijk effect: je eigen naam behouden in combinatie met de naam van Sanidrõme levert extra traffic op.”

Jullie verwelkomden al twee nieuwe leden dit jaar. Er is dus ruimte voor groei in ledenaantal?
Rob Sanders: “We hebben een bepaalde groei voor ogen. Rekening houdend met de verzorgingsgebieden van onze bestaande leden kijken we naar mogelijke ‘witte vlekken’ en kunnen we in de toekomst doorgroeien naar 35 leden. Met een aantal serieuze ondernemers zijn we al in gesprek. Onlangs zijn we hiervoor ook een nieuwe campagne gestart met als thema ‘Tijd voor een nieuw geluid’.”

Veranderingen
“We willen onze leden in de breedste zin met marketing en reclame ondersteunen. Dat omvat bijvoorbeeld ook activiteiten voor hen via onze webshop, waarbij we er goed op letten dat het in het verlengde ligt met onze positie als Sanidrõme. Consumenten kunnen via onze webshop alleen sanitair kopen inclusief installatie. Daar ligt namelijk onze kracht: het totaalpakket van A tot en met Z met een onderscheidend kwaliteitsniveau, gericht op het midden- tot bovensegment van de markt.
Er heeft bij ons dit jaar wel een verandering plaatsgevonden. We houden vast aan het gegeven dat onze leden hun klant bedienen van A tot en met Z. Maar er zijn nogal wat bedrijven die weinig mensen in vaste dienst hebben en hun installatie laten verrichten door een vast team van zzp’ers. Dat is prima, zolang onze leden zelf daarvoor maar de verantwoordelijkheid blijven dragen. We bieden meer behoud van de eigen identiteit door de veranderde toetredingsvoorwaarden. Met maatwerk op gebied van bijvoorbeeld het communiceren van de eigen naam: wat is de meest wenselijke en optimale situatie? Het is immers tijd voor een nieuw geluid.” 
 
Enige tijd geleden kwam ook het aspect van samenwerking met derden bij jullie naar voren...
“Bijna drie jaar geleden hebben we met Sanitiem samen SaniConnect opgericht. In eerste instantie om gezamenlijk contracten af te sluiten met groothandels. Daaruit zijn als centrale partners Technische Unie en Solar naar voren gekomen. In die paar jaar hebben we daadwerkelijk laten zien dat we een substantieel grote omzet bij deze partners konden neerleggen. Van daaruit maakten we gezamenlijk als SaniConnect additionele afspraken met fabrikanten, waaronder direct suppliers. Met als gevolg prima bonussen en aanvullende bonussen voor de individuele leden. SaniConnect is voor onze leden dus zeer succesvol gebleken. We staan nu op het punt om als Sanidrõme en Sanitiem te gaan kijken naar verdere vormen van samenwerking. En natuurlijk houden we tegelijkertijd de deur open voor een mogelijke derde partij om met ons samen te werken. We zijn volop in beweging.”
 
‘In beweging’ en ‘een nieuw geluid’...  jullie noemden zojuist ook online activiteiten?
Margo Seuntiëns: “Ook binnen badkamerland wordt het steeds belangrijker om je online goed te presenteren, omdat de consument zich daarop oriënteert. We hebben daarvoor een aantal nieuwe aspecten in gang gezet, zoals een nieuwe website voor Sanidrõme en onze leden. De consument is op zoek naar inspiratie. Naast ‘conversie’ staat ‘inspiratie’ dan ook centraal. We hebben de website geoptimaliseerd voor Google, zodat de consument ons eenvoudiger en vaker zal vinden. We zetten voor de leden de website op en onderhouden die ook. Tevens vragen we consumenten om hun reviews over onze leden op de website te plaatsen. Zowel landelijk als per lid is de beoordeling in die reviews ruim boven de 8. Al die zaken blijken direct al vruchten af te werpen qua bezoekersaantallen: het aantal bezoekers op de sites is verdrievoudigd. Consumenten blijken op basis van die websites ook de showrooms van onze leden te gaan bezoeken; het creëert echt extra traffic. Daarnaast speelt Facebook binnen Sanidrõme en bij haar leden een steeds belangrijkere rol. We maken voor de leden een profiel aan, zorgen voor content en ondersteunen hen ook daarbij. Maar vergeet bijvoorbeeld ook Pinterest niet, want dat sluit perfect aan bij de inspiratie-behoefte van de consument.”

Woonportals
“Binnen dat streven naar interactie met onze doelgroep hebben we ook gekeken naar woonportals om de consument te bereiken, waarbij voor ons de online portal van VT Wonen interessant bleek. Om het merk Sanidrõme te laden en onze doelgroep te activeren, hebben we eerder dit jaar een grootschalige, onderscheidende campagne gedaan op vtwonen.nl, waarbij consumenten kans maakten op een Sanidrõme badkamercheque ter waarde van 10.000 euro. De consument moest daarvoor een stijltest doen, een badkamervragenlijst doorlopen en op Pinterest een moodboard aanmaken over zijn ‘droombadkamer’. Dat leverde een ongekend aantal reacties op. Bij de winnaar is inmiddels de nieuwe badkamer gerealiseerd waarvan een mooie metamorfose-video is gemaakt die ook weer online gepromoot wordt. Kortom, Sanidrõme investeert in de toekomst!”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2016 - juni | Pagina(s) 8,9,11
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken