AMI winnaar 'leverancier van het jaar'
 
Zevij Necomij relatiecongres
Begin juni organiseerde Zevij-Necomij, de inkooporganisatie voor de technische groothandel, wederom haar jaarlijks relatiecongres. Zo'n 500 groothandels en leveranciers in de bouw en industrie waren aanwezig in het Chassé Theater in Breda, waar zij werden geïnspireerd door verschillende boeiende sprekers én waar voor het eerst de leverancier van het jaar bekend werd gemaakt.
 
In zijn openingswoord vertelde Marc de Dobbelaere, algemeen directeur van Zevij-Necomij bv, dat er een nieuwe strategie is ontwikkeld. De duidelijke focus op marktleiderschap, costleadership en ketenintegratie blijft behouden. Terugblikkend op het afgelopen jaar, zei De Dobbelaere: “De fusie tussen Zevij en Necomij is afgerond. We zijn 2016 best moeilijk begonnen, maar na vijf maanden zien we vooral groei. Er is eigenlijk niks om ontevreden over te zijn, het lijkt er op dat de zeven magere jaren weer achter ons liggen.” Verder gaf De Dobbelaere aan diensten te willen ontwikkelen die bijdragen aan een intensievere samenwerking tussen leverancier, groothandel en eindklant. De door Zevij-Necomij ontwikkelde bestel-app, waarvan de komst tijdens het vorige relatiecongres in 2015 al werd aangekondigd en die sinds deze maand live is, gaf hij hierbij als voorbeeld. “E-commerce wordt steeds belangrijker als verkoopkanaal. De app staat zowel ten dienste van de leveranciers, de groothandel als de eindklant.” De grootste uitdaging voor de groothandel ziet hij in het behouden van de regie over de distributie van producten in de keten, maar vooral ook de regie te behouden over de distributie van data, informatie en kennis. Deze loopt steeds meer via digitale kanalen en het is aan de groothandel om hier voortvarend in te investeren. Zevij-Necomij zal hier zeker haar steentje aan bijdragen. “Wij blijven volop inzetten op de verdere digitalisering en we wensen in de ijzerwaren- en gereedschappenbranche tezamen met de aangesloten groothandels en leveranciers het leidend platform te zijn”, aldus De Dobbelaere.
 
Leverancier van het Jaar
Voor het eerst vond er een Leverancier van het jaar verkiezing plaats. Vanwege hun ‘uitzonderlijke prestaties’ waren hiervoor AMI, Bison International en Saint-Gobain Abrasives genomineerd. Door een vakjury bestaande uit de aangesloten groothandels is AMI als winnaar bekroond. AMI was genomineerd met als thema Duurzaamheid; bij nieuwe duurzame projecten staat AMI altijd vooraan. Commercieel directeur Arthur de Ruiter nam de award in ontvangst en benadrukte met trots – “kippenvel” - dat alle medewerkers hier een aandeel aan hebben.
 
Oerbrein en winnen
Spreker Roeland Dietvorst liet de zaal door neurowetenschappelijke inzichten zien dat de keuzes die ieder mens maakt, niet geleid worden door eigen keuzes en kennis maar door ons oerbrein. Dat oerbrein heeft nog geen seconde nodig om een keuze te maken, op basis van kenmerken die niemand voor mogelijk zou houden. Een mooi voorbeeld: hoe groter de mond, hoe verder je komt. En dat bedoelde Dietvors in dit geval dus letterlijk.

Erben Wennemars, oud-wereldkampioen schaatsen, inspireerde de zaal met zijn kijk op winnen. “Iedereen zegt te willen winnen, maar niet iedereen handelt daar naar. Wanneer je écht wilt winnen, moet je totale verantwoordelijkheid pakken, eigenaarschap, zodat je ieder facet zelf in de hand hebt.” Een mooi betoog voor alle aanwezigen om je passie te concretiseren en actie te ondernemen.
 
Nieuwsgierig blijven
Key-note spreker Daan Roosegaarde, kunstenaar, uitvinder en ontwerper, inspireerde de aanwezigen met zijn kijk op de nieuwe wereld. “Dingen veranderen, of we het nu leuk vinden of niet,” stelt Roosegaarde. “Ik mis op dit moment in Nederland de lef en durf van vroeger. We hebben indertijd iets buitengewoons gecreëerd met onze dijken en gemalen.” Roosegaarde riep de zaal op om de allure van vroeger naar het nu te trekken en niet bang te zijn om fouten te maken, maar nieuwsgierig te zijn en nieuwe dingen te proberen. “Creativiteit en probleemoplossend denken zijn nog altijd eigenschappen die niet door robots overgenomen kunnen worden” en “Fuck de ja-maar”, hield hij het geboeide publiek voor.
 
Als afsluiting voegde de Vlaamse cabaretier Bert Gabriels hieraan toe dat we ons niet uit het veld hoeven te laten slaan door regels. Deze zijn namelijk heel ruim te interpreteren... Zo mag je nog zeker de tandpasta ‘stelen’ uit het mandje van je voorganger aan de kassa in de winkel (“zolang er niet betaald is, is het nog geen eigendom”) en is rollen een goede optie wanneer je niet op het gras mag lopen.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2016 - juli | Pagina(s) 6,7
Categorie: Evenementen, Groothandel
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties