Zonweringbranche herademt
 
Optimisme in de woonbranche
De zonweringbranche heeft het laatste half jaar van 2015 weten mee te profiteren van het optimisme in de woonbranche. De branchebarometers staan allemaal de laatste zes maanden van 2015 boven de 50 punten; optimisme en positieve geluiden overheersen.
 
Branchebarometer Zonweringmarkt
De Branchebarometer, die antwoord geeft op de vraag ‘Hoe beoordeelt u de situatie in de zonweringbranche?’ stond het afgelopen half jaar op 55 punten of hoger. In de maanden augustus en september stond deze barometer zelfs op 66 punten. Zij weten te profiteren van het optimisme van de woonbranche. 2015 sloot dus af met veel positieve ondernemers.

Omzetbarometer Zonweringbranche
De omzet van de respondenten houdt hier grotendeels gelijke tred mee of is zelfs nog iets positiever. In de laatste zes maanden van 2015 bevond zich de Omzetbarometer voortdurend tussen 55 en 75 punten. Dat geldt ook voor de jaarwisseling, waarin 67 procent van de respondenten een omzetgroei meldde ten opzichte van een jaar geleden. Zeventien procent meldde zelfs een omzetgroei van meer dan 10 procent. Een derde van de respondenten zag zijn omzet gelijk blijven of licht dalen en geen enkele respondent meldde een omzetdaling van meer dan 10 procent.

Doe ook mee aan het ZVM-panel!
Wilt u meer informatie over de branche? Sluit u zich dan aan bij het ZVM-panel via www.qudata.nl. Het kost u slechts twee minuten per maand. In ruil voor uw medewerking stellen we de complete onderzoeksresultaten aan u beschikbaar. Deelname aan het panel is dus voor ons, maar ook voor uzelf van groot belang.

Consumentenvertrouwen
Het consumentenvertrouwen bevond zich tussen september en december van afgelopen jaar boven de 5 punten. “Met 6 ligt het consumentenvertrouwen in december boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8)”, meldt het CBS. “Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).” De stemming onder consumenten was in december wel iets minder positief dan in november. Dat komt volgens het CBS vooral doordat consumenten minder positief oordelen over het economisch klimaat. De koopbereidheid verandert niet.

Minder faillissementen
Vorig jaar zijn in Nederland 6.303 bedrijven failliet gegaan, een daling van 22 procent ten opzichte van 2014, zo laat bedrijfsinformatie-specialist Graydon weten. In aantallen: in 2015 gingen 1.756 bedrijven minder failliet dan een jaar eerder. De meeste faillissementen vonden echter nog wel plaats in de groot- en detailhandel. De verwachting van Graydon voor 2016 is dat het aantal faillissementen verder zal afnemen en weer in de buurt komt van het niveau van 2008.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2016 - februari | Pagina(s) 10,11
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken