'Service altijd met hoofdletters schrijven'
 
Reinald van Zeijst van Alma Wooninterieur Zutphen
Al sinds 1972 is familiebedrijf Alma Wooninterieur gevestigd in een oud pand in het centrum van hanzestad Zutphen. Van buiten is de winkel in vrolijke kleuren geschilderd, binnen staat het van voor tot achter vol met een breed assortiment vloeren, zonwering en gordijnen. 'En altijd het nieuwste van het nieuwste', aldus eigenaar Reinald van Zeijst. 'We veranderen onze collecties hier continu, bijblijven is belangrijk. Over een paar weken krijgen we weer een nieuwe vloer. Je wilt je klanten steeds een winkel met beleving bieden.'
 
De huidige vloer in de winkel is een bonte mix van geblokt tapijt, marmoleum, pvc, parket. Eigenlijk verkoopt Alma Wooninterieur alles, behalve plavuizen. Bij binnenkomst in de winkel valt het oog direct op een kleurrijk, Portugees ogend tegeltje. “Gewoon laminaat, een goedlopend product van Parador. In aantallen is het onze best verkopende vloer. Niet in vierkante meters hoor, het wordt vooral gekocht voor bijvoorbeeld een keuken of een halletje. Een echte eyecatcher.”

Service
Vloeren nemen zo’n 40 procent van de totale omzet in bij Alma, gordijnen doen ongeveer 20 procent en de overige 40 procent is voor binnen- en buitenzonwering. “Onze klanten komen vooral uit Zutphen en de omliggende dorpen en zijn met name mensen die echt iets goeds willen hebben. Wij houden niet van half werk, willen altijd bovengemiddelde kwaliteit bieden. Dat is ook niet zo moeilijk. Heeft vooral te maken met je insteek en je bedrijfsfilosofie. Altijd voor het beste gaan. Service met hoofdletters schrijven”, aldus Van Zeijst. Hij geeft een voorbeeld: “Als wij een vloer komen leggen, regelen we ook dat de oude vloer eruit gehaald wordt en wordt afgevoerd. We willen de klant ontzorgen. Mensen zien vaak tegen dat soort klusjes op en voor ons is het een kleine moeite.” Hetzelfde geldt bij het installeren van zonwering. Van Zeijst en zijn medewerkers halen waar nodig het oude spul er uit en nemen alles mee. “Zorgen dat de klant nergens meer omkijken naar heeft, we willen het mensen vooral makkelijk maken.”

Woninginrichting in genen
Zelf is hij sinds 1988 betrokken bij de zaak. “Eigenlijk al sinds 1986, in die tijd hielp ik al in de winkel buiten schooltijd. Op de MDS was ik de enige die woninginrichting deed, door de zaak van mijn ouders wist ik toen al meer dan mijn leraar. Die ging regelmatig mee naar onze winkel, wat bijleren. Hij wist in eerste instantie het verschil tussen marmoleum en vinyl niet eens. Daarentegen wist hij weer alles van gereedschappen. Maar woninginrichting, dat is echt een andere wereld.” Na het behalen van zijn diploma in ’88 startte Van Zeijst in het familiebedrijf. “Ja, ik heb altijd in onze eigen zaak gewerkt. Ik weet niet beter en bovendien, ik heb het mooiste vak van de wereld. Mijn werk zie ik echt als hobby. Ben wat dat betreft echt een ‘vak-o-fiel’, bezeten van mijn vak. Het leukste? Misschien toch de zonwering. Lekker buiten bezig zijn.” Ook als eigenaar van het bedrijf, doet Reinald nog altijd veel zelf. “Het monteren doe ik niet vaak zelf meer, maar wel alle klantcontacten en ook het opmeten doe ik altijd.” Ruim vier jaar geleden werkt ook zijn zoon in het familiebedrijf. “De derde generatie. Sinds januari van dit jaar maakt hij ook deel uit van de VOF. Hij is nu 22, dus in theorie zou hij nog wat anders kunnen gaan doen, maar dat zal niet snel gebeuren. De woninginrichting zit hem net als bij mij in het bloed, we hebben het blijkbaar in onze genen.”

Inspiratie en beleving
Van Zeijst blikt terug op de afgelopen jaren. “We zijn de crisis goed doorgekomen, maar in Zutphen is er veel veranderd. Toen ik begon eind jaren tachtig, hadden we dertien woninginrichtingcollega’s in de stad, waarvan zes in deze straat. Inmiddels zijn we hier nog met z’n tweetjes en in de stad zit nog een handjevol. De concurrentie is dus aardig uitgedund. Maar tegelijkertijd is de taart natuurlijk ook stukken kleiner geworden. Ik probeer altijd vooruit te kijken, maar bepaalde dingen –zoals de crisis- kun je niet voor zijn. Onze buitenzonwering is gegroeid, doordat we een failliete collega grotendeels hebben overgenomen. Verder hebben we onze service nog verder vergroot. Daarnaast zijn we, ook tijdens de lastige jaren, bewust niet blijven stilstaan, maar zijn we juist met de tijd mee blijven gaan. Blijven vernieuwen. We hebben geen vak waar mensen wekelijks in je winkel komen. Dus iemand die hier binnenkomt moet elke keer weer verrast worden en geïnspireerd raken.”?
Antraciet en automatisering
“Ik ben een shutterfreak”, vertelt Reinald over zijn eigen favoriete product. “Verschrikkelijk mooi vind ik shutters. Misschien zijn ze niet altijd even praktisch, maar het heeft uitstraling. En hoewel het een exclusief product is, verkopen we het ook prima.” Best verkocht zijn nog altijd de screens en rolluiken. “Dat zal ook altijd wel zo blijven. Puur maatwerk, dat kunnen mensen eigenlijk niet zelf. Andere producten halen consumenten soms nog wel eens bij bijvoorbeeld zo’n internetcowboy, maar een screen of rolluik, die kopen de meesten toch echt liever bij de specialist.” Als trend ziet Van Zeijst, ook bij de schermen, vooral kleur. Met name antraciet, ook bij de kastsystemen. “Mat, gestructureerd, dat staat heel ‘rijk’. Het oog wil ook wat. In Nederland zit zo’n scherm toch negen van de tien dagen in, dan ziet een antraciet kast er heel fraai uit. Bovendien combineert het goed met het tuinmeubilair. Buiten wordt steeds belangrijker. Je ziet dat mensen daarin ook meer oog voor detail krijgen.” Ook automatisering noemt Van Zeijst als trend. “Via een app je rolluiken bedienen, een veilig gevoel als je op vakantie bent. Het gaat hard met die ontwikkelingen. Somfy gaat er ver in, Luxaflex nu met de Powerview. Wij hebben net de training achter de rug. Goed om bij te blijven, je wordt niet voor niets getraind voor je een dergelijk systeem in je winkel mag verkopen. Kennis is macht en niet alles staat op internet. Wat dat betreft hebben we een vak waarbij praktijk en theorie vaak niet samen gaan. Er kan soms meer dan iemand denkt. We zijn natuurlijk niet voor niks woninginrichting ‘specialist’.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2016 - mei | Pagina(s) 20,21,22
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken