Design is teamwork
 
Piet Boon Kitchens
Piet Boon: “Vanuit ons bouwbedrijf ben ik -inmiddels 20 jaar geleden- begonnen met het ontwerpen van keukens. Die keukens sloegen in het begin niet eens zo heel erg aan, maar het zijn inmiddels wel de meest gekopieerde keukens ter wereld. Ze hebben hun bestaansrecht dus wel bewezen. Bij de inrichting van onze nieuwe showroom vroegen we ons af: zetten we die ‘original keuken’ hier nog neer? We hebben besloten om dat niet te doen, want een dergelijke keuken zie je nu overal. We ontwierpen een ‘new original’ keuken die nog wat robuuster, rustiger en tijdlozer is.
Wanneer wij bezig zijn met design, dan denken we niet in losse producten, die iemand voor outlet-prijzen zou kunnen verkopen. We werken aan een complete collectie of aan een compleet woningconcept ergens in binnen- of buitenland. En dat gebaseerd op een heel goede briefing van de opdrachtgever. Wat vindt hij of zij mooi; hoe is de gezinssituatie en hoe is dat over vijf jaar? Is het iemand eerste huis of wellicht zijn laatste? Of is het in opdracht van projectontwikkelaars, zodat het een heel brede groep moet aanspreken? Met die vragen gaan we aan het werk, zodat ons ontwerp aanspreekt bij de doelgroep. Het is heel erg tailor made; maar toch ook gebaseerd op onderzoek in de markt. Waar is behoefte aan? Gaan we bijvoorbeeld terug naar brede, robuuste producten? Daarom hebben we in onze nieuwe collectie onder meer ook keukens met robuuste werkbladen. Maar ook keukens met flinterdun rvs, want ook dat is prachtig. We hebben geprobeerd het niet te moeilijk te maken voor mensen. Je moet gewoon kunnen kiezen voor een bepaald model en dan bijvoorbeeld uitgevoerd in licht eiken of wit gespoten… En dan kan je toch alle kanten op.”

Ronald, 13 jaar werkzaam bij Piet Boon, chief design officer, hoofd van Piet Boon Studio en eindverantwoordelijk voor al het design dat uit de Design Studio komt. Hij was naast Piet en Karin Boon de tweede designer binnen het bedrijf, dat nu 10 tot 15 personen omvat. Vanuit de bouwtak ontstond op onze vorige lokatie een meubelmakerij, waar keukens werden ontworpen met een eigen identiteit.
Het designer-team: vanaf de aftrap van dit nieuwe keukenconcept hebben we met het hele team een creative session gedaan, waarin we hebben gepland te komen tot een aantal onderscheidende keukenmodellen, waarin we toch een haalbaarheidsslag wilden ten opzichte van 100 procent maatwerk. We hebben daar de gehele studio bij gehaald, om inspiratie neer te leggen. We kwamen een hele dag bij elkaar om alle linken te vinden op gebied van wat we met de keukens wilden, om dat later uit te diepen. Dat leidde tot heel veel beeld en inspiratie vanuit de productontwerpers, architecten, interieurontwerpers en stylistes. We wilden onze complete identity en input daarin samenbrengen. Design is teamwork. Teamwork is voor ons essentieel; want design is een uiting van wat we zijn. We werken vanuit een team spirit. Maar ook onze opdrachtgevers zien we als team membres, want die zijn ook nodig om ons input te geven. Het gaat om een proces vanaf de eerste concept-idee tot aan de uiteindelijke oplevering en ingebruikneming van een project.
Ook bij een individueel project beginnen we met een creatieve brainstorm-sessie, met een geselecteerd groepje ontwerpers, dat doordenkt en werkt aan het concept totdat het tot een maakbaar en betaalbaar resultaat komt. Het kan gaan om een enkel keukenproject, maar ook om een complete woning met keuken, badkamer, zonwering en terrasoverkapping. Dat is afhankelijk van het verzoek dat we krijgen. Want we hebben vooraf geen scherp omlijnd product. Dan zien we dat bij een bepaald project die ontwerper daarbij het best past met die stylist en die productontwerpers. Want naast particulieren werken we ook veel voor corporate opdrachtgevers, zoals interieuropdrachten voor grote projectontwikkelaars. Een voorbeeld is een aantal nieuwbouwappartementen in New York, maar ook in Maleisië en hotels in Azië. De opdracht van zo’n team ligt bij het creëren, bij het esthetische aspect van de opdracht. In het buitenland wordt zo’n team aangevuld met locale mensen, die bekend zijn met het vergunningentraject etc. Wanneer het gaat om een developement project in Azië dan moet je je realiseren dat het gaat om een traject van anderhalf tot twee jaar, waarin we voortdurend moeten onderzoeken wat die doelgroep nodig heeft. Het gaat om een maatwerk-pak voor mensen met andere gebruiken en gewoonten. En dan moet je je verdiepen in de fijne, diepere nuances van hun cultuur.
Je moet dan ook ruimer kijken dan bijvoorbeeld een keuken alleen; we kijken ook naar de andere gebruiksruimten daar omheen. Heel bijzonder was een opdracht in New York, waarbij we een bestaand office gebouw hebben omgebouwd tot high end appartementen. New York is namelijk zo scherp in haar regelgeving, dat er bijna niets mogelijk is. Ieder interieur lijkt daardoor op elkaar. Wij hebben echter vanuit onze identiteit in samenwerking met onze opdrachtgever iets heel anders gerealiseerd. Je ziet dat het daarbij ook weer heel belangrijk is om goed in teamverband te werken, in samenwerking met specialisten in New York zelf. Dat duurde zeker twee jaar, voordat we van een fase van compleet onbegrip kwamen tot een opzienbarend eindresultaat. Dat geeft je als ontwerper natuurlijk erg veel voldoening.

Tegenwoordig wordt het woord ‘design’ gebruikt voor van alles. Wij komen zelf uit een heel praktische oorsprong van de bouw. Dus design moet in de praktijk ook gekoppeld zijn aan aspecten als ergonomie. Voor ons is de essentie dat wij voor een opdrachtgever een ontwerp maken dat overeen komt met diens wensen. En dat binnen een identity en vormtaal die super-herkenbaar is; een identity die internationaal erkenning krijgt. Natuurlijk kijk je tevens vooruit wat er in de komende jaren zich zal ontwikkelen, maar we willen daarbij toch vooral stabiliteit bieden. Wij worden met name gestuurd door het bereiken van nieuwe gebieden, zoals producten voor de Aziatische of Amerikaanse markt. We weten heel goed wat er om ons heen gebeurt, maar willen daarbinnen toch autonoom blijven en ons maatwerk leveren.

Dominique Borggreve, pr: Bij design van Piet Boon Studio gaat het om een combinatie van functionaliteit, esthetiek en individualiteit.

Het nieuwe programma van Piet Boon Kitchens:
We hebben keukens in zeven stijlen ontwikkeld, want wanneer je voor verschillende doelgroepen werkt heb je je maken met verschillende smaken en leefsituaties. Ga bijvoorbeeld eens uit van de urban doelgroep, iemand die in een stad woont, die veel uit eten gaat en weinig ruimte heeft, maar toch een prachtige keuken wil waar hij met vrienden aan kan schuiven. Dat is een heel andere doelgroep dan een Nederlands gezin met kinderen en kleinkinderen rond de keukentafel leeft. We zullen dus goed moeten luisteren naar iemand die we hier rondleiden in de showroom. Maar we bieden hier wel verschillende stijlen die je niet zo maar over elkaar heen kunt schuiven. Het past bij onze identiteit niet om te zeggen ‘the sky is the limit’.
1. Signaturen is van de programma’s nog het meest gebaseerd op de ‘original’ Piet Boon keuken, waar de oorsprong ligt bij natuurlijke materialen van massief materiaal zoals eiken fronten en robuuste bladen van Belgisch hardsteen en nu ook van beton. We hebben eraan gedacht om net als bij een oldtimer onze originele keuken op een sokkel te plaatsen, maar we wilden in Signaturen toch liever de nieuwe vorm van die keuken laten zien. Vanuit de oude identity maar nu met een neutralere basis: rustiger en in te passen in verschillende interieurstijlen en modulair op maat te maken. Voor een doelgroep van mensen die voor puur gaan en natuurlijke ’aging’ van een meubel accepteren.
2. Landscape is het vervolg hierop en is bedoeld voor de gepassioneerde kok. We creëren voor hem een werkplaats om te koken, in een on-conventionele samenstelling. Een automonteur wil in zijn garage een werk-put om onder een auto te kunnen kruipen. Zo’n eigen omgeving willen we de thuiskok ook bieden, met verschillende werkhoogtes en oppervlaktes; we spelen er met hoogte-, breedte- en dieptematen, om te komen tot functionele elementen. Echt maatwerk.
3. Brutal is het altaar van de chefkok; met een werkblad waar je zonder verstoring kunt uitpakken. Een echte montagetafel zoals het hakblok van een slager. De naad tussen verschillende elementen kan daarbij anders liggen dan je hem zou verwachten. We hebben hem on-conventioneel ontworpen op basis van het gebruik. Een zware, heftige keuken die echt ruimte nodig heeft. Een eiland in de ruimte, los van de apparatenwand.
4. Minimal is vooral gericht op de doelgroep van stadsbewoners. Functioneel voor iemand die aan één vork, één mes, één kommetje en wellicht één kookplaatje genoeg heeft. Het kan wel een complete keuken opleveren, maar ook kan heel snel een clean beeld gerealiseerd worden, wanneer hij niet gebruikt wordt. Hij of zij eet niet vaak thuis, maar wanneer dat wel zo is, wil hij dat op een esthetische manier doen. In een vormtaal die heel to-the-point moet zijn, zonder overbodige details. Het blad is als het ware net als origami gevouwen, met een blad en fronten van 12 mm Fenix plaatmateriaal en verder alles geïntegreerd en greeploos.
5. Contour: hierin is de ronde, meer vrouwelijke kant meer aangezet. Er zijn al veel keukens met afgeronde hoeken, maar bij deze greeploze keuken wordt gewerkt met een kleine radius, puur op de staande zijden en op de onderplint; met daarbij een verzachting toegepast; alsof de bovenzijde van het blok af is geschaafd en daarop een flinterdun gepolitoerd rvs blad is geplaatst. Hij kan vrijstaand, half ingebouwd en ingebouwd ontworpen worden.
6. Mono: deze is bedoeld als aanvulling op een eigenlijke keuken, zoals een huisbar of een vrijstaand element tussen een keuken en een woonkamer met bijvoorbeeld een wijnkoeler erin. Een juweel in de woning; een unit uitgevoerd in metallic.
7. Element: de lijn waarin de meeste gedaantes kunnen worden gemaakt. Een modulair systeem waarbij je meerdere fronten, oppervlaktes en finishes kunt combineren, zoals eiken of antraciete onderkasten met matwitte bovenkasten. Bij projecten in New York is het hiermee mogelijk heel veel bergruimte te creëren.
We hebben met deze keukens een ruime bandbreedte, binnen de grenzen van de mogelijke materialen en technieken; en binnen onze identity. We zijn blij dat we dat nu in onze showroom van 300 m2 heel ruim kunnen laten zien. We hebben hier een combinatie van onze mogelijkheden voor maatwerk en datgene wat al gemaakt, doorproefd en doorgerekend is. En dat kunnen we nu ook daadwerkelijk laten zien; en men kan het ook gewoon bestellen. We kunnen volop variaties bieden, zonder dat er nog hoge kosten berekend hoeven te worden. De kostbare periode van pionieren, doorberekenen en proeven maken is al voorbij.
Een mooi voorbeeld van supermaatwerk, met een prijskaartje eraan, is een bad dat uit één stuk natuursteen was vervaardigd. De klant was speciaal naar Italië afgereisd, om de natuursteen in een marmergroeve uit te zoeken. De producent heeft vervolgens twee van die baden gemaakt, om alle risico’s uit te sluiten, wanneer het mis zou gaan. Wanneer je hiier in de showroom een kant-en-klaar product kunt laten zien, praat je over een heel andere situatie.
We hebben het nu over keukens, maar we zijn natuurlijk ook actief in outdoor producten. We hebben momenteel geen licensies meer op gebied van terrasoverkappingen etc., zoals in het verleden. Maar binnen onze studio-opdrachten is the sky the limit. Bij het project in New York hebben we roof top gardens gemaakt, daktuinen die volledig als maatwerk gemaakt zijn, met een regelbaar shades-systeem. In samenwerking met een tuinarchitect, maar ook met bouwspecialisten. Want je moet er rekening mee houden dat in zo’n woontoren de fysieke situatie ingewikkeld is. Je moet rekening houden met drukverschillen tussen verschillende verdiepingen, zodat je bij een verbouw van een deur niet alle deuren daaronder uit hun voegen drukt. En het vereist enorme calculaties rondom waterdruk voordat je water naar dat dakterras toe kunt leiden.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2015 - augustus |
Categorie: Keukenontwerpers
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken