Veel Nederlanders op vakbeurs Polyclose
 
Doorontwikkelingen van eerdere introducties
De 17de editie van Polyclose, de Europese vakbeurs voor raam-, deur-, zonwering-, gevel- en toegangstechniek in Flanders Expo te Gent, werd bezocht door ruim 14.000 bezoekers, waarvan ruim een kwart afkomstig was uit Nederland. Een stabiel bezoekersaantal dus, en zelfs een lichte stijging uit Nederland, ondanks de barslechte weersomstandigheden in grote delen van België tijdens de tweede beursdag, traditioneel de topdag.
 
Echt nieuwe dingen in overvloed, dat was niet aan de orde– veel werd afgelopen jaar al tijdens de R&T in Stuttgart gepresenteerd- , maar natuurlijk presenteerden de vele standhouders volop ‘ver’nieuwingen en doorontwikkelingen van eerdere introducties. Verano bijvoorbeeld gaf aan dat zij hun nieuwigheden toen al hebben laten zien en tijdens Polyclose vooral productdoorontwikkelingen presenteerden. “We zijn heel erg positief en tevreden met hoe het gaat”, aldus Harrie van Zutphen namens Verano. Erik Jansen van Elero daarentegen noemde 2015 “wederom geen jubeljaar” hoewel hij erbij opmerkte dat het wel weer wat beter gaat. Op de Polyclose toonde Elero de SunTop Zip, een motortje dat detecteert of een scherm iets raakt en bij contact automatisch terug omhoog gaat.

Brustor
Voor Brustor is de Nederlandse markt in 2015 redelijk gelijk gebleven, terwijl België juist een flinke stijging kende. Peter Daenens: “Nederland heeft een aantal lastige jaren achter de rug. We hebben wel de indruk dat de daling eruit is, de slechtste tijd is geweest.” Inherent aan de luxe producten die Brustor verkoopt, zo beseffen ze zelf. “Als je moet kiezen waar je je geld aan uitgeeft, tja, dan kun je best nog even zonder knikarmscherm…” Op de Polycose presenteerde Brustor de B600 Cabrio. Doordat je de lamellen van je huis af kunt openschuiven, zorg je hiermee voor meer licht in huis tijdens bijvoorbeeld de wintermaanden. Eveneens nieuw is de knikarm B24. Meer design, met ledlicht op de volledige arm.

Smartdress {foto jurk catwalk Somfy}
Op de grote Somfy stand showde een model op de catwalk de bijzondere Smartdress, een jurk die op afstand bediend kan worden en reageert op de omgeving. Ontworpen door de Nederlandse Fashion-Tech designer Anouk Wipprecht, om op een ludieke manier de toekomst in beeld te brengen. Een interactieve installatie op basis van beweging en automatisering, waarin een jurk, lampen en een interactief podium samenspel met elkaar hebben. Somfy kijkt hiermee vooruit naar een toekomst waarin niet alleen onze huizen, maar ook de dingen die ons omringen zullen groeien tot ‘slim en sensorisch’.
Daarnaast introduceerde de specialist in huisautomatisering een nieuwe elektronische rolluikmotor, de Somfy S&SO RS100 io. De slimme en geruisloze motor voor rolluiken beschikt over Smart & Smooth Operator-technologie en zet daarmee een nieuwe standaard voor elektronische rolluikmotoren. Dankzij de innovatieve technologie worden de rolluiken geruisloos aangedreven en beschikken ze over een geïntegreerde snelheidsregeling. Naar verwachting is deze in België en Nederland beschikbaar vanaf maart 2016.
Verder presenteerde Somfy op de Polyclose de uitbreidingen van de Tahoma smart home box. Nina, de fraai vormgegeven centrale bediening voor de hele woning. Nieuwe handzenders in diverse kleuren. Speelgoed voor grote kinderen. Heb je het nodig? Nee, niet persé. Maar leuk is het wel. En het kan zelfs handig zijn. Zoals ze bij Somfy terecht opmerken: “Geen zaken die noodzaak zijn, maar wel dingen die het leven veraangenamen.”

Versosol {foto Verosol klikframe}
Ook Verosol was weer aanwezig op de Polyclose. Na twee keer afwezigheid, besloot het bedrijf toch zijn gezicht weer te laten zien op de Belgische beurs. Met een bescheiden stand en als belangrijkste doel ‘uitbreiding naar de Belgische markt’. Een prima manier om tijdens de beurs met onze Zuiderburen in contact te komen dus. Op de R&T vorig jaar presenteerde Verosol al tal van nieuwigheden, op de Polyclose lieten ze de doorontwikkeling van het Enviroscreen – nu ook cradle to cradle gecertificererd – zien. Daarnaast was een kleine noviteit te vermelden; ook Verosol heeft nu een klikframe voor het kozijn. Een bestaand systeem, bevestigt manager marketing Emile Kroon, “alleen Verosol had het nog niet.” En nu dus wel. De grootste innovatie belooft Verosol voor komende zomer. Ergens rond juni of juli wordt For C geïntroduceerd, een volledig zelfvoorzienend en duurzaam systeem, waarbij ‘alles met elkaar kan praten’ en waarmee Verosol verder werkt aan de steeds belangrijker wordende klimaatbeheersing.

Suncircle {div foto’s Sun Circle, houten lamellen en schuifdeursysteem}
SunCircle liet speciaal voor de Polyclose bijzondere rvs panelen met een houten achterzijde maken (of houten panelen met een rvs achterkant, maar net van welke kant je het bekijkt). Een mooi voorbeeld van het maatwerk dat SunCircle op verzoek levert. “Onze reguliere producten hangen niet op de beurs. Natuurlijk wel wat screens en knikarmen, maar liever laten we hier de meer speciale dingen zien”, aldus Wouter Roos. Heb je iets specialistisch nodig, voor creatieve ideeën ben je bij Sun Circle aan het goede adres, luidt de boodschap. Bijzonder is ook het schuifdeursysteem met houten lamellen dat SunCircle in samenwerking met Hawa Zwitserland ontwikkelde. Het levert verrassende reacties op en dat is precies wat ze bij Sun Circle hoopten te bereiken. “Dealers weten wel, dat als ze een speciale oplossing zoeken voor iets, wij meteen langs komen. Dat vinden we bij Sun Circle namelijk juist leuk.”

Smits Rolluiken {Screen XL met dubokeurmerk stand}
Smits Rolluiken ontving op Polyclose het Dubo Keurmerk voor hun XL Solid Screen, het milieukeurmerk dat van alle stappen van grondstof tot recyclen helder maakt dat het gaat om het milieuvriendelijkste product binnen zijn toepassingsgebied. 2016 belooft een veranderingsjaar te worden voor AVZ Smits. Hoe precies, daar informeren ze de markt graag binnenkort uitgebreid over. Op de Polyclose liet AVZ Smits los van het Dubo Keurmerk een aantal vernieuwingen en uitbreidingen zien. Ook vertelde marketingmanager Sabine Reijers over de sponsoringbijdrage die het bedrijf levert aan het KWF: van elke verkochte meter Tibelly doek gaat vijf cent naar het KWF.

Stobag
Stobag liet ons zien hoe zij ledtechnologie integreren in volant doek, door Marcel Veeneman geïllustreerd met een filmpje van een café met een Heinekenscherm waarbij de bekende ster van het biermerk oplicht. Een mooi voorbeeld van wat er allemaal mogelijk is. Als noviteit presenteerde Stobag op de Polyclose een hangend glasdak met daarin geïntegreerde zonwering. Geen palen te zien en met een uitschuifmogelijkheid tot liefst 1.30 of 1.70 diep, terwijl het zonnescherm tot 3,5 meter uitgeschoven kan worden.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2016 - februari | Pagina(s) 25,26,27
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken