Omnichannel vanuit online
 
Elkaars pluspunten ontdekken
Online shoppen neemt nog steeds toe in ons land. Ook de doelgroep 55-plus blijft daarin niet achter. Toch zien we steeds meer online-spelers die een fysieke winkel openen. Van Neckermann.com tot Fietswinkel.nl. 'Bricks' en 'clicks' zien steeds meer de sterke punten van elkaar; ook binnen onze woonbranche.
 
Supermarktorganisatie Spar geeft aan al zijn winkels nog dit jaar te gaan voorzien van een webwinkel. In het Financieel Dagblad lezen we dat Ahold haar online activiteiten in steden als Amsterdam en Rotterdam al winstgevend wist te maken. Dixons sluit haar fysieke winkels, om verder te gaan als online speler. En online aanbieder Bol.com blijkt in ons land opnieuw het sterkste retailmerk van ons land te zijn, voor Kruidvat en Hema. Wat betreft waardering en binding scoort bol.com beter dan haar concurrenten met fysieke winkels. Meer dan de helft van de 55-plussers verwacht bovendien dat hun winkelgedrag in de komende jaren richting online verschuift.

‘Schijnwinkelen’
Toch is de lucht voor de webwinkels niet helemaal wolkenloos. Om te beginnen zijn er de buitenlandse spelers. Nederlandse consumenten kochten vorig jaar zelfs al voor een half miljard euro via buitenlandse webshops, een derde meer dan in 2014. Daarnaast noemen we het ’schijnwinkelen’. Van alle online gevulde ‘winkelwagentjes’ blijkt driekwart weer zonder te betalen aan de kant te worden gezet, zo meldt een van de juryleden van de Verkiezing Beste Webwinkel. Bovendien geeft 63 procent van de belangrijke doelgroep 55-plus nog steeds aan dat ze een product eerst willen zien en voelen voordat ze het kopen. Etail-deskundige Cor Molenaar omschrijft het als volgt: “Functionele aankopen worden op internet gedaan, terwijl winkels moeten lokken en verleiden. Emotie- en impulsaankopen vinden juist in winkels plaats.”

Omnichannel
Een veel besproken ontwikkeling is daarom omnichannel vanuit de online-zijde. Naast fysieke retailers die zich naast ‘bricks’ nu ook gaan richten op ‘clicks’, zijn er ook steeds meer online spelers die een fysieke winkel openen. Fietsenwinkel.nl opende onlangs in Almere haar derde vestiging en is van plan op korte termijn nog vier nieuwe vestigingen te openen. Pakketdienst DHL wil haar klanten ook offline bedienen en opende haar eerste winkel in ons land in de Van Baerlestraat in Amsterdam. Neckermann.com opende dit jaar eveneens haar eerste fysieke vestigingen. Daarbij worden negen winkels van Kijkshop overgenomen door Neckermann.com. Het streeft naar enkele tientallen vestigingen in ons land.
Voor de woonbranche is deze ontwikkeling natuurlijk niet nieuw. Badkamermarkt.nl startte bijvoorbeeld al in 2014 al haar fysieke winkel in Nistelrode.

Pluspunten
Roy Liezen, marketing- en communicatiespecialist bij Afosto verwoordde de ontwikkeling op retailwatching.nl als volgt: “Na jaren van oorlogje spelen zoeken de pure online players en de fysieke retail elkaar steeds vaker op, om samen te werken. Dit vanwege de onderhand unanieme overtuiging dat beide verkoopkanalen samen de kans op een succesvolle onderneming garanderen. De voormalige kemphanen zijn de strijdbijl inmiddels massaal aan het begraven en zien ineens de pluspunten van elkaar.” (Bron: retailwatching.nl, maart 2016)
“Over vijf jaar is er alleen nog omnichannel”, zo voorspelde Ton Willemse van Badkamermarkt.nl twee jaar geleden. “Een bedrijf met alleen een showroom of alleen online-verkoop heeft geen toekomst.” De woonbranche volgt de ontwikkelingen dan ook met interesse.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2016 - april | Pagina(s) 13
Categorie: Retailformules
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken