Groeien, tegen de low budget trend in
 
Benno Waalboer van Leicht Amsterdam
Asto Keukens werd in 2013 uitgeroepen tot Keukendetaillist van het Jaar. Omstreeks die tijd maakten de broers Martijn en Benno Waalboer plannen voor een tweede winkel: Leicht Keukens Amsterdam. Dat was tijdens de laatste periode van de crisis, waarin toch ruim 300 winkels omgevallen waren. 'Ook wij moesten door die zure appel heen bijten. We gingen nieuwe plannen maken en streefden naar groei.'
 
Maar het waren toch spannende jaren? Iedereen zat nog met het zweet in de handen en zowel de consument als de nieuwe keukenformules renden richting low budget. Dan kiezen jullie, geheel tegen die trend in, voor een Leicht winkel?

Benno Waalboer: “Bij ons ontstond inderdaad ook de vraag: kiezen we voor een low budget formule of juist voor een showroom voor het hogere midden- en luxe segment? Onze roots liggen echter toch in dat laatste segment; de keuze was dus duidelijk. We zagen dat onze luxe projecten en de vraag vanuit de particuliere markt toch vooral binnen dat segment lagen. De keuze voor Amsterdam kwam daarna; dit is immers een stad waar van alles gebeurt en waar nog volop gebouwd wordt. Maar dan geen tweede Asto Keukens, zoals in Rotterdam, maar een Leicht winkel: een topmerk dat qua prijs onder merken als Poggenpohl en Bulthaup ligt.
We zochten in Amsterdam een locatie en keken eerst naar de binnenstad, maar daarvoor zijn de bereikbaarheid en het parkeren niet optimaal. Aan de Spaklerweg bleek op een fraaie locatie een pand leeg te staan, waarover we erg enthousiast waren. We konden alles uit eigen middelen financieren, met natuurlijk bij de showroomkeukens goede afspraken met de producenten. In december jl konden we de showroom openen. We kozen voor een showroom met een strakke inrichting met een wat industriële uitstraling, qua plafonds, vloeren en wanden. Passend bij een topmerk als Leicht.”

Leicht
De geschiedenis van de familie Waalboer en het merk Leicht gaat al terug naar eind ‘70-er jaren, toen bij Asto Rotterdam dit merk al verkocht werd.
Benno Waalboer: “De afgelopen 15 jaar heeft Leicht zich ontwikkeld tot een topmerk en een van de tien belangrijkste Duitse producenten. Het onderscheidt zich momenteel door allerlei noviteiten zoals opvallende nieuwe fronten en tinten en open regalen. Ook op de Eurocucina in Milaan lieten ze dat weer zien. Je begrijpt dat we daarom nog steeds enthousiast over Leicht zijn. In Rotterdam begonnen we met vier Leicht opstellingen en dat is uitgegroeid naar tien. We geloven echt in dat merk. In Rotterdam werken we met vijf merken, maar in Amsterdam alleen met Leicht. Op gebied van apparatuur werken we met de vier BSH-merken, aangevuld met Bora afzuigsystemen en Steel fornuizen; de werkbladen en accessoires komen van Dekker. Dat moet een kenmerk van deze winkel worden: alles gefocust op een beperkt aantal merken en daardoor weinig faalkosten.”

‘De Fred’
“Bijzonder is, dat we hier in Amsterdam direct betrokken werden bij het leveren van Leicht keukens voor 70 luxe koopappartementen in het ‘De Fred’-project bij het Olympisch Stadion, ‘nieuw wonen in Oud-Zuid’. We hebben in onze showroom de standaardkeuken voor dat enorme project staan, dus veel belangstellenden komen hier naartoe voor overleg en eventuele verdere uitbreiding. De uitlevering daarvan vindt volgend jaar plaats. Hier vlak achter dit bedrijventerrein worden bovendien ook nog 100 nieuwe woningen gebouwd. En onze showroom bevindt zich tevens op een locatie waar veel verkeer langs rijdt. Terwijl parkeren op dit bedrijventerrein de eerste anderhalf uur gratis is. Dat zorgt voor veel aanloop van particulieren in de showroom. We hebben het vanaf het begin zo druk, dat we nog niet eens aan een officieel openingsfeest zijn toegekomen. Er zijn hier volop mogelijkheden voor een merk als Leicht.”

(in kader:)
Geschiedenis
• Uit KIM, april 2007: “De geschiedenis in een notendop: Ben Waalboer werkte in het verre verleden voor ‘Abraham Van Stolk & Zonen’, een houthandel met een aparte afdeling met keukens. Toen het bedrijf werd verkocht greep Ben Waalboer zijn kans. Hij nam de keukendivisie over en stichtte Asto Keukens. Zijn zonen Benno en Martijn toonden door de jaren heen belangstelling voor het familiebedrijf.”
• Uit KIM, mei 2009: “Asto Keukens is een groot keukenbedrijf aan de rand van Rotterdam. Met 19 medewerkers bedient Asto voornamelijk de projectmarkt. Tegenwoordig staat zoon Benno Waalboer samen met het management team aan het roer. De andere zoon Martijn Waalboer is ook aandeelhouder en brengt projecten binnen. Na de bedrijfsovername hebben zij de koers van vader voortgezet.”
• Uit KIM, november 2013: “Tijdens het Qumedia Event, op 3 februari 2013, is Asto Keukens uitgeroepen tot Keukendetaillist van het Jaar. Het bedrijf, als Uw Keukenspeciaalzaak aangesloten bij MHK, bestaat immers al sinds 1973. ‘Ons bedrijf staat bekend om zijn prachtige showroom. Sinds de oprichting is hier altijd in geïnvesteerd. Afgelopen jaar hebben wij een nieuwe Leicht-hoek gecreëerd.’ Als bedrijfsmotto geven Benno en Martijn Waalboer aan: ‘Meer keuken, meer smaak; Asto staat voor betrouwbaar, kwaliteit en snel schakelen. Je kunt alleen winnaar van deze award worden door te durven investeren en van je eigen kracht uit te gaan. Asto Keukens is al 40 jaar een stabiele factor in de keukenbranche’.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2016 - juni | Pagina(s) 10,11
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken